Gå til innhold
Arkivverket

Anne Pauline Hafstad

Sissel Hildebrand Jensen
 Del

Recommended Posts

Ønsker informasjon på hvorfor min farmor Anne Pauline Hafstad født 14.5.1908 i Ullensaker, ble satt bort 7 uker gammel til pleieforeldre. Ved dåp står mor Marta Halvorsdatter f. 1876 oppført. Mine spørsmål er ønske om å se rapport fra dengangs barnevern/vergerrråd trolig fra Ullensaker som forklarer hvorfor hun er satt bort og noe som helst info vedrørende hennes mor Marta. Har pr. i dag ingen info om Marta, og aner ikke hvor i Norge hun døde/er begravd. Marta ha fått flere barn utenfor ekteskap og har brukt forskjellige etternavn og info om hvor hun er født. Derfor roper jeg hjelp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefaren Jens Kristiansen Havstad ble pålagt bidrag ved resolusjon 15.9.1908, i følge bidragsjournalen i amtet. Dokumentene i saken er ikke bevart (de brant i 1955). Arkiv etter vergeråd (barnevern) og fattigvesen oppbevares i kommunene – det var kommunale oppgaver. Så du må henvende deg til Ullensaker kommune.

med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

a (1).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi har vært i kjelleren i gamle arkiver for å se om vi kunne finne noe, men

dessverre gjorde vi ikke det. Tidligere helse- og sosialetat hadde lokaler i den

gamle distriktslegeboligen her på Jessheim, men den brant ned i påsken i 1987 og med

den en god del gammelt arkivmateriale.

Dette er svaret jeg har fått fra Ullensaker kommune, men ble opplysninger om oppfostring osv kun oppbevart ved vergerrådet ? Eller er det flere steder man kan henvende seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt var både barnevern og fattigvesen kommunale oppgaver. Det er sjelden man finner særlig informasjon i statlige arkiver om slikt, særlig når bidragsmappa hos fylkesmannen også er borte. Bidragsprotokollene i lensmannsarkivet starter i 1916, men kan kanskje likevel være verdt en titt? Det er imidlertid liten sjanse for at vi der finner særlig informasjon om mora. Bidragsmapper hos lensmannen er ikke avlevert. Men mer opplysninger om barnemoras videre skjebne kan man likevel trolig finne. Ved å lete i de vanlige kilder (dødsfallsprotokoller i skifteretten, kirkebøker, flytteprotokoller). Har du sett etter i flytteprotokollene? Hun kan ha giftet seg senere og skiftet etternavn, så det er litt av en utfordring å finne dødsfallet. Dessverre har vi ikke kapasitet til å gjennomføre slike omfattende søk som dette, men det som mangler på nett er for det meste fritt tilgjengelig på vår lesesal.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå spør jeg kanskje dumt, men hvordan kommer jeg inn på flytteprotokollene? Har registrert meg på arkivportalen og lagt protokollen i tralle men så stopper det da den er låst. Vil det si at man må inn til Oslo for å se denne protokollen eller at man må sende en ny henvendelse til statsarkivet for oppslag i nevnte protokoll? Må bare spørre... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytteprotokoller er ikke lagt ut på nett. De er blant de serier man har prioritert, men det vil ta litt tid før de skannes. Inntil videre må de brukes på vår lesesal. Vi har tatt en rask titt i flytteprotokollene for Ullensaker 1901-1917, dessverre uten å finne Marta der. Selv om flytteprotokollene får med seg en større andel av flyttingene enn de gamle flyttelistene i kirkebøkene, var det fortsatt noen som glapp. Men vi vet jo heller ikke om Marta flyttet utenbygds.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider