Gå til innhold
Arkivverket

Peder Andersen Født ca 1721, i Vefsn eller Alstahaug

Jan Ketil Ryggvik
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Peder Andersen som i folketelling for Alstahaug er Ole Pedersens far og 80 år, bosatt på Dagsvik .Det står at han er "mandens fader, Enkemand efter 1ste ægteskab,Holdsmann ". Jeg har lett i Vefsn og Alstahaug og det nærmeste jeg kommer dåpen hans er en i Alstahaug : Anders Pedersen, Sørøen sit drengebarn Peder . Her er fra kirkeboka :

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1725, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-63

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71015620176.jpg

Kan dette være min Peder Andersen som havnet i Dagsvik ? ,Han har da giftet seg med Kiersten Joensdatter i Dolstad kirke i 1757, der oppgis hans hjemsted Forsmoen (Vefsn) og hennes Strøm (Vefsn).

Hans sønn Ole er sannsynligvis et "uekte barn" . Han blir født i 1767 her er linken :

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Kronologisk liste 1767, side 300-301.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-148

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71004630113.jpg

Ole Pedersen dåp nesten nederst på side 300. På trinitatis. Det står Post sacra, uægte barn. og at faren Peder er ukonfirmered. Slik jeg ser det er faren ukonfirmert,ikke moren.

Moren er fra Lil Smidseng ikke så langt i fra Strøm, forøvrig. Det står ikke oppgitt hvor denne Peder Andersen er fra. Synd . 1767 Stemmer med alderen til Ole i 1801.

Jeg har sett i folketelling for Vefsn 1801 at det fantes en Peder Andersen til i Vefsn, født endel år senere, kan være han som er innblandet. Men "Min" Peder Andersen får et ekte barn Ane Martha med sin kone Kirsten Jonsdatter i 1765 side 281,da er Dagsvik oppført som hjemsted,og det er helt riktig for meg.

Kan Peder Andersen født 1725 Sørøen Alstahaug ha tatt ferden til Forsmoen ved Mosjøen og videre til Dagsvik ? Han skulle vært 80 år i 1801, men 4 års slingrinsmonn må vi vel regne med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder og Kirsten giftet seg i 1757. Det er derfor ikke mulig at han skulle fremstå som ukonfirmert dreng 10 år senere.

De fikk sitt første barn på Forsmoen i 1758 og var kommet til Dagsvika da Guro ble døpt tre år senere. I 1767 ble Dagsvika overført fra Vefsn til Stamnes sokn. Det kan derfor tenkes det er Ole vi finner døpt i Stamnes 01.05.1768 som barn av Peder Andersen Laxvigen!! (det er ingenting som heter Laksvika her...): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17097&idx_id=17097&uid=ny&idx_side=-29

Skiftet etter Kirsten ble holdt i Dagsvika i 1797. Ole er oppført blant hennes ektefødte barn.

Peder ble muligens døpt 1718 som sønn av Anders Jonsen og Kirsten Pedersdatter på Breiland: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16537&idx_id=16537&uid=ny&idx_side=-77

Dette har jeg så langt ikke funnet nærmere dokumentasjon for. Jeg har sjekket dåpen til flere av barna hans uten å finne mulige søsken blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for interessant svar .Ja jeg har støtt på Laxvigen, innimellom. Det er nok en prest med dårlige lokalkunnskaper. Har en tru på at det er denne Peder jeg leiter etter ! Da "stryker" jeg Sørøya . Breiland ligger jo på Dønna , Det er ikke så langt unna, men erjo som du skriver litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at presten mente Laxmannsvigen i 1768? Det var en plass under Neppelberg som den gangen tilhørte Nesna prestegjeld, men i dag tilhører Neppelberg Leirfjord, og er vel ikke så langt ifra Levang ferjeleie(??)Har

vært litt i området, og Dagsvik er vel ikke så langt unna. Øyvind Jensen i bygdebok for Nesna skriver om en av mine forfedre som døde i Laksmannsvigen under Neppelberg i 1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte i Neppelberg i Nesna i 1749, etter Maren Nielsdatter, og barnas far Anders Pedersen var formynder for de umyndige barna. Barna var:

-Peder Andersen

-Ole Andersen

-Christen Andersen 16 år

-Karen Andersdatter 21 år

-Maren Andersdatter 14 år

Dette er fra Svein Edvardsens avskrift med "Skifter fra Nesna 1686-1780" på side 40, men jeg legger likevel ut linken til originalt skifte hvor det blant annet kommer frem at Peder Andersen var myndig:

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Finner ingen Peder som passer ved innrulleringene for 1769 av Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det hele: Øyvind Jensen skriver i bygdebok for Nesna at den Peder eller Peter som var i Neppelberg flyttet til Lovund. Får ikke slettet innleggene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breiland ligger jo på Dønna

Jeg mente Breiland i Leirfjord (før 1768 tilhørende Vefsn sokn).

Kan det være at presten mente Laxmannsvigen i 1768?

Da hadde nok barnet mest sannsynlig vært døpt i Nesna, og ikke i Stamnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

[/size]

Jeg mente Breiland i Leirfjord (før 1768 tilhørende Vefsn sokn).

Apropos Breiland , jeg fant Breiland i Leirfjord på kartet. Det er ikke langt fra Dagsvik, Bare rundt neset og innover i fjorden, mot Leirosen,bare 5-6 km i luftlinje. Så det kan det jo være.

[/size]

Da hadde nok barnet mest sannsynlig vært døpt i Nesna, og ikke i Stamnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har funnet feil Ole som døpt Jan Ketil, og Laxvigen er jo nevnt i forbindelse med han i et innlegg her. Jeg finner en Ole Pedersen som døpt i Stamnes Dom.cantate 1768, med Peder Andersen Laxvigen til far(barn nr.2 ovenfra på venstre side 406 i kirkeboka for Alstahaug/Stamnes 1768-1776). Noe er feil hos meg, for det går ikke an å lime inn lenken når jeg forsøker å kopiere(har gjort det mange ganger tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det samme mente Geir Tverå ! Men fadderne var fra Leeren ( sannsynligvis Leira Innerst i Leirfjord) Sandness, Sandnessjøen,og Skorpen (kanskje øya skorpa ved Dønna , rett nordvest for sandnessjøen.) her var det ingen faddere fra samme gård/grend ,men litt unna . Men Leeren er ikke langt fra Breiland i Leirfjord, der faren Peder Andersen kan ha vært fra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider