Gå til innhold
Arkivverket

Thorvald Nikolai Torstensen - sjømannsruller

Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel Thorvald Nikolai Torstensen var født i Bergen 11.1.1883. Han var sjømann i 1900. Vi vet at han i henhold til annotasjonsrullen for Bergen står med en mønstring, med "Ole Bull" fra Bergen til Sunderland 20. september 1901. I margen står det at han hadde 5 måneders fartstid med dampskip.

Jeg finner han ikke i FT1910, men derimot i 1912 da han er registrert hos sine foreldre i Bergen. Etter hva som er blitt fortalt i familien, skal han ha vært sjømann all sin dag, men kom aldri tilbake til Bergen. Det heter videre at han døde på Jamaica og skal være gravlagt i Kingston.

Da jeg nylig kom over vedlagte etterlysning i Stavanger Aftenblad fra 1916, lurer jeg på om etterlysningen gjelder min grandonkel?

Finnes der sjømannsruller fra Stavanger som kan bekrefte dette?

post-1490-0-03430100-1361617675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg har aldri fått noe svar på dette spørsmålet og reiser det på nytt. Finnes det noe i Stavanger som kan avkrefte at dette er min grandonkel? Eller motsatt - er der opplysninger om han i Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sjømannsprotokollene for Stavanger er skannet og ligger på digitalarkivet.no. - Du finner dem under Sjøinnrullering under Genealogiske samlinger. Det finnes også register, oftest på fornavn. Vi fant en Thorvald Tostensen - rulle nr. 5938, men han er født på 1860-tallet, så det kan ikke passe. Andre finner vi ikke, men du kan jo lete i disse registrene selv.

Om det er samme mann, er ikke godt å si. Fødselsåret stemmer jo ikke så godt, men det kan jo bero på en feil.

Lykke til med letingen.

Med hilsen

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.