Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hans Amundsen Ruud 20.11.1846 Emigrerte 1890 Rhode Island

Recommended Posts

Legger lenke til telllingen .

Hans Ruud

Fødselsdato: 20.11.1846 Personnummer: 001 Fødested: Nordre Odalen

Hjemvendt norsk-amerikaner

Utflyttingsår fra Norge: 1890 Bosted i Norge før utflytting: N. Odalen

Tilbakeflyttingsår til Norge: 1891 Siste bosted i Amerika: Rhode Island

Stilling i Amerika: Papirfabrikarbeider Merknader:

http://digitalarkive...f01036402004246

Er det ham som er konstabel i Christiania i 1875 ?

http://digitalarkive...0119&merk=60119

Det ser ut som om denne personen heter Hans Teodor Amundsen, Rud i Mo, født 30.9. 1854 (?)

Ja, han er i slekt, men hvordan ser du at navnet er Teodor? Jeg har en i gen før spm jeg har lett etter, som jeg vet bodde i Oslo f. datoen er helt lik så det må være han! Takker så mye!

Hei Unni, jeg må ta en ny titt på dette. Det står jo i 1875-tellingen for Christiania at denne konstabelen er født i 1846 ! Jeg må ha sett Hans Teodor i en annen kilde, som f.eks. en kirkebok, eller lign., skal se om jeg kan 'rekonstruere' hva jeg gjorde .......

Tror det var under 'utflyttede' i kirkeboka jeg fant Hans Teodor, men som sagt ser det ut som det er 'din' Hans som er funnet i 1875-tellingen.

Nå forekommer det jo feil i de fleste kilder, og at Hans skulle reise til Amerika for å jobbe der kun ett år kan virke noe usannsynlig, selv om det selvsagt er mulig. Om det her er ført inn fødselsåret i stedet for alderen kunne dette kanskje være en "kandidat"? Og reisemålet var kanskje Pawtucket Rohde Island? Det blir kanskje litt "søkt" dette, men han burde jo kunne finnes i emigrantdatabasen. Denne karen kom til NY med SS "Hekla" den 17. sept.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=75144&merk=75144#ovre

Jeg tror du har funnet rett mann! Har en kusine som mener at han var borte i 4 år.

Men i FT 1910 står det at han har vært borte i 1 år, det var jo både lang og kostbar reise, og det er jo ofte feil i FT.

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Bra jobba Arne, han er også ført som gift mann, så dette må vel være riktig person:

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Hans Amundsen

Name: Hans Amundsen Arrival Date: 17 Sep 1888 Birth Date: abt 1842 Age: 46 Gender: Male Place of Origin: Christias Port of Departure: Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Hekla

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.