Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Seigneur Rasmus Nielsen Dahl fra Porsgrunn?

Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere etterlyst opplysninger om Rasmus Nielsen Dahl (født ca. 1730 i følge 1801-tellingen) (http://forum.arkivverket.no/topic/131959-46506-seigneur-rasmus-nielsen-dahl-i-porsgrunn/), uten at dette har gitt resultater. Rasmus giftet seg med Karen Caspersdatter Barnholdt (se Lenke) den 09.10.1753 i Gjerpen. Han tituleres som Seigneur, og var derfor trolig en relativet velstående mann. Men hvor kom han fra? At han giftet seg inn i den velstående Barnholdt-familien tyder vel på at også han kom fra en velstående bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassens samlinger Bärnholdt. http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40129/260/

Du har vel det meste ang. disse folkene går jeg ut fra. Men jeg la merke til Susanne Barnholdt gm. Nils Dahl på linja under Karen. Det står at de var beslektet i 3.ledd, men jeg vet ikke om det var Karen og Susanne eller Rasmus eller Nils. Tenkte at det kanskje var en mulighet å finne ut mere via Nils Dahl .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som gifter seg i Gjerpen 9. oktober 1753 kalles bare Rasmus Dahl og Karen Groth. Hvor kommer Groth-navnet fra?

Se par nr. 18 i 1753:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 2 (1747-1795), Ekteviede 1751-1754, side 218.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-195

Hilsen L. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Dahls uekte sønn begraves 3/4 1801 V.Porsgrunn alder 7 eller 17 år? http://www.arkivverk...y&idx_side=-121

Jeg har aldri funnet dåpen til denne «Rasmus Dahls uekte sønn» og i og med at det heller ikke er nevnt noe navn på denne gutten er det et nokså håpløst tilfelle. Han burde vært ført i folketellingen 1801 med farsnavnet Rasmussen, men jeg finner ingen gutt som passer i Porsgrunn, Solum, Bamble eller på Herre. På disse stedene har jeg registrert samtlige personer fra 1801 i slektsdatabasen på Solumslekt.

Finnes det flere Rasmus Dahl eller er det Rasmus som var 71 år i 1801?

Jeg regner med at det er den samme Rasmus Dahl som bor hos Christen Jørgensen Traag på Herre i 1801 som enkemann. Her er det jeg har samlet om Rasmus Nielsen Dahl så langt, men jeg kan føye til at han tok borgerbrev som kjøpmann 04.07.1765 i Skien i følge C. S. Schilbred: Borgerbok for Skien og omegn 1714-1844 (Brevik: Brevik Historielag 1956) side 39.

For øvrig takker jeg for opplysningen om at «Karen Groth» er identisk med Karen Barnholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Grots dåp 24/4 1729 h.side http://www.arkivverk...y&idx_side=-119

Foreldrenes forlovelse 10/6 og vielse 21/8 1728 http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-3

De fikk barna Christine (uekte) 24/4 1729 -- Karen Grot se lenka -- Marcus og Iver 14/1 1731 -- Marcus 7/9 1732 -- Augusta Juliane 24/10 1734 -- Peter Henrich 3/3 1737.

Marcus grl. 3 år gml. 11/6 1736 og Augusta Juliana 5/7 1736.

Begravelsen til Marcus Barnholdt 5/4 1738 http://www.arkivverk...y&idx_side=-381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene om Karens søsken. Karens mor, Helle Huus Klodt, giftet seg forøvrig på ny med Monsigneur Jørgen Otto Ader på Kongsberg den 18.02.1741. Samlivet ble imidlertid kort, for Helle ble gravlagt på Kongsberg allerede den 13.05.1741. Karen vokste deretter trolig opp hos onkelen Christian Barnholdt på Ballestad. Der må hun etter hvert ha truffet Rasmus Nielsen Dahl. Det store spørsmålet er imidlertid hvem denne Rasmus var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Eg ættar sjølv ned frå ein Knut Pederson Dahl som gifte seg heilt sør i Valdres kring 1750 og so flytte til Ringerike. Eg har aldri funne noki tilknyting til nokon Dahl-gard, men so fann eg han i ein militærrulle frå Valdres der han heilt tydeleg er skriven Dahl og der Dahl ser ut til å ha samanhang med ein dal. Kanskje var han opphavleg frå Hallingdal? (Det var ein del flytting frå Hallingdal via Valdres til Ringerike på den tidi...)

Kanskje du skulle freista finna din Rasmus Nilsson i militære manntal? Der finst òg stundom fødestaden oppgjeven...

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hva med Ole Rasmussen Dahl, skipperen som var blant de 12 "eligerte menn" under valgmøtet i Porsgrunn i mars 1814? Det er jo fristende å anta at han kunne være en sønn av nevnte Rasmus her, men det er ikke noe håndfast som tyder på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ole Rasmussen Dahl, skipperen som var blant de 12 "eligerte menn" under valgmøtet i Porsgrunn i mars 1814? Det er jo fristende å anta at han kunne være en sønn av nevnte Rasmus her, men det er ikke noe håndfast som tyder på det?

Det er ikke noe som tyder på det, nei. Ole Rasmussen Dahl er i henhold til folketellingen 1801 født ca. 1763. Jeg mener at jeg har funnet alle barna til Rasmus Nielsen Dahl, men det er en «luke» rundt 1761 hvor det selvfølgelig kan skjule seg en Ole som ikke er ført inn i kirkeboka, eller er feilført. I så fall er det rart at det ikke finnes noe gjensidig fadderskap mellom Ole Rasmussen Dahl og de barna til Rasmus Nielsen Dahl som jeg har funnet og som levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dukker det opp en liten Ole Rasmusen som er arving etter Rasmus Olsen Omdahl på Lunde i Skien. Om jeg leser skjemaet riktig, var han 5 år i 1768. Dersom Rasmus Nielsen Dahl var en kjent "seigneur" i området, kan det vel ha vært fristende for den unge Ole å stryke "Om" fra sitt eget navn...

---

Redigert Ps.:

Og her har jo din helt enestående Solumslekt-side også fanget opp Ole Rasmussen i morens skifte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har jo din helt enestående Solumslekt-side også fanget opp Ole Rasmussen i morens skifte!

Jammen var han der ja. Det er vel liten tvil om at han er identisk med skipperen. Da skal jeg få lagt ham inn med riktig opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Finn C. Knudsen i sin bok «Eidanger-Porsgrund» har beskrevet Ole Rasmussen Dahl som sønn av «Seigneur Rasmus Dahl, g. m. Karen Barnholt», men det er altså feil. Han er født i Skien og døpt der 26. januar 1764. Faren var først gift med Rachel Jensdatter Pihl (1730-1758) og hadde med henne sønnen Jens Rasmussen døpt 20. oktober 1757. Han tok etternavnet Pihl etter mora, han døde i 1786 som styrmann på reis til London.

Simon Simonsen som er forlover da Ole Rasmussen Dahl gifter seg i 1793 er trolig hans stefar.

Oppdatering kommer på Solumslekt på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider