Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til familien Brun på Hermansverk?

Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

Herman Brun som gav navnet til Hermansverk i Leikanger var født i bergen i 1804 av skipsførert Herman Pettersen Brun og Marchie Schrøder. Har en stund forsøkt å finne foreldrene til Herman Pettersen, men har ikke kommet noen vei så langt. Sitter noen med opplysninger som kan avsløre opphavet til denne Brun familien hadde jeg blitt utrolig glad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt kjapp her:) Herman Pettersen som jeg ikke finner opphavet til var Hermans farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif, Martie Schreuder i 1801 er riktig person (altså Hermans farmor). Hennes familie har jeg en god del info om. Hun ble gift 10/3 1763 i NK i Bergen med Herman Pettersen Bruun, ungkarl og styrmand, som jeg leter etter opphavet til. Herman Pettersen Brun og Marchie fikk sønnen Petter den 13/5 1764 i NK og Jan(Johan Herman) den 9/7 1766 i NK. Herman Pettersen fikk borgerskap som skipper i Bergen i 1766. Skifte etter Herman P. B. 19/6 1776 (gikk ned med skip på østlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit, takk for infoen:) Var mange Brun familier her, men desverre ikke noe om den jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Berit, ja det visste jeg:), men det er kjempeflott med innspill uansett:) Jeg stammer fra Hermans bror Fredrik Adrian. Men valgte å fokusere på Herman og Hermannsverk da jeg la ut etterlysningen ettersom jeg tenkte det kanskje var flere som hadde vært borti ham enn broren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.