Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anders Hansen Slora i Trøgstad (1760?-1835)


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til Anders Hansen Slora under Solberg i Trøgstad.

Anders flyttet fra Nordbyplass til husmannsplassen Slora ca 1800, og vi finner ham der i 1801 tellingen sammen med sin andre kone Anne Olsdatter og barn. I samme husholdning bodde Inger Persdatter, inderste og almisselem, 60 år gml. Inger dør like etter tellingen.

Anders oppgir at han er 41 år i tellingen, og i så fall født ca 1760. Han dør på Slora 24.11.1835, "88 år gml" dvs f. ca 1753. Det er vel sannsynlig at 1760 er nærmest sannheten.

Ekteskapet med Anne Olsdatter ble inngått i Eidsberg 02.11.1797 etter at hans 1. kone Marthe Michelsdatter hadde avgått ved døden, 27 år gml, noen måneder tidligere. Deres ekteskap ble inngått i Eidsberg 03.03.1792, og da opplyses det at Anders er fra Haug.

Forlovere ved 1. ekteskap var Tomas Holst og Gunder/Gunner Houg. Ved 2. ekteskap er bare forloveren Jacob Berg oppgitt.

Men jeg tror ikke Anders var hverken fra Eidsberg eller Trøgstad, for så vidt jeg kan se er det ingen aktuelle Anders Hansen som blir konfirmert noen av disse stedene mellom 1755 og 1770.

Så hvorfor flyttet familien til husmannsplassen Slora rundt 1800? I 1801 tellingen er det en Inger Persdatter f. rundt 1740 (60 år 1801) som er leilending, men før dette finner jeg ingenting om henne. Kan hun vare Hans sin mor? Det er forøvrig interessant at husmannsplassen Slora, nevnes for første gang på denne tiden. Den er muligens skilt ut fra plassen Skogsberg. Det er i alle fall klart at folkene på Skogsberg og folkene på Slora har hatt tett kontakt, men noe slektsskapsforhold har jeg ikke klart å finne. På Skogsberg bor i 1801 Hans Engebretsen 34 år med kone Ingeborg Eriksdatter, 36 år og deres barn. Også Almisselem Johanne Arnesdatter, 60 år og hennes 2 barn bor der.

Ellers kan jeg nevne at i 1890 årene bodde ekteparet Anders Persen og Anne Persdatter på Skogsberg. De får sønnen Ole i 1796 som dør like etter og sønnen Ole f. 1798. Hvor blir de av? Ikke finner jeg noen av dem døde, og ikke finner jeg dem i 1801 tellingen.

I 1797 dør en Peder Hansen Skogsberg under Solberg, legdeslem 76 år gml. Kan han være Ingers (og Anders eller Annes) far?

 

Anders og Marte fikk følgende barn:
  • Maria f. 1793 på Bekkevar i Eidsberg, død 1799 Slituplass i Eidsberg
  • Hans f. 1796 Slituplass i Eidsberg. Bor 1801 på Slora under Solberg. Finner ham ikke konfirmert eller død i Trøgstad. Ingen nye sønner kalles Hans, så det er ganske sannsynlig at han reiser ut (til Eidsberg?) som tjener før han ble konfirmert. Det er en Hans Andersen Næple som konf 1811, 15 år gammel i Eidsberg
  • Ole f. 1799 på Nordby i Eidsberg, død 1801 på Slora i Trøgstad
  • Gunder f. 1801 på Slora i Eidsberg. Flytter som tjener til Vestby prestegård i 1818
  • Ole f. 1804. Gifter seg med Olia Jørgensdatter 1834. Død 1866 på Grønlund til Bratvedt i Trøgstad
  • Morten f. 1806 død 1807 i Trøgstad
  • Morten f. 1808. Konfirmert 1834 i Eidsberg. Bor på Lintoe (sannsynligvis hos sin mors familie, men dette har jeg ikke sjekket godt nok enda) Flytter som tjener til Aaser i Askim i 1830, der han gifter seg med Maria Pedersdatter. De flytter tilbake til Skogsberg under Solberg i Trøgstad i 1836 (like etter farens død). I 1838 er han fadder for sin bror Oles datter Karen, sener vet jeg ikke hva som skjer med ham.
  • Maria f. 1810 død 1818 på Slora i Trøgstad
  • Christine f. 1812, konfirmert 1826. Hva som skjer med henne etter dette vites ikke.
  • Anders f. 1815, konfirmert 1830. Hva som skjer med ham etter dette vites ikke.

Er det noen som kan hjelpe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.