Gå til innhold
Arkivverket

Nærøiske kompani rundt 1830?

Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg har lest om min forfar i hovedlegdsruller for Ovehaldske kompani 1795-1841, som Erlen Mæhlum har avfotografert og lagt ut her: https://picasaweb.google.com/erlendem/OverhallaHovedlegdsrulle17951841?feat=directlink#5360476817796539570

"Mathias Pettersen, uægte barn , f. 1814, skal være flyttet til (----) Lund i Folden; Er i Nærøens district 10de lægd / Leer"

Jeg vet ikke om Rikarkivet eller Statsarkivet i Trondheim er rette instans for å slå opp i tilsvarende rulle for Nærøiske kompani og se om det finnes noe om Mathias Pettersen, f. 1814, der?

mvh

Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kunne jeg i hvert fall få avklart om Statsarkivet i Trondheim eller Riksarkivet er riktig mottaker av denne henvendelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det er statsarkivet i Trondheim som er riktig adressat i dette tilfellet.

Lægdsrulle for Nærøy 1796-1844 s.146 viser at Mathias Pettersen Leer (født 20/9 1814) var innflyttet fra Overhalla kompanis 16.lægd. Om ham er det bare tilføyet at han ble utslettet av rullen ved sesjonen i 1844.

M v h

Kåre Hasselberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sent, men godt svar. Da har jeg plutselig fødselsdatoen i tillegg til dåpsdatoen :-)

Står det noe om hvilken går han holdt til på i Nærøy? Leer (Leir) er jo i Grong i Overhalla.

Også takk til Anne, jeg har oversikt over både dåp, konfirmasjon og hans giftermål i Gildeskål i Nordland, det var bare detaljer fra legdsrullen jeg var på jakt etter.

Se http://forum.arkivverket.no/topic/641-mathias-pedersen-f-1814/page__hl__%20mathias%20%20russland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppgis ikke i rullen hvilken gård Matthias oppholdt seg på. Men lægd 10 omfattet gårdene Lervik, Skaftnesmo, Berg og Årfor. Dette er gnr.4, 5, 6 og 23 i Foldereid sogn. Det er mulig Nærøy bygdebok bd.I kan gi flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står ikke nevnt som bruker i BI av Nærøy bygdebøker. Han kan ha arbeidet på en av gårdene, men da står de sjelden nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.