Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av kilde: Joh. G. Reppe, statsarkivet i Trondhjem: Håndskreven slægtstavle «Slektene Schelderup, Steen m.fl.»

Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser innimellom henvisninger til en kilde som kalles

Joh. G. Reppe, statsarkivet i Trondhjem: Håndskreven slægtstavle «Slektene Schelderup, Steen m.fl.»

Årstall er mer vagt, noen nevnet 1950-tallet.

Om det er en bok eller bare et lite notat, offentlig eller privat har jeg ikke stor formening om.

Det er jo supert at man viser til kilder i slektsforskningen sin, men mitt problem er at jeg simpelthen ikke klarer å finne den noen plass. Hverken i bibliotek eller via private hjemmesider på internett.

Siden såpass mange henviser til denne karen og tilsynelatende at han har befatning til Statsarkivet i Trondheim tillater jeg meg å spørre her.

Er kilden autentisk og er det mulig å få tak i denne slektstavlen? Om mulig, gjerne elektronisk/scannet versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ved søk i Bibsys finner jeg at biblioteket ved universitetet i Bergen har en stamtavle utarbeidet av Joh. Reppe. Uheldigvis står ikke vilken tavle det er, men den er utarbeidet i 1954. Vi har den ikke ved Statsarkivet i Trondheim.

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har nå vært i kontakt med Universitetet i Bergen. De var behjelpelige med å finne dokumentet.

Det viser seg at dette er en tom stamtavle, en mal for utfylling av personer i et slektstre.

Jeg begynner nå å tvile på om det egentlig finnes noen "Håndskreven Slægtstavle" som vil være av interesse for slektsgranskere. Mer tyder det på at noen har fått tak i malen, fylt ut og senere har det blitt misforstått og tolket dithen at en (tidl) ansatt i Statsarkivet har arbeidet med disse slektene som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Joh. G. Reppe har også laget en oversikt over slekten Aspaas, datert Trondheim i november 1934. Kan han ha vært ansatt ved Statsarkivet i Trondheim på denne tiden? Lar det seg gjøre for SATr.heim å finne det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei!

Jeg har dessverre ikke klart å finne ut mer om Joh. G. Reppe og slektstavlen som du spør om. Han var i hvert fall ikke ansatt på Statsarkivet (jeg har sjekket, den gangen hadde arkivet bare 5 ansatte...). Det ser ut som han var en privat slektsforsker som brukte forskjellige arkiver i arbeidet sitt. På nettet blir han sitert i forskjellige sammenhenger (for eksempel her: http://www.winnem.com/siec/nberg.htm eller http://slekt1.com/index.php/slektsboker/saakvitne-sastad/skaun/8578-kiil-skaun--et-bidrag-til-en-slekts-historie og her http://www.heimdalif.no/bw/slekt/html/sources.html ). Hos oss er det registrert et hefte om Jentoft-slekten og et hefte om Kiil-slekten men den nevnte slektstavlen finner jeg ikke, verken i biblioteket eller i Lokalia/Personalia-samlingen vår.

Vennlig hilsen

Regina Tödter, e.f.

konsulent

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.