Sven Borg Skrevet Februar 5, 2013 Del Skrevet Februar 5, 2013 Hei, Jeg skal en tur til Riksarkivet en av de første dagene og se om jeg kan finne en rettsak som gjelder min bestefar som ble tatt av dage i 1929. Min bestemor har fortalt at det ble en rettssak i etterkant og at gjerningsmannen ble dømt til 5 års fengsel. For å spare litt tid lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å finne frem til riktig rettssak. Finnes det et register over rettssaker for hvert år, eller må man lete på måfå? Hvis det finnes et register, hvordan er det organisert? Er det mulig å finne frem på avdødes navn og dødsdato? Jeg har kun opplysninger om navn på bestefar, dødsdato og sted hvor dette skjedde. mvh Sven Borg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eva Kristiansen Skrevet Februar 6, 2013 Del Skrevet Februar 6, 2013 De søker det opp for deg og bestiller det materialet du må trenge for å se saken. Den har antakelig 80 års sperrefrist, så du får nok se alt før 1932. Jeg ville kanskje bestilt polititiende for det gjeldene året først for å finne saken og saksnummeret. Det gjør ting lettere. Nå er ikke jeg proff slektsgransker, men fikk hjelp til lignende på riksarkivet. Lykke til! mvh Eva Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Borg Skrevet Februar 9, 2013 Forfatter Del Skrevet Februar 9, 2013 Takk for svar Eva. God ide å starte med Polititidende. Fant også ut på Arkivportalen.no at det også ligger vaktjournaler på Riksarkivet. Det blir vel å lete seg frem steg for steg. mvh Sven Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tove Irén Becker Skrevet April 18, 2017 Del Skrevet April 18, 2017 Nå har det gått noen år, og jeg undrer på hvordan det gikk? Jeg står nemlig ovenfor en tilsvarende sak i nær slekt, og trenger noen tips om hvordan jeg skal gå frem. Mvh Tove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå