Gå til innhold
Arkivverket

Navneskikk/oppkalling 16-1700 tallet.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Trenger en oppfrisking av navneskikken på denne tiden.

 

Første/annet sett med barn er grei, eldste sønn/datter kalles opp etter farfar/farmor, neste etter morfar/mormor, men så?

 

Er det da samme regel for neste barn ved at farslinjen er sterkest, dvs. at navnet til farfars far blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen absolutte regler på denne tiden heller. Hvis ekteparet flyttet til konas gård, var det vanlig at hhv. morfar og mormor ble kalt opp først. Også dersom morsfamilien skulle ha større status. Det hendte også at ingen av besteforeldrene ble oppkalt, eller at bare en eller to av dem ble det. Hvis en av ektefellene skulle ha vært gift før, ble gjerne den avdøde kalt opp, men slett ikke alltid først. Med såpass mange muligheter for unntak fra reglene når det gjelder oppkalling av besteforeldre og evt. avdød ektefelle, var "reglene" for hvem man kalte opp i neste omgang enda mer diffuse. Av og til ser det ut til at avdøde onkler og tanter kan ha blitt kalt opp, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte familier så var det nok slik at neste barn ved farslinjen var sterkest. Jeg har også sett at i enkelte familier så ble ikke besteforeldre oppkalt før etter at de var døde, og kunne barnet som ble oppkalt

være født ganske langt uti søskenflokken. Kan ta som eksempel. Peder Andersen på Frosta i Trøndelag var født ca 1711, og var gift med Siri Andersdatter født ca 1706. De hadde 5 barn, og jeg skal videre

på en av deres døtre Ingeborg. Min Ingeborg var født ca 1743 og gift med Arnt Olsen. Det 6 barnet var min formor Siri Arntsdatter født 1788, og hun ble oppkalt etter sin mormor som døde tidligere det året.

Det 7.barnet var Peder født 1794, og morfaren Peder Andersen døde året før. Eldste sønnen het Ole, som sikkert var etter Arnt Olsens far. Tilbake til de 2 Ingeborg som Peder Andersen og koha hadde.

Peder Andersens mor var Ingeborg Olsdatter som døde i 1728, så den eldste Ingeborg som ikke er min formor var nok oppkalt etter henne. Kanskje kan man gjette seg til at Siri Andersdatter sin mor også

het Ingeborg?

 

Så har jeg også sett at hvis en ektemann døde, så skulle konas første barn i neste ekteskap hete det samme som tidligere ektemann. Det samme gjaldt om en mann mistet kona si og giftet seg pånytt igjen,

og da skulle første datter i nytt ekteskap oppkalles etter første kona. Dette er iallefall det jeg har sett fra skiftene jeg har skrevet av for Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også eksempler fra min slekt på at hvis kona var av rikere familie enn ektemannen, så var det hennes foreldre som først ble oppkalt. Eva Christensdatter Mechlenborg var født i Lurøy på

Helgeland i ca 1675-80, og hun ble gift med Christen Hansen. De bodde først på Lurøygården i Lurøy på Helgeland, og senere på Hestmona. Eldste sønn ble kalt Christen etter hennes far Christen

Olsen, og nest eldste sønn Hans etter farfaren. Har ikke noen mor på Eva da, men hun var nok av litt "rikere" slekt enn sin ektemann. Var vanlig at hvis konas slekt var "rikere", så var det hennes

foreldre som ble oppkalt først. Oppkalling kunne også ha noe med hvor paret som fikk barn bosatte seg, og hvis de bosatte seg på hennes foreldres gård var det hennes foreldre som ble oppkalt

før ektemannens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst et hett tema dette :)

 

Et par diskusjoner på gamleforumet til skrekk og fornøyelse med mange bidrag av "tungvekterne" i det gamle forum.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar&spraak=

 

emne 42407 og 42429

 

Synes disse leses best i det originale forumet.

 

Konklusjonen er vel at det fantes navneskikker men de ble langtfra brukt av alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Er med på at reglene ikke var hugget i sten, og at en må bruke statistikktankegang på problemstillingen, dvs. at selv om statistikken er korrekt kan den aldri brukes på enkelttilfeller.

 

Anne Lise - i min gauldalsslekt var en farfar så stri at når det først var sønnesønn nr. 2 som ble oppkalt etter ham, så var det også nr. 2 som fikk overta gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.