Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Løkke/Lykke i Trøndelag

Ole Chr. Rønning
 Del

Recommended Posts

Leiv Skjerve.

Jeg har Johan Peter Franck død i Hammerfest 09.03.1878. Når det gjelder flytting til Hammerfest, regner jeg med at den fant sted en gang mellom en sønns fødsel i Trondheim i 1832 og neste barnsfødsel i Hammerfest i 1835. Bergithe Margrethe bor i Hammerfest i FT 1865, mens mannen Johan Peter da holdt til i Havøysund/Måsøy, tror jeg det var. Har ikke det foran meg akkurat nå.

Bergithe Margrethe Løkke finnes det flere varianter av, se ovenfor, men med all dokumentasjon som er fremkommet m.h.t. bosted, navn osv. i flere generasjoner, holder jeg fortsatt fast ved å at "min" BML er den rette. Foreldre; Simon Olsen Løkke og Elen Jørgensdatter. Se ovenfor. Ny dokumentasjon kan selvfølgelig overbevise meg om noe annet. Jeg har ikke funnet fødsfallet for Bergithe Margrethe. Men 12 barn.

Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert følgende i min Hjemmeside:

Johan Petter Christophersen Franck 1808 - 1865

Han er født i Trondhjem, Må ha flyttet til Hammerfest etter 1829.

Bakermester i Hammerfest og Havøysund.

Gift med Birgitte Margrethe Lykke (Løkke)

Birgitte er i folketellingen for 1865 oppført som enkemadam

Hun flytta 15.06 1878 til Tromsø

Kilde:

Ole Chr Rønning

Notodden 22. mars 2003

http://leskjerv.seria.no/aner/0005/6449.htm

Jeg har registrert følgende som foreldrene til Birgithe :

Johannes Lykke og Brynhild Iversdatter (tvilsomt)

Ser frem til å få dette rettet

mvh

Leiv Skjerve

Heisann:

Artig at det var jeg som startet denne tråden, da (Ole Chr. Rønning = ocronn) Takk for mange interessante opplysninger!

Jeg har nå, sammen med flere andre, begynt oppbyggingen av "Slekten Franck" på Geni.com.

mvh: Ole Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor langt tilbake dere da har tenkt å gå, men vær oppmerksom på at de eldste leddene i tavlen i Skjerves lenke ikke er oppdatert med de nyeste opplysningene fra nettdebatter. (Det samme gjelder for øvrig Arnt Stavnes slektsside på nettet.) Jonas Johansen Schwanner (ikke Francke) er som født rundt 1682 nok sønn av farens andre kone, Margrete Jonasd. Räfvel (begravet høsten 1683), datter av kullbrenner Jonas Nilssen Råfvel (ant. sønn av kullbrenner Nils Nilssen Räfvel fra Falun, som kommer til Kvikne på 1630-tallet) og NN Andreasd. Francke. (Jeg ætter selv fra Petter Johansen, som mest sannsynlig er helbror av Jonas. Dette er litt usikkert, siden han døpes først senvinteren 1684 - 4 måneder etter Margrete Jonasd. sin begravelse. Navnet har han nok etter farens tredje svigerfar, som helst også er Petter Johansens mors grandonkel - ikke helt oversiktlig dette!)

Jonas sin far, smelter Johan Johansen Schwanner ved Grutseter, er antagelig gift 3X, først med en datter av hyttemester og garmaker Andreas Frantzen Francke i Innset, deretter som nevnt med dennes datterdatter, og sist med garmaker og hyttemester Petter Frantzen Franckes datter Barbro fra Svorkmo i Orkdal, som må være mye yngre enn angitt i Skjerves lenke, da Petter er født rundt 1630 som en godt yngre bror av Andreas. (Johan Grutseter- smelters andre og tredje kone er dermed hhv. filleniese og filletante av / til hverandre, men likevel noenlunde av samme generasjon. Altså: Margrete Jonasd. Räfvels mor er ant. kusine av Barbro Pettersd. Francke, men disses fedre, som er brødre, har en delvis dokumentert aldersforskjell på nær en generasjon.)

De eldste leddene av slektene Francke og Schwanner er generelt knyttet tett sammen ved giftermål. De to slektene har vært mye debattert i flere nettfora, så en gjennomgang av disse kan kanskje bringe frem mer av interesse. Fortsatt er en del av det innfløkte slektstreet litt tåkelagt, men det begynner etter hvert å demre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider