Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Johan August Wallin

Jan Helge Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei 

Ja ser at at jeg har rotet det til med både datoer og årstall. Dere har selvfølgelig rett. Ser også at jeg har glemt å ta med årstallet for Johan August Wallin og Berte Marie Abelands siste barn Larsine Marie Bertine f. 4 april 1897 på Stord i Hordaland og død 13 april og begravet 17 april på Stord i Hordaland. Beklager dette.

Når det gjelder om hvilket navn som er det rette på Johan Martin Wallin så har presten ved deres barn Johan Georg dpt. 22 april 1888 i Strandvik Fusa ført inn følgende under anmerkninger "Barnefaderen har 16 juni 1897 erklært at hans navn er falskt, rett navn er Johan August Wallin bevitnet av pastor Hade?(så noe som jeg ikke greier å tyde) 18 mai 97". Fikk ikke til å legge inn lenke på dette.

Jeg har dessverre ikke drevet noe slektsgransking i Sverige men det burde jo være mulig å finne ut noe mer her for som har kjennskap til svenske kilder. Ved  hans giftermål 8 juni 1897 står det i Ministerialboka at foreldrene er ukjent men at han er konfirmert i Waxholm. Jonny Mydland har her innlegg 3, konfirmert 1867 i Waxholm fengsel. Vet ikke hvilke kilder Jonny har disse opplysningene fra, men antar at det vil stå opplysninger om foreldrene i original kirkeboken for konfirmasjonen der. Det antydes at han ikke trenger å være av reisendes og det kan jo godt stemme.

Et søk på mormonernes familysearch ga dette resultat Johan August f. 4 jan. og døpt. 6 nov. 1846 i Estuna Stockholm. Foreldrene var Jan Petter Person Wallin og Brita Maya Andersdatter. Det er også flere barn i denne familien. Navn og årstall stemmer i iallfall og han er vel nevnt en gang i kirkebøkene med fødested Stockholm. Kanskje et forsøk verd for de som har tilgang på Svenske kilder.

Vennlig hilsen

Jan Helge Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til dåpen til Johan Georg Wallin, som du nevner, Jan Helge. Kilde: Strandvik i Fusa, 1880-1938. Ministerialbok.

Sløvt av meg, for eg hadde jo faktisk lest den sida, men heilt gløymt ut å sjekka opp den kommentaren. Takk for at du hadde tyda den, Jan Helge :) Då kan me iallefall vera relativt sikre på hans rette navn.

Eg er komen eit godt stykke på vei med slekta bakover frå Marie Bertine Kristiansdatter Abeland - den linjå går rett inn i Gutte-familien og Axels-folket. Eg fant ein god del i Sundt's Fantefortegnelse, og så fant eg ein tråd her inne på forumet der det var diskutert og lista opp ein del av disse familane; Link her. Men jmfr ein kommentar frå Jonny Mydland i den tråden, så har han tydeligvis det meste om disse allerede - vurderer å senda han ein pm.

Linja bakover frå Johan August Wallin blir nok kanskje vanskeligare då denne går over til Sverige, som du nevner, Jan Helge. Kanskje me bør legga inn forespørsel om hjelp til søk i svenske kilder? (usikker på vanlig praksis og kutyme her - starta først å grave i dette rett før helga, så eg er temmelig grønn. Bare nysgjerrig på slekta, og sta. Samt at eg syns linken til skøyerfolk/fantefolk er veldig spennande).

Her er link til det treffet du nevner på Johan August Wallin - foreldre J.P. Wallin og Brita Maria Andersdotter. Virker sannsynlig at det er rett person. Link her.

Mvh,

Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bror, Frans Petter Wallin f. 16. mars 1854 i Estuna, Stockholm:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/V765-XBK

.
Faren J. P. Wallin var skredder og de bor på Färsna ved dåpen 6. januar 1846. Moren er 25 år gammel.
Kilde: Estuna CI:6 (1833-1860) Bild 200 / sid 32 (AID: v84746.b200.s32, NAD: SE/SSA/1502)

.

post-162-0-58474300-1398817513_thumb.jpg

.

Kilde for husförhör 1850-1855: Estuna AI:11a (1844-1855) Bild 2360 / sid 131 (AID: v84726.b2360.s131, NAD: SE/SSA/1502)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan August Wallin

Sweden, Baptisms, 1611-1920

birth: 4 January 1846   christening: 6 January 1846 ESTUNA, STOCKHOLM, SWEDEN residence: 1846 Estuna, Stockholm, Sweden father: J. P. Wallin mother: Brita Maria Andersdr

Carl Gustaf Wallin

birth: 1 November 1849   christening: 4 November 1849 ESTUNA, STOCKHOLM, SWEDEN residence: 1849 Estuna, Stockholm, Sweden father: Jan Petter Wallin mother: Brita Maya Andersdr

Brita Lovisa Wallin

birth: 21 April 1852   christening: 25 April 1852 ESTUNA, STOCKHOLM, SWEDEN residence: 1852 Estuna, Stockholm, Sweden father: Jan Petter Wallin mother: Brita Maria Andersdr

Frans Petter Wallin

birth: 16 March 1854   christening: 17 March 1854 ESTUNA, STOCKHOLM, SWEDEN residence: 1854 Estuna, Stockholm, Sweden father: Jan Petter Persson Wallin mother: Brita Maya Andersdr

Cathrina Mathilda Wallin

birth: 6 June 1857   christening: 9 June 1857 ESTUNA, STOCKHOLM, SWEDEN residence: 1857 Estuna, Stockholm, Sweden father: Jan Petter Wallin mother: Brita Maya Andersdr

Fredrik Wilhelm Wallin

birth: 16 December 1859   christening: 26 December 1859 ESTUNA, STOCKHOLM, SWEDEN residence: 1859 Estuna, Stockholm, Sweden father: Jan Petter Wallin mother: Brita Maya Andersdr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan August flytter til Norrtälje 7/6-1864.
Husförhör: Estuna AI:13 (1861-1865) Bild 2800 / sid 271 (AID: v84730.b2800.s271, NAD: SE/SSA/1502)
Flyttelisten: Estuna B:2 (1861-1882) Bild 140 (AID: v84739.b140, NAD: SE/SSA/1502)
.
Innflyttingsliste Norrtälje (nr. 16): Norrtälje B:5 (1862-1881) Bild 290 (AID: v88929.b290, NAD: SE/SSA/1544) Her er det henvisning til pagina 133 i förhörsboken.

.

I Norrtälje er han skredderlærling hos Erik Carlsson, (adresse 5. roten), men han flytter med flere av dem til pagina 269 (7. roten):
Norrtälje AI:16a (1864-1870) Bild 1720 / sid 168 (AID: v88909.b1720.s168, NAD: SE/SSA/1544)

.
4. mai 1864 flytter han til Stockholm: Norrtälje AI:16a (1864-1870) Bild 2730 / sid 269 (AID: v88909.b2730.s269, NAD: SE/SSA/1544)

Flyttelisten (nr. 14): Norrtälje B:5 (1862-1881) Bild 340 (AID: v88929.b340, NAD: SE/SSA/1544)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg ikke funnet denne Johan August Wallin f. 4. januar 1846 i innflyttingslistene i Stockholm.

Det synes ikke sannsynlig at dette er ham du leter etter, siden han er skredderarbeider og ikke blikkenslager.

Er ikke dette ekteparet utgangspunktet?

P.nr.     H.nr.     Navn     Alder/født     Fødested     Familiestilling     Sivilstand     Yrke     Bostatus
001      01     Johan Wallin     1832-06-19     Stokholm     hf     g     Blikslager S     f
002      01     Marie Kristiansdatter     1852-12-31     Stavanger     hm     g     Sysselsat med husstel     b
003      01     Aleksander Wallin     1886-06-16     Fjelberg     s     ug     Blikkenslagerlærling     b
004      01     Johan Wallin     1888-04-17     Strandvik     s     ug     Blikkenslagerlærling     b

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036663000673

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kva for ektepar som er utgangspunktet, så er det litt ulik info i folketeljinga 1900 og teljinga i 1910, som vist under - begge for Fjelberg Herred:

Folketeljinga 1900: Her er dei lista som Johan August Valin, f. 1846 i Gottenborg, og Marie Bertine Kristiansdatter, f. 1852 i Tune SM.

Folketeljinga 1910: Her er dei lista som Johan Wallin, f. 1832-06-19 i Stokholm, og Marie Kristiansdatter, f. 1852-12-31 i Stavanger.

Temmelig sikker på at det er bevist at dette er eitt og samme ektepar, jmfr barnefødslar og ekteskap i kyrkjebøkene. Dog er Marie Betine døypt på Høyland i januar 1853, som vist tidligare i denne tråden. Link:

Fødeselsdatoen til Johan August er kun nevnt som 1832 ein stad, mens den alle andre stader viser til 1846 - dog er det nevnt både Stokholm og Göteborg/Gottenborg.

Men spørsmålet om det er rette Johan August Wallin som er funnen i Estuna, Stockhom i 1846 er vel då meir usikkert - navn og fødselsdato stemmer bra, men skredderlærling stemmer dårlig med hans seinare yrke som blikkenslagar.

Mvh,

Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en annen i Emigranten Populär (CD-R) som reiser til Rødenes i 1864:

Namn: JOHAN WALLIN JOHANNESSON
Kön: M     Född: 1846-08-23
Församling: GLAVA     Län: S
Yrke/Titel: DRÄNG     Civilstånd: OG
Hemförsaml: LÅNGSERUD     Län: S
Bosatt: KYRKEBOL
Utvandrdag: 1864-11-25     Ålder: 18
Ensam/Familj: ENSAM
Destland: NORGE     Landskod: NO
Destort: RÖNÄS
Sida i husförhörslängd: 382
Huvudakt:      Aktnr: 018
Löpnummer: 103    Källhänvisn: LÅNGSERUD HFL 1861-1865

.
Dreng på Kyrkebohl i Långserud da han flytter til Rødenes i 1864:
Långserud AI:18 (1861-1865) Bild 388 / sid 382 (AID: v12063.b388.s382, NAD: SE/VA/13352)

.
Ansatt ved Krogs Møllebrug i Rødenes:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=If01001812&gardpostnr=22858&personpostnr=22858&merk=22858#ovre
NB. I husförhöret kalles han Johan Johannesson Wallin, ikke Johannes.

Du har ikke funnet ham i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei, har ikkje funne han i 1865, men Jonny Mydland nevnte i ein tidligare kommentar (#3) i dene tråden at han skal ha vært til sjøs i 1859-1865, og reiste i Norge frå 1868. Han oppga ikkje kilde på dette. Tidligaste funn av han i Norge, er den trådstartar Jan Helge Hansen hadde av han der han fekk eit barn med Axeliane Johannesdatter Østrem, døypt i St. Petri i Stavanger 9. august 1874. Då skal han forøvrig ha vært fra Jönköping (eg gløymte å nevna denne tredje referansen til fødestad).

Jan Helge; sei forøvrig bare ifrå viss du føler eg har overtatt tråden din - ikkje intensjonen å trenga meg inn.

Mvh,

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Henrik!

Jeg vet ikke om dette er til noen hjelp, men: Thune i Tønsberg har jeg ikke hørt om. Tune i Østfold er velkjent.

Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Abeland-navnet, så er det skrevet ved hennes navn, ved vielsen til Lars Pedersen og Berthe Christoffersdatter.

8 Juli 1823

Nr 8

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1827), Ekteviede 1823, side 201.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8763&idx_id=8763&uid=ny&idx_side=-140

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 7 (1815-1827), Ekteviede 1823, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8761&idx_id=8761&uid=ny&idx_side=-142

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Travle dagar, så det blir litt i farten her. Når det gjelder Thune/Tune, så trur eg det er ein feil - det skal muligens vera Thime/Time. Stussa på den sjølv, heilt til Ingelin fant Marie Bertine døypt på Høyland - også bekrefta av John Aalen. Men takk uansett, Torunn :)

Her er linken til dåpen hennar som Ingelin fann:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Høyland, Soma i Høyland, Ministerialbok nr. A 8 (1841-1856), Fødte og døpte kvinner 1853, side 107.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-111

Abeland-navnet er også blitt bekrefta av fleire kilder, nå sist av Ingelin ved vielsesnotatet i forrige post. Takk igjen :)

Må få tid å setta meg ned og kikka over funna av Johan August Wallin frå Sverige - virker foreløpig kanskje mest korrekt med funnet frå Estuna, men det skurrer litt med hans seinare yrke som blikslagar. Funnet til Anne-Lise frå Kyrkebol må eg óg få sjekka nærmare. Jonny Mydland nevnte óg at han hadde funne han som sjømann 1865-1868 - kanskje det kan gi nærare peikepinn på kva som er korrekt mann. Den mulige referansen til at han er konfirmert i Waxholm kan jo stemma bra med fødestad Stockholm, men det er ein del usikre ting når det gjelder han.

Uansett takk for hjelpa så langt, alle sammen :) Nærmast i sjokk over kor hjelpsomme folk er her inne - ein udelt positiv opplevelse for ein som nettopp bestemte seg for å sjå om mine "mistankar" om slekta sitt opphav var korrekte :)

Mvh,

Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Opphavet til Johan August Walin har vært ei nøtt for mange i flere år, men en ting som slår meg når det blir søkt etter hans opphav i svenske kilder, er at det blir søkt etter navnet Walin, Når hans første barn Anton Johan blir døpt i Petri i Stavanger 9 august 1874, så bruker han navnet Karl Johan Blomster, søkes det etter feil navn ?

Hadde vært fint om Jonny Mydland kunne ha gitt oss kilden der han finner Johan August som sjømann mellom 1859-1865.

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo og nevne at ved samme dag som Anton Johan blir døpt finner vi at neste par har ei Ulrikka til  dåp, hennes oldefar er Gutte-Lars.

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn dåpen til Johan Georg, hvor det er en merknad om at faren ni år senere erklærer at Johan August Wallin er hans egentlige navn:

Hordaland fylke, Strandvik i Fusa, Ministerialbok nr. D 1 (1880-1938), Fødte og døpte 1888, side 24.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1904&idx_id=1904&uid=ny&idx_side=-32

(nr. 9)

Her vises det til en attest fra pastor Stade. F. S, Stade var iflg. Runeberg predikant ved Svartsjö (Stockholms län).

Svenskt porträttgalleri / X:1 Prästerskapet i Uppsala ärkestift med Stockholms stad (biografier af Albin Hildebrand)

http://runeberg.org/spg/10-1/0102.html

I Svartsjö finner jeg Statens vårdanstalt som eneste forsamling.

"Svartsjö tvångsarbetsanstalt för män lades 1920 under Socialstyrelsen i stället för Fångvårdsstyrelsen och började ta emot alkoholister jämte tvångsarbetare, liksom Landskronaanstalten för kvinnor."

http://xml.ra.se/Forvaltningshistorik/38_Nykterhet.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei!  Og beklager meget sent svar...  Ved vielsen til Johan og Marie i Skjold 8.juni (kirkebok) eller 8.juli (klokkerbok) 1897 er Johan August Wallin oppgitt født 1846 i Göteborg og konfirmert på Waxholm.  Far hans er oppgitt  "Ukjendt".  Opplysningen om når han kom til landet og at han var sjømann stammer nok fra Jacob Walnum.  Jeg er derfor ikke hundre prosent sikker på om han er identisk med den som er funnet i Stockholm.  En sjekk i fengselsprotokollen for Waxholm - hvis han satt der - vil trolig gi opplysninger om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar Jonny. Kjenner ikke noe særlig til Jacob Walnum, men vet du om det er noen opptrykte skrifter etter ham? Uansett burde det være mulig å finne ut noe om Johan August Wallin hvis det fins kirkebøker eller fengselprotokoller for Waxholm i denne perioden. Spørsmålet er bare, fins det noen der ute som har tilgang på Svenske kirkebøker eller fengsels protokoller og kan gjøre oppslag der for oss?

Mvh

Jan Helge Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe av Walnums materiale er trykt opp... Men jeg har en god del, så spørsmål om konkrete personer kan jeg svare på. Et spørsmål på Anbytarforum kan kanskje løse gåten om Johan August Wallin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei på Dere som leter ettet Johan August Wallin

Eg er gift med hans oldebarn.

Den historien eg har blitt fortalt fra hans barnebarn:

Som 12 åring ble han følgt av 2 guvernanter til Amerika .

Han ville ikke fortelle kven hans foreldre var,hadde lovet å fortelle før han døde,men det skjedde ikke.

Hans 3 sønner fikk hver sitt brev  etter hans død.

Disse var forseglet og avsender sies å være fra Svartsjø slott.

Dei 3 sønnene ble redde og returnerte brevene uåpnet.

I denne tiden bodde disse 3 i Stavanger.

Det burde vært muligt å spore disse brevene opp i Sverige.

Men kanskje det var fra Svartsø kommune det presten har stadfestet hans rette navn.

Han skal i sammenheng sagt følgende :"Hadde hun vist hvem jeg er hadde hun bøgt hode ,ikke reist det.

Han skulle være språkmektig og brukt som tolk mens han bodde i Ølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant historie, Arne, men som alle slike historier bør den tas med en klype salt. Jeg har ingen tro på at Wallin'en skulle være av 'storfolk'. Men det var vanlig 'å gjøre seg interessant'. Historien på Digitalarkivet om karen som mener seg å være oldebarn av Kaiser Wilhelm viser jo til de grader hvordan folk ønsker seg 'fine' slektninger... Jan Helge Hansen skriver i Digitalarkivet 29.april 2014: «Et søk på mormonernes familysearch ga dette resultat Johan August f. 4 jan. og døpt. 6 jan. 1846 i Estuna Stockholm. Foreldrene var Jan Petter Person Wallin og Brita Maya Andersdatter. Det er også flere barn i denne familien. Navn og årstall stemmer i iallfall og han er vel nevnt en gang i kirkebøkene med fødested Stockholm». Dette er vel ikke bekreftet, men bør sees nærmere på. Konfirmasjonen i 1867 i Waxholm (fengselet?) bør jo også absolutt sjekkes! Kan jeg for øvrig spørre deg, Arne, om hvem du er gift med? (svar gjerne privat). Dette er jo min slekt også... :-) Beste hilsener Jonny

Endret av Jonny Mydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei. Denne historien har eg óg høyrt snakka om blant min mors familie, dog kan eg ikkje huska alle detaljane - men eg har også satt den på kontoen for livlig fantasi. Lite tyder på at det er hold i den historia, men artig uansett. Husker eg syntest det var fryktelig spennande då eg var liten :)

Dette sporet med Jan Petter (Persson) Wallin, og Brita Maria (Maya) Andersdatter har blitt sett litt på. Tidligare i denne tråden blei den foreløpig skrinlagt då faren, Jan Petter, var skreddar, og Johan August visstnok også skal ha vært skreddarlærling (post #30) i 1864 - det skurrer litt med hans seinare oppgitte yrke som blikkenslagar, men det er sjølvsagt ikkje umulig.

Som sagt tidligare - han er ei nøtt, denne Johan August, hadde vært utrulig kjekt å funne svaret ein dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I protokollen for "Kronoarbetskåren i Vaxholm" finner jeg en Johan August Wallin, oppgitt født 19. juni 1846 i Carl Johans Församling i Gøteborg, med mor oppgitt til Maria Sandahl. Uekte barn og faren ikke oppgitt.

Han ble løslatt 1. juni 1868

AID:v86689a.b2720.s282

post-3741-0-15201900-1454278416_thumb.jpg

post-3741-0-00719300-1454278429_thumb.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider