KjellO Skrevet Mars 11, 2013 Del Skrevet Mars 11, 2013 Hei Jeg søker infomasjon (domspapirer) rundt rettsaken der min onkel ble dømt til døden i 1943. Han ble henrettet tidlig i 1944. Er dette papirer som nå er frigitt for offentligheten, eller er det restriksjoner på slike i 80 år? Mvh KjellO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seksjon for brukertjenester Skrevet Mars 12, 2013 Del Skrevet Mars 12, 2013 Riksarkivet har arkivmateriale etter SS- und Polizeigericht Nord. Arkivet har blant annet et kartotek over saker som ble ført for denne retten. Dersom du oppgir din onkels navn kan vi sjekke om det finnes dokumenter om han i dette arkivet. Det man kan finne er benådningssøknader fra den dømte eller fra pårørende. Selve saksdokumentene i dødsdomsaker finnes ikke blant arkikvmaterialet. For om mulig å finne disse må du kontakte Bundesarchiv i Tyskland. Vennlig hilsen Seksjon for brukertjenester Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KjellO Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Del Skrevet Mars 12, 2013 Riksarkivet har arkivmateriale etter SS- und Polizeigericht Nord. Arkivet har blant annet et kartotek over saker som ble ført for denne retten. Dersom du oppgir din onkels navn kan vi sjekke om det finnes dokumenter om han i dette arkivet. Det man kan finne er benådningssøknader fra den dømte eller fra pårørende. Selve saksdokumentene i dødsdomsaker finnes ikke blant arkikvmaterialet. For om mulig å finne disse må du kontakte Bundesarchiv i Tyskland. Vennlig hilsen Seksjon for brukertjenester Hei, og takk for svar. Min onkels navn var Knut Thoralf Andersen, født 10. april 1920. Henrettet i februar 1944. Han ble dømt og hemrettet sammen med en Willy Thorleif Saltnes, 19 år i 1944. Håper dette kan skaffe mere info. På forhånd takk. Kjell Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seksjon for brukertjenester Skrevet April 8, 2013 Del Skrevet April 8, 2013 Vi kan ikke se din onkel eller Willy Thorleif Saltnes finnes i kartoteket i arkivet etter SS- und Polizeigericht Nord. Vennlig hilsen Seksjon for brukertjenester Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå