Gå til innhold
Arkivverket

Nedlegging av epostadresse

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Interessant å lese om domene med epost og hjemmeside.

Leif S,: Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt Norton/Symantec? Jeg hadde det i flere år, men så ble maskinen treg. Og en pcmann kom og ordnet. Sa at helt bra ble det ikke (Norton hadde ødelagt noe), men fortsatt brukbar. Han sa at Norton tok mye plass. Og anbefalte N32 antivirus. Iflg. ham et av verdens beste. N32 tok ikke så mye plass som Norton. Så jeg kjøpte. Og er fornøyd.

Det til info.

Har også tenkt på den lange listen. Har skrevet opp aktuelle passord på liste. Fint at Leif ramset opp for oss brukere.

Tidligere hadde jeg McAfee (antivirus), men fortsatt mottar jeg meldinger selv om det står at de sender til kunder og til kunder som nylig har sagt opp. Det lenge etter at mitt kundeforhold opphørte. Heldigvis kommer meldingene så ofte, kun av og til.

Hvordan er det med online.no? Nedleggingstruet?

Jeg har hatt Norton fra pc-ens barndom og lenge før internett, for virus var faktisk et problem helt fra slutten av 80-tallet. Jeg har også noen ganger forsøkt andre deriblandt McAfee, men funnet Norton bedre. Tidligere problemer med treghet osv. ble borte for mange år siden. Nå fungerer Norton helt usynlig i bakgrunnen og bruker svært lite ressurser.

Uansett burde dagens kraftige maskiner ikke være trege hvis ikke en har andre problemer som manglende deframentering, manglende fjerning av midlertidige filer o.lign. Det er viktig at en rydder opp av og til og bruker "slett historikk" og lignende. Det siste kan faktisk være et stort problem fordi nettlesere alltid sjekker historikken for å finne om en har vært "et sted" tidligere. Med tusenvis av elementer i historikken tar dette selvsagt litt tid. Jeg kan tilføye at særlig leting i kart etterlater seg utrolig mye historikk som f.eks. føre cursor over et dynamisk kart. Jeg oppdaget dette i Legacy når jeg la inn kartreferanse til steder.

online.no er Telenor og det sier vel nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif S, nyttig å vite det du skriver. Jeg har en flere år gammel maskin og da skjønner jeg at en gammel maskin kan være et problem ifht Norton. Jeg bruker defragmentering og midlertidige filer av og til. Det var fint å vite om "slett historikk". Kjøper ny maskin når jeg flytter om flere måneder. Bruker bærbar pc i mellomtiden.

Da er online.no i god behold siden man regner med at Telenor eksisterer lenge.

Nå er domene (fikk pm med lenke til firmaet) bestilt/regr med kun epost i første omgang. Kr. 180,-. (90 domeneregr + 90 epost) Kan oppgradere til webhotell senere. Så på hjelpfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og Uff og atter Uff.

Jeg gjorde et "Avansert søk" i min innboks og fant 4599 meldinger fra @c2i.net, 7 fra @bluezone.no og 11 fra @frisurf.no. Jeg sjekket også @online.no og der var det 626. Resten utgjør ca 4000.

En god del er heldigvis duplikater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst det noko oversikt på mi maskin over område eg loggar inn på? Det er vanskeleg å hugse alt.

DEtte avheng nok litt av nettlesar kor tilgjengeleg det er. Alle nettlesere lagrer "cookies", som er informasjon som gjer at du t.d. kan logge automatisk inn neste gong du kjem til ei nettside (om du har valgt dette). Slike "cookies" vil vise dei nettsidene du har logga inn på. På fleire nettlesarar kan du gå inn å få ei liste over lagra pålogginger, med nettadresse og brukarnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #30 og #31.

Litt langt utenfor overskriften, men jeg vil gjerne påpeke at problemet med treghet på maskinen og skjulte filer har med mye mere enn cookies å gjøre. Midlertidige filer og ikke minst "history" ligger lagret mange steder. Midlertidige filer ligger oftest i mapper med navnet "Temp" eller "Tempor..." og de finnes under alle brukere på maskinen på flere nivåer. I tillegg ligger disse opplysningene også i selve registeret. History ligger også flere steder. En vanlig pc vil ofte ha flere enn 10000 slike skjulte filer hvis en ikke rydder opp ofte.

