Gå til innhold
Arkivverket

Elias Olsen og Ingeborg Jacobsdatter ekteviet i Oddernes

Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Hei, et forsøk - men som du ser har jeg trøbbel med brudens fødested, og ikke er jeg lokalkjent.

Han:

Ungkarl, Arbeidsmand Elias Olsen, Født paa Dønnestad og holder sig paa Kaholmen, 22 4/12, Ole Erichsen (far).

Hun:

Pige Ingeborg Jacobsdatter, P..e....] [...] S....ergod], 31 4/12, Jacob Olsen (far).

Forlovere:

Ole Jacobsen og Abraham Jacobsen af Kaholmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for svar.

Jeg tror det må være Koholmen/Kuholmen ikke Kaholmen. Det siste fins ikke i Kristiansand, men derimot Kuholmen er en kjent lokalitet i Bertesbukta, og det stemmer med et par andre kirkebokinnslag jeg har.

Brudens stedsangivelse her er derimot et stort mysterium. I fødselinnføringen i kirkeboka er foreldrenes bopel Ronen/Rona i Kristiansand (nær E18 ca. 1 km øst for Varoddbrua).

Men ingenting i brudens fødested likner på det.

Da Ingeborg giftet seg i 1902, står det at hennes fødested var Roligheden, som er et sted nær Kuholmen. Kan det være det det står?

Jeg er heller ikke lokalkjent i området, kanskje noen andre er det?

De to forloverne, Ole og Abraham Jacobsen, er forøvrig brørne hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Sommerro finnes i området i følge telingen 1865 og senere, kanskje presten har gjort en feil i innføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.