Gå til innhold
Arkivverket

Fredrikstad,Østfold. Skipsfører Lars Christian Sunde

Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver finne mer ut om Lars Christian Sunde. Han skal etter sigende vøære født ca 1774 i Danmark av Margrethe Sunde og Christian G Sunde i Danmark. Han gikk henn og giftet seg med Karen Marie Mørch 3/9 1811 i Fredrikstad Forstad,Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 3 (1803-1815), Ekteviede 1811, side 28-29. Den 3d September, blew efter Kongelig Majestædts Bewilling, hiemme i Madam Iversens Huus, i Friderichstads Forsstad, i Wores Owerwærelse, Copulerede unge Karl og Skibs Cap: Lars Christensen Sunde, med Madam Karen Maria Iversen fra Forstaden, og at intet er hinderlig imod deres ægte=skabs Forbindelse, i henssende til Slægt, eller Swogerskab, eller ægteskabs Løfter til andre, der for Caverer wii, under tægnede, og holder Sogne Præsten Hr. Urdahl i alle maader Angreløs, og der for wii tillige med Wores Hænder, og hos Trykte Signet, underskriwer og før Sejler. ./Jacob ApenesLars Mørch

hun var datter av Knud Larsen Mørch og Elenora Lovise Johansdtr Marichs.

Lars Christian Sunde fikk sitt borgerskap i 1808 i Fredrikstad.

Han førte:

DE FORENEDE BRØDRE

Nasjonalitet: Norsk

Type:Skip

Materiale:Tre

Tonnasje:158 cl

Hjemsted: Kråkerøy, Fredrikstad 1805

Eiere: Lars Mørch 1810

Skipsførere: Lars Mørch 1805 Lars C. Sunde 1810

Farter: Middelhavsfart

Andre opplysninger: Kgl. algiersk sjøpass 1805

Jeg prøver finne ut om det jeg har om foreldre til Lars stemmer og hvor han er fra i Danmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Ann-Mary....

Da er det bekreftet med kilder på når han døde og gifter mål..Han førte båten eigd av bror til Karen Mørch..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.