Hvorfor det er slik er diskutert i alle år og Microsoft er kritisert for å ikke fjerne mye av dette. Allikevel er nye versjon av windows ikke særlig bedre enn gamle og det hjelper ikke veldig mye om en ikke bruker internet explorer og går over til Firefox eller lignende. Også fra disse nettleserne lagres historikk og spor. Selv om en ikke bruker internet explorer så har de fleste programmer behov for å bruke systematikken i operasjonssystemets register og det betyr at historikk og midlertidige filer skapes også av disse. Dette gjelder faktisk alle programmer en bruker, fra bildeprogrammer til office osv.

Det finnes en rekke programmer som er mer eller mindre gratis som sletter alt dette, men en kommer ganske langt ved å "slette historikk" og lignende under "Verktøy" i nettleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin forklaring, Leif S. Et par spørsmål til det du skriver i nr. 32. Hva mener du med register? Altså hvor ligger det? I nettleseren min (Internet Explorer) så tolker jeg "Slett historikken" som det samme som "Slett leserloggen". Riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #30 og #31.

Det finnes en rekke programmer som er mer eller mindre gratis som sletter alt dette, men en kommer ganske langt ved å "slette historikk" og lignende under "Verktøy" i nettleseren.

Må spørre litt jeg også, når det gjelder verktøy, er det da denne veien du mener: Alle programmer "under start">Tilbehør>Systemverktøy>Diskopprydding f. eks. ?

Den som er litt "tjukk i hue" må spørre -_- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #33 og #34.

Med "register" menes selve systemregisteret i windows. Der bør ikke ukyndige gjøre noe som helst, men det finnes som antydet, mange gode programmer som rydder opp uten at en behøver å kjenne detaljene til bunns.

"Diskopprydding" er et verktøy som egentlig hadde sin nytte for mange år siden. Det kan brukes til å ordne opp i diskfeil som enten oppstår pga. at deler av harddisken har feil, eller når "adresseringen" til noen data er ødelagt av en eller annen grunn. På nyere systemer så går en slik opprettingsprosess vanligvis automatisk og en ser aldri at dette har skjedd heller.

Det mest kjente oppryddingsverktøy når det gjelder skjulte filer er ccleaner og her kan det leses mere om temaet http://download.cnet...4-10315544.html , men jeg vil egentlig advare litt mot å kaste seg over slike verktøy hvis en ikke opplever å ha et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er i full gang med ryddeaksjonen, men slit med Facebook - der ser eg ikkje korleis eg skal bli kvitt den gamle adressa. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig skal det bli godt å slipp all søppelpost som kommer inn dag og natt når jeg sletter @c2i.net.

Det var da rart!

De 2-3 første årene med c2i.net., kom det endel slik post, ja, men siden har den adressen vært "søppelfri" i mange, mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er i full gang med ryddeaksjonen, men slit med Facebook - der ser eg ikkje korleis eg skal bli kvitt den gamle adressa. Tips?

Klikk på tannhjulet øverst til høyre og velg personverninnstillinger. Der kan du legge til epostadresser - og fjerne. Antar at du først må legge til ny adresse, så velge den som primær - før du fjerner den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei, sikkert et dumt spørsmål fra én til som også mister epostadressen han har hatt i alle år:

når c2i.net forsvinner, får jeg da heller ikke til å lese mailene jeg har sendt og mottatt, det vil si, de som ligger i min Outlook innboks og sendte elementer?

Blir jeg nødt til å gjøre noen ekstra operasjoner for at disse skal være lesbare når c2i.net er historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lasta dei ned i epostlesaren på di eiga maskin misser du dei ikkje, men les du epost på Tele2 si nettside må du laste dei ned. Slik er eg blitt fortalt det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha måttet skifte mail-adresse gjentatte ganger fra 92 og utover, med alt det ekstra-arbeidet det medførte, fant jeg også ut at eget domene var tingen. Koster ikke mye pr år, og da har man full kontroll på mail etc. Har fremdeles mail helt tilbake til 95 her :) POP/SMTP er tingen når man stort sett bruker én maskin til mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lasta dei ned i epostlesaren på di eiga maskin misser du dei ikkje, men les du epost på Tele2 si nettside må du laste dei ned. Slik er eg blitt fortalt det i alle fall.

Det høres logisk ut i mine ører også, takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider