Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1891 Hof i Vestfold, litt hjelp fra lokalkjente?

SolfridHenriksen
 Del

Recommended Posts

For å lete i folketellingen 1891 må en bla seg igjennom for å finne bosted. Og at en helst bør vite hvilket bosted en person bor på.

Jeg har ikke stor erfaring i denne tellingen, men har bladd og bladd, sjekket innhold i forskjellige kretser , bladd igjen osv. Og antaglig er det vel ikke noe annet å gjøre.

MItt spørsmål: Men er det noen som har erfaring med denne tellingen, fra Hof? Eller har bedre lokalkunnskaper en meg, ifra Hof. Jeg leter etter stedet Sandtangen under Haugtuft ( i 1900 gårdsnummer 56, bruk 2, krets 5) og Sundbyfoss ( i 1900 tellingen gårdsbruk 54, usikker på bruksnummer)

Personene jeg leter etter er Inga, Peder, Martha og Sven Henriksen. Og Johannne Mathea Svensdatter.Disse flyttet fra Hof etter 1893, da moren Johanne Mathea døde.

Faren Henrik Paulsen døde 1878. Inga døde i 1900, døvstum og sinnsyk. Peder er registrert utflyttet i 1893, Martha og Sven har jeg ikke funnet utflyttet, men er på Modum i Buskerud 1900 og Tønsberg i 1900.

Frem til faren døde, bodde de på Sandtangen under Haugtuft ( Hof kommunes hus for fattige) Så havnet de i/ på Sundbyfoss. De er registrerte der under konfirmasjoner i 1885,1891 og 1892.

Har funnet ut endel på Peder, Martha og Sven etter 1900, de havnet i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har erfaring med denne tellingen, fra Hof? Eller har bedre lokalkunnskaper en meg, ifra Hof. Jeg leter etter stedet Sandtangen under Haugtuft ( i 1900 gårdsnummer 56, bruk 2, krets 5) og Sundbyfoss ( i 1900 tellingen gårdsbruk 54, usikker på bruksnummer)

Gnr/bnr 56/2 er i alle fall husliste nr. 45 i tellingskrets nr. 6, jf. hovedlista. Trolig er også alle bosteder under gnr 54 å finne i denne hovedlista, siden kretsene vanligvis var sammenhengende geografiske enheter.

Jeg flytter spørsmålet til brukerforumet, slik at det er større sjanse for at de lokalkjente oppdager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :-)

Noen som kjenner til plasser som het Sundbyfos, familien skal ha vært bosatt der ihvertfall fra 1885- 1892.

I dag er det mange hus der, men hvordan var det på slutten av 1800- tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på nytt sett igjennom liste nr. 17, 21, 23,23,24,25,26,27,46,47 og 49. Finner ikke 95. Dette var Sandtangen og Sundbyfoss under krets 4 Hof.

Tellingskrets 1: Torrud-Hafsrud, 2: Eidsfoss, 3: Gausen- Lindseth, 4:Hof, 5: Herstad- Nøttenes, 6: Kårby, 7: Vassås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellingskrets 6 viser flere Sundbyfos:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...ad/ft/52809/16/

Personsedlene begynner her for de forskjellige Sundbyfos 55/1:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n.../ft/52809/2103/

Sjekk opp mot huslistenummere som du finner i den første lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da gyver jeg løs... :-)

Skjønner hva jeg har gjort feil. Jeg skulle holde meg til samme huslistenummer (23) i personsedlene som huslistene, for så finne personliste 8-12. Da fant jeg Johanne Mathea, Sven,Martha og Inga Mathilde. Peder er sansynligvis i en annen husliste, eller annen kommune. men han er registrert flyttet fra Hof i 1893.

Takk igjen for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider