Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann Jørgen Steen (1763-1831), Steilo, Hadsel, Nordland. Hans opphav og slekt, hvem var de egentlig?

Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

...

Niels Stub – f Nor Mielle – tiener sin broder gaarden Mielle – 26

...?

Sin broder, hvem i alle dager kan det være?

På Nordmela holder jo Nils Andersen til, med hustru Anne Kirstina Jørgensdatter. Nils Stub er ført under tjenestedrenger/barn som det skal skattes for, ved ekstraskatten både i 1764, 1765 og 1768.

At Nils Stub kalles for broder tyder jo veldig på at han faktisk er Nils Stub Andersen.

Tallet bakerst, er det alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraskatt 1772:

Anders Pedersen Ure med hustru Karen Adelus og sønnen Peder Andersen Ure på Nordmela.

Ny husstand på Nordmela (neste side): Niels Andersen Ure med hustru Anne Kirstina Jørgensdatter og sønnen Anders Nilsen Ure (kun barn over 16 år er nevnt).

På Nordmela holder jo Nils Andersen til, med hustru Anne Kirstina Jørgensdatter. Nils Stub er ført under tjenestedrenger/barn som det skal skattes for, ved ekstraskatten både i 1764, 1765 og 1768.

At Nils Stub kalles for broder tyder jo veldig på at han faktisk er Nils Stub Andersen.

Utfordringen er at Nils Andersen måtte være gift og hadde barn allerede før 1756.

Nils Stub var født ca 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#55 det var han antakeligvis. Den antatt eldste sønnen er Andreas Nielsen Ure, han var 48 år ved FT 1801, og dermed født ~1753. Nils Andersen var 1755 oppsitter på gården (jordebok 1755)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bøkene, men jeg har lest gjennom dem. Er rimelig sikker på at det ikke stod noe om lensmannens opphav utover det at Uhre var fra Danmark, noe som nå kan tyde på å være feil (siden Borgos brukte formuleringer som "visstnok fra Danmark" så antar jeg han bare har hatt sekundærkilder tilgjengelig).. Jeg kan ikke huske at Anna Kirstina Jørgensdatter ble koblet til Jørgen Christophersen på Stave (da ville jeg sannsynligvis notert det)

Det er godt mulig denne Tollev var nevnt i bøkene, men når jeg leste dem for et drøyt halvt år siden var jeg ikke klar over at han var relevant og dermed ikke notert noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det finnes en Eschild Thørresen, død Flanberg, Andenes 1789, skiftet 28. januar 1782. Enken Enken Anna Cathrina Bærents (datter av gullsmed i Trondheim Diderich Behrentz (omtalt bl.a i Grønbech-tråden på forumet)).

Kan det være en relasjon til Peder Tørrisen på stave i 1801? De er ikke så alt for langt unna hverandre i fødselsår, 1732 vs. 1739. Det er jo såklart spekulasjoner, og fødselsårene er jo veldig omtrentlige.

Skifte etter Ole Tørrisen, Liland i Engeløy

Film eller link: HF1965

Arvinger:

Internt skiftenr: 2076. Skiftet åpnet: 12/9-1779. Side: 264. Løpenr: .

Ane Pedersdatter, Liland i Engeløy.

Mor av avdøde.

Joen Tørrisen, Måløen i Ledingen.

Bror av avdøde. Gift.

Eskild Tørrisen, Hamningsberg i Vesterålen.

Bror av avdøde.

Per Tørrisen, Stave i Vesterålen.

Bror av avdøde.

Tosten Tørrisen, Aa i Lofoten.

Bror av avdøde.

Daniel Tørrisen, Brennvigen i Engeløy.

Bror av avdøde.

Ingeborg Margarethe Tørrisdatter, Liland i Engeløy, 22 år

Søster av avdøde.

Vielse mellom enken ACB og Eschild Tørresen fra Liland i Steigen:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Steigen, Ministerialbok nr. 855A03 (1748-1776), Ekteviede 1760-1763, side 264-265.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16656&idx_id=16656&uid=ny&idx_side=-118

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071101620598.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgitte Jørgensdatter Steen bør høre til her. Jørgen Christophersens mor het Birgitte. Hun kan være Jørgens datter i et tidligere ekteskap, eller alderen hennes kan være ca 8-10 år for høy ved FT1801 - noe som jo forekommer både titt og ofte.

Det ble skiftet etter Birgitha Hansdatter på Stave 1745. Hun etterlot seg mannen Christopher Hendrichsen og deres fire sønner og tre døtre:

1. Jørgen Christophersen
  2. Peder Christophersen
  3. Hendrich Christophersen
  4. Hans Christophersen
  5. Margareta Christophersdatter, gift med Hans Hansen i Andenes
  6. Dorothea Christophersdatter, gift med Nils Nilsen på Stave
  7. Aletha Christophersdatter, 32 år og ugift

Et sølvbeger med initialene A:C:S 1706 nevnt i boet.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Vesterålen tinglag, Skifteprotokoll 3A 01, 1710-1746

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tranøy i Ibestad, Ministerialbok nr. 1 (1744-1757), Kronologisk liste 1753, side 79.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9669&idx_id=9669&uid=ny&idx_side=-82

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070605610345.jpg

Hans Christophers: Steen fra Dverbergs menighed i Westeraalen gifter seg i 1753 med pigen Marith Guldbrandsdatter av Havnens menighed i Senjens prosti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange spørsmål og foreløpig få svar, men vi får begynne å nøste.

Jeg trekker først fram Ingeborg Jørgensdatter Bloch. Ekstraskatten 1772 viser i alle fall at hun er datteren til Jørgen Christophersen på Stave.

Hun var nok fortsatt ugift i 1772, navnet Bloch/Blok oppfatter jeg som et mellomnavn.

Her er jo også broren til Jørgen Christophersen, Hans Christophersen med kona Marit Gulbrandsdatter.....

Når HC skriver seg Steen så må også Jørgen Christophersen ha brukt Steen. Tror du har en god sammenheng her.....

Jeg har notert en Birgitte Steen Jørgensdatter gift med Peder Gjertsen Graae fra Fygle, Hol, Buksnes som datter av Jørgen Christophersen. Vet ikke hvor jeg har hentet dette fra.....

Endret av Lars Østensen - SKI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Birgitha Hansdatter på Stave 1745.

Et sølvbeger med initialene A:C:S 1706 nevnt i boet.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Vesterålen tinglag, Skifteprotokoll 3A 01, 1710-1746

Her har jeg lest helt feil - initialene er M:J:C:S 1706. Klarer vi å finne ut hvem som skjuler seg bak?

Legger også lenke til Stave i manntallet 1701. Her ser vi at Christopher Henriksen og Birgitte Hansdatter også hadde en sønn Lars som var i sitt 6. år. Han må dermed være død før 1745. Kun han og Peder er tilstede, noe som tyder på at de andre sønnene (og kanskje noen av døtrene) var til oppfostring andre steder.

Edit: Flere av barna var vel også født etter 1701...

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert en Birgitte Steen Jørgensdatter gift med Peder Gjertsen Graae fra Fygle, Hol, Buksnes som datter av Jørgen Christophersen. Vet ikke hvor jeg har hentet dette fra.....

De finnes ved FT 1801: http://digitalarkive...f01058483000043

Om hun var datter av Jørgen har hvertfall ikke jeg funnet noe holdepunkter for. Det er antakeligvis en gjetning fra @trekilen.com

#64 er jo et glimrende funn. Her kan det jo påvises at Steen ikke bare var et navn som lensmannen tok ut av lufta. Han må ha tatt slektsnavnet til konas familie, noe som ikke synes å være usannsynlig.

Edit: det var litt snodig, initialene til de som skriver under ved giftemålet #64 bruker begge S.

Anders Andersen AAS Hans Hansen HHS

Hans Hansen kan jo forsåvidt være hans svoger, som nevnes gift med søstera Margareta Christopherdatter. Anders Andersen vet jeg ikke hvem kan være.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg lest helt feil - initialene er M:J:C:S 1706. Klarer vi å finne ut hvem som skjuler seg bak?

En tredje versjon er 1 Beger w=5 lod ½gt mt I.C.S 1706 2.3.6. Den kommer fra http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidan/h____4sn.htm

Om det er en I eller J er ikke godt å si...

På siden foran i skifteprotokollen skriver han Jens Blockes med en J som likner ganske mye: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24998/370/ (øverst til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes ved FT 1801: http://digitalarkive...f01058483000043

Om hun var datter av Jørgen har hvertfall ikke jeg funnet noe holdepunkter for. Det er antakeligvis en gjetning fra @trekilen.com

#64 er jo et glimrende funn. Her kan det jo påvises at Steen ikke bare var et navn som lensmannen tok ut av lufta. Han må ha tatt slektsnavnet til konas familie, noe som ikke synes å være usannsynlig.

Jeg mener det er sannsynlig at Birgitte var Jørgen Christophersens datter, men det gjenstår å få det verifisert.

Du mener selvsagt at lensmannen tok slektsnavnet fra morssiden, og det virker svært sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 372a i skiftet er sølvbegeret nevnt igjen og du har rett, det står Mt J:C:S. Bokstavene I og J ble skrevet på samme måte på denne tiden, så navnet kan starte på både I og J, men tipper initialene står for Jørgen Christophersen og at han ble født dette året.

Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Vesterålen tinglag, Skifteprotokoll 3A 01 , 1710-1746

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D ...fra morssiden ja #69, ikke fra kona. Rart med den akevitten...

Ang. sølvet, var det ikke litt rart at Jørgen ikke hadde dette selv, men at det var i boet til mora? Mulig det ikke var så uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt rart - også det at det ikke finnes sølv med initialer til søsknene, men jeg vil tro de forlengst hadde fått det med seg. Sølvbegeret kunne også ha blitt ervervet på andre måter, f.eks. som betaling av gjeld eller kjøpt på auksjon. Kanskje skylte Jørgen foreldrene penger?

PS: Akevitt hører jula til, i tillegg til mye annet godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: det var litt snodig, initialene til de som skriver under ved giftemålet #64 bruker begge S.

Anders Andersen AAS Hans Hansen HHS

Hans Hansen kan jo forsåvidt være hans svoger, som nevnes gift med søstera Margareta Christopherdatter. Anders Andersen vet jeg ikke hvem kan være.

S står for sønn/sen, så H:H:S betyr Hans Hansen.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakser fra Trekilen:

Är nämnd som fadder 15 trin 1725, till Sófren Bróndlúnds Són,

Mÿre, ne Anders". Jens Bróndlúnd, Aae, Peder Nielsón, Skoúgvold,

Min kiæriste Dorethe Bróndlúnd, Súsanna Baardsdatter, Aase, Jórgen

Xstoffersón, Stawe".

Andenes PF461 1715-27 p.-

Det er neppe tilfeldig at disse personene er dåpsfaddere.

Her er Peder Nilsen Skogvold som tilsynelatende er opphavet til Uhre brødrene. Her er Brøndlund-slekten representert. Her er Susanna Bårdsdatter representert og Jørgen Christoffersen (Steen). Dette var nok deler av den sosiale eliten ute på Andøya. Senere finner vi etterkommerne gift med hverandre og gift inn i andre "fine" slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til Jørgen Christoffersen (Steen), Margareta Christoffersdatter, var tilsynelatende gift med klokkeren Hans Hansen.

Skifte etter Kirsten Olsdatter, Andenesvær i

Enke. Internt skiftenr: 644. Skiftet åpnet: 19/6-1744. Side: 461. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 23-8-0. Gjeld: 0.

Film eller link: HF1983

Ole Madtsen, Andenesvær, 20 år

Sønn av avdøde.

Karen Madsdatter, Andenesvær.

Datter av avdøde. Verge: Hans Hansen, farbror, klokker i Andenesv.

Mads Hansen, Andenesvær.

Far av avdøde. Død.

Hans Hansen, Andenesvær.

Svoger av avdøde. Ikke arving.

Skifte etter Anders Rasmussen, Andenesvær i

Ektefelle: Elen Hansdatter. Internt skiftenr: 642. Skiftet åpnet: 19/6-1744. Side: 457. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 58-2-10. Gjeld: 42-3-13.

Film eller link: HF1983

Elen Hansdatter, Andenesvær.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Anders Rasmussen.

Rasmus Andersen, Andenesvær, 21 år

Sønn av avdøde.

Hans Andersen, Andenesvær, 12 år

Sønn av avdøde. Verge: Hans Hansen, Andenesvær, morbror.

Sirie Andersdatter, Andenesvær, 12 år

Datter av avdøde. Verge: Hans Hansen, Andenesvær, morbror.

Hans Hansen, Andenesvær.

Svoger av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider