Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kjenner Trondheim by og kan lære meg litt? Fine og dårlige strøk? Ilevollen - bilde fra før og nå - er det samme sted??

Anette Mahle
 Del

Recommended Posts

Halve min slekt kommer fra Trondheim og Trøndelag, og jeg graver og leser, men vet så lite. For Oslo, så aner jeg jo litt om hva som er (og var) bedre og mendre bra steder å bo, men i Trondheim har jeg ikke peiling.

Lysten til å ta meg en Trondheimstur igjen øker, men det må dessverre vente. Hadde jeg vært frisk nok til å reise, hadde jeg ikke vært syk nok til å ha tid til å sitte og grave i slekten i stedet for å jobbe.

Det nyeste er vel at min oldemor på 1930-tallet kjøpte et hus på Øya. Der har jeg vært, og vet at det var fint der for mange år siden i alle fall. Men på 30-tallet? Var det ganske landlig? Jeg husker i alle fall bare store hus og hager, samtidig som det ikke er langt fra Domkirken. Men Domkirken var kanskje ikke sentralt i byen for f. eks 100 år siden?

Men så til det litt eldre.

Jeg skal ikke ta enkeltadressene, men sognene/bydelene jeg har vært innom er vel Vor Frue, Domkirken, Bakke/Bakklandet (er det samme?), Ila, Lademoen. Lade virker som et "fint strøk" i dag. Er det det? Hvor bodde arbeiderene, hvor lå det gårder, ja jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal spørre for å få vite sånt som beboerne har "under huden" der de er kjent.

Så har jeg et konkret spørsmål. Jeg lette etter Nyveien 16 (fra folketellingen i 1910) og endte til slutt med å spørre kommunen på Facebook. Da fikk jeg dette bildet som svar. Frihetsgudinnen ved Ilaparken (1906) Under bildet ligger det også en link til Google maps. Der er det et bilde som ligner, men en helt annen statue. Er det samme sted?

Ilevoldsparken ser ut som et fint sted, og med flaggstenger rundt hele. Vet du noe om den? Og når bildet kan være fra?

Og er det noen som har tips til en bok jeg bør lese for å se litt bedre for meg hvordan livet var i Trondheim for 100 - 200 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lenker til Digitalt Museum`s bildemateriale, og det er mye mer å finne hvis en søker på disse Trondheims-navnene, men hva som har vært "øst og vestkant" (for å si det på den måten) i Trondheim er jeg ikke sikker på, altså hva som har vært arbeiderstrøkene og hva som har vært litt "finere" strøk.

http://digitaltmuseum.no/things/hesteomnibussen-ved-ilevollen-ca-1899/TFM-SVB/FTTF.SCH.ALF.H.03.29?query=ilevolden&js=1&search_context=1&count=11&pos=6

http://digitaltmuseum.no/search?query=lade

http://digitaltmuseum.no/search?query=bakklandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, et nytt sted å se og lese! Tusen takk. Jeg skjønner at jeg ikke vet om en brøkdel av de stedene det er verdt å bruke noen timer på nett. Baklandet barneasyl, som er på flere av bildene høres ut som et trist sted.

Fantastisk forum. Jeg kan jo aldri svare på noe (enda?), men får alltid svar, og lærer masse av å se hva dere skriver, både til meg og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kort fortalt i kortform, og meget sjenerelt.

Vår Frue -/ og Dom. sognet ; Byens indre strøk, der byens fiff bodde i gamle dager.

Lademoen / Bakklandet sogn; Byens desiderte arbeiderstrøk. I dag er Bakklandet for de med inntekt populært kalt "for de fleste" allså litt mer en butikkdama

Ila Sogn; Tidligere byens "forlystelses-strøk" og absolutt arbeiderstrøk. Nå rehabilitert og meget populært.

Lade Sogn; Dette var på landet, utenfor byen inntill ca 1950.

Vet at på Bakkestranden på Bakke, bodde det Mahle. En av mine Hoff, er ble gift MAHLE.

Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du hadde utrolig mange spørsmål, noen har du allerede fått svar på. Du spør om NYVEIEN, det er det samme som OSLOVEIEN idag. Statuen på bilde har ihvertfall ikke eksistert etter krigen, vikingemonumentet står der idag, i front av ilaparken der Osloveien starter. Ellers har vi ingen spesielle arbeiderstrøk i Trondheim idag. Ellers sier Gunnar Andre det meste om slik det var og kan tillegge at STRINDA inkl. LADE, BYÅSEN, HEIMDAL inkl. TILLER og LEINSTRAND var reine landsbygda før byutvidelsene etter krigen: "De va der "bonan" bodd!"

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange svar! Her skal jeg visst "få tiden til å gå". Jeg er så glad for at jeg har funnet dere å spørre om ting. Jammen gjør dere mye for at nybegynnere skal bli entusiastiske slektsgravere!

Gunnar Andre, kan du fortelle meg om Mahle-personen som kom inn i din slekt? Jeg husker ikke noe om Hoff, men det er nok mange jeg ikke har oversikt over. Jeg skal se om jeg får tilå sende deg en privat melding, har ikke gjort det før, så kan du sende meg, om du leser dette og ikke får noe fra meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider