Gå til innhold
Arkivverket

Olluf Mogenson fra Indre Oppedal i Brekke, Gulen

StR_Bergen
 Del

Recommended Posts

I min slektsforskning på farssiden har jeg kommet 450 år tilbake i tid og ender (så langt) med 13. generasjon: Olluf Mogenson, 1563-1627 gm. Ukjent Iffuersdtr. Oppedal, ca 1560-?

Olluf Mogenson fra Brekke i Gulen ser ut til å være den første i min slekt som driver gården Indre Oppedal, gnr. 47, lpnr. 22. Gården deles flere ganger gjennom slekten (lpnr. 24 og 25). Det virker som at far (Iffuer) til Ollufs kone gir gården i arv/gave til det nygiftede paret. For Iffuer var selv bruker av gården 1563-1590. Olluf overtok altså gården i 1590 (passer bra ift. tidspunkt for ekteskap) og drev den til sønnen overtok ved hans død ca 1627.

Alle spor synes å stoppe, på begge sider, ved disse to. Jeg vet det er langt tilbake, men er det noen som vet noe om Olluf Mogenson. Flyttet han annetstedsfra eller var han oppvokst i Oppedal? Hvem var foreldrene hans, og hvor kom de fra?

Hvem var denne Iffuer som (muligens) ga vekk gården, og hvem var hans foreldre. Var denne ukjente Iffuersdtr. enebarn, eller eide faren mye jord som han kunne dele ut?

Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke mye jeg heller vet om denne Oluf. Men i det notat jeg har fra Brekke-boken er det opplyst at han var lensmann i Lavik skipsrede 1600-1624. Kanskje kan det være et spor til ytterligere kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke mye jeg heller vet om denne Oluf. Men i det notat jeg har fra Brekke-boken er det opplyst at han var lensmann i Lavik skipsrede 1600-1624. Kanskje kan det være et spor til ytterligere kunnskap.

Jeg har følgende notat om Olluf:

Olluf Mogenson døde omkring 1626 på Indre Oppedal i Brekke i Sogn og Fjordane. Han var gift med Nn Iffuersdatter. Olluf brukte gården Indre Oppedal gnr. 47 i årene 1590-1626. Han var leiglending. Olluf var lensmann i årene 1600 til 1604. I 1604 ble han dømt til en bot på 3 riksdaler, fordi han ikke tidsnok hadde tilsagt bøndene på Losneøy til å møte på tinget for å betale skatter og avgifter. Han synes da å ha fått avskjed.

Kilde: Ludvig Engesæter: Brekke Herred - Bygdebok, Bind 2, side 68 og 116.

Jeg vil veldig gjerne finne far til Olluf, så hvis det er noen muligheter i det faktum at han var lensmann, så må jo det sjekkes ut. Men hva tenker du på? Finnes det oversikter over lensmenn i de ulike sogn og skipsreder? Hvor finner en evt. slikt?

Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider