Gå til innhold
Arkivverket

Vålerenga 1903 (fødsel/dåp) og Ekteskap inngått 1896 Oslo. + +

Venche R.
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger hjelp til å tyde foreldrenes bopel til Arne, født 21/7-1903 dåp 11/10-1903.

nr. 142 s. 91 i linken her.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213010098.jpg

Samtidig ønsker jeg hjelp til å finne ekteskapet inngått mellom foreldrene i 1896 i Oslo.

Menz Martinsen f. 16/9-1864 Kongsvinger og Emme Karoline Henningsdatter f. 3/1-1872 i Søndre Odalen.

Emma Karoline hadde 2 barn før ekteskapet med Menz, Laura Henrikka f. 16/9-1889, og Karl Gunnerius f. 9/6-1892. Jeg har funnet Laura, men Karl trenger jeg hjelp til, han skal være født i Søndre Odalen, Strøm sogn. Emma Karoline var da bosatt/på legd..og het da Henningsdatter Mangsæt-Østby. Tror gårdens navn var Mangsæt. Barnets far Gaardbruker Bernt Martinsen Mangsæt- Østby.

Kan noen også hjelpe meg å finne ut når disse reiste fra Vålerenga? De bosatte seg i Flå i Hallingdal. Han, Menz Martinsen, arbeidet ved jernbanen og av denne grunn flyttet de til Flå for at han skulle være med på arbeidet med Bergensbanen.

På forhånd, takk for hjelp.

Venter i spenning :-)

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentz MARTINSEN birth: 19 September 1864

Vinger, Hdmrk, Nrg death: 19 April 1947

Flaa, Hallingdal, Buskerud, Nrg more

• Martin MORTENSEN birth: 10 November 1820
    Vinger, Hedemark, Norge death: 28 March 1886
    Vinger, Hedemark, Norge
  • Oliana HANSDATTER birth: 4 February 1841
    Vinger, Hedemark, Norge death: 6 November 1927
    Vinger, Hedemark, Norge

https://familysearch...M9.2.1/MWYZ-M3N

Må sjekkes mot kirkeboken!

• Tellingsår: 1900
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Sveriges Gade 16
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 4

Mens Martinsen hf g Jernbanearbeider 1864 Vinger prg.

Karoline Martinsen hm g Hustru 1870 Vinger prg.

Laura Martinsen d ug Datter 1889 Vinger prg.

Karl Martinsen s ug Søn 1892 Vinger prg.

Magna Martinsen d ug Datter 1894 Eidsvold

Ingvald Martinsen s ug Søn 1898 Kristiania

Reidar Martinsen Fostersøn ug Fostersøn Forsørgerens stilling jernbanearbeider? 03.12.1899 Kristiania

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=179&bnr=0014&lnr=02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen ved dåpen til Arne er Totengt 7

Men ble foreldrene viet i 1896 ?

Tror du må en linje høyere opp i merknadsfeltet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen ved dåpen til Arne er Totengt 7

Men ble foreldrene viet i 1896 ?

Tror du må en linje høyere opp i merknadsfeltet......

Hei.

Jeg leser det slik at de er viet i Oslo i 1896. Ingen av disse var bosatt i Oslo i 1890 som vises

i merknadsfelet over. I 1892 bor Emma Karoline i Søndre Odalen, Strøm sogn.

Takk for hjelpen med adressen :-)

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leser det slik at de er viet i Oslo i 1896. Ingen av disse var bosatt i Oslo i 1890 som vises

i merknadsfelet over. I 1892 bor Emma Karoline i Søndre Odalen, Strøm sogn.

Takk for hjelpen med adressen :-)

Mvh

Venche Reiersgård

Det står viet i Eidsvoll ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står viet i Eidsvoll ....

Hei igjen :-)

Du har helt rett :-)) De giftet seg i Eidsvoll. Jeg har nå fått riktig link til ekteskapet, inngått i 1894 :wacko: i Eidsvoll.

Godt det finnes folk her inne som hjelper oss (meg) :-))

Takk igjen :-)

mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningen står "Intet Slæktskab. Bruden har før 2 uægte Børn i S. Odalen med en gift Mand, men havde begge gange falskelig opgivet en anden Barnefader. Brudgommen fik Barn med en anden Pige 26/11-94 Kv. 108/94"

Det sistnevnte barnet, Inger Johanne, ble døpt i 1894 (nr. 108): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningen står "Intet Slæktskab. Bruden har før 2 uægte Børn i S. Odalen med en gift Mand, men havde begge gange falskelig opgivet en anden Barnefader. Brudgommen fik Barn med en anden Pige 26/11-94 Kv. 108/94"

Det sistnevnte barnet, Inger Johanne, ble døpt i 1894 (nr. 108): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

Hei igjen.

Oi oi oi :-)) man får stadig overraskelser når man graver i sin slekt :-)) Dette med at hun hadde 2 uægte barn har jeg funnet ut av og fått bekrftelse fra Statsarkivet i Hamar. Men at han hadde et uægte barn, ja det visste familien ingen ting om.

Takk for klarhet i anmerkningen ang ekteskapet :-)

Kan du greie å tyde hans bosted og hva som står i anmerkningen ved Inger Johanne`s dåp??

Dette er spennende synes jeg.....og jeg forstår kanksje hvorfor min bestemor ikke har fortalt noe særlig om denne delen av familien - mulig hun heller ikke visste....

Igjen, takk for hjelpen :-))

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.