Gå til innhold
Arkivverket

Kittelsen (Ketilsen)/Flatland slekt i Seljord ?

Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

sitter i Arendal og prøver å finne mine aner oppe i Seljord.

Det lille jeg har å gå på av info:

Min mors farfar, Hans Hansen Flatland ble født i 1884(?), et sted i Seljord.

Han flyttet til Arendal hvor han giftet seg med Ruth Svendsen (f.1890) fra Tromøy.

Hans fars navn skal ha vært Hans Kittelsen ( - eller kan det ha vært Kjetilsen?) fra samme sted. Har funnet en dåpsoppføring i en kirkebok; en "Hans" født i 1884 til foreldre Hans Kjetilsen og Anne Ingebrektsdatter, men der stod det i margen at "barnet døde strax efter fødselen", så det er muligens et blindspor...

Noen som kan hjelpe meg videre innover i Seljord-slekta?

mvh Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg finner en Hans Hansen Flatland i folketellingen i 1900 født 1882.det er mulig det er han.Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg finner en Hans Hansen Flatland i folketellingen i 1900 født 1882.det er mulig det er han.Mvh Trond

Veldig spennende - finner ikke denne selv, har du en link...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Seljord bygdesoge bind 4. s. 467:

Hans Hansson Flatland, 1881 reiste han til Arendal, så det stemmer jo bra.

Hans er i følge samme soge s.446 + 447 uekte sønn av Hans Kjetilsson Prestholt ( 1860- 1950) og Anne Halvorsdtr. Krossvegen. (1857- 1940 )

Håper det er til hjelp

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Hansen Flatland fikk også datteren Gunhild i Seljord før han dro til Arendal. nr 17 under kvinnekjønn:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5986&idx_id=5986&uid=ny&idx_side=-53

Hun og ektemannen er nevnt på s.331 i Seljord bygdebok 4., og da er vi vel litt i nærmeste laget av nyere tid, med tanke på hva man bør legge ut her.

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.