Gå til innhold
Arkivverket

Hva gjorde min tippoldefar i Amerika?

Robert Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar Marcus Benjamin Pedersen var født 03. juli 1841 i Fleinvær i Gildeskål (Nordland), og døde 17.10.1915 i Fleinvær. Jeg har siden barndommen blitt fortalt at han reiste alene en tur til Amerika. Har fått god hjelp i dette forumet, så jeg er ganske sikker på at Marcus ankom New York 19. sept. 1889 med skipet Obdam. I passasjerlisten het han nå Markas Pedersen. Ved avreisen fra Trondheim hadde han oppgitt Watson Minnesota som reisemål. Marcus er tilbake på hjemstedet i Norge ved 1900-tellingen. En nabo som kom fra Amerika på 1920-tallet fortalte til min bestefar, at Marcus var sett avbildet på en bok, tidskrift eller avis (uklart hvilket medium, men trolig utvendig forside/ bakside). Er veldig nysgjerrig på hva som kan være opphavet til en slik avbildning. Håper noen har tips om hvordan jeg kan søke løsning på dette mysteriet i Amerika. Lurer også på om det finnes register som forteller når tid Marcus ankom Norge igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.