Gå til innhold
Arkivverket

Romedal - Hedmark, Mechel Monsen og Mari Povelsdatter

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!

Disse to personene Mechel Monsen og Mari Povelsdatter Bakkeeje er 1. tipp på ei grein i et område som jeg ikke er noe godt kjent i, og det kunne vært litt interessant og sett om det er mulig å finne ut opphav til disse to?

De døper sin sønn Mons (Mikkelsen) i Vallset som nr. 23 på vedlagte kirkebokside:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vallset (Tomter) i Romedal, Klokkerbok nr. 6 (1828-1830), Fødte og døpte 1828, side 6-7.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70513100127.jpg

Er dette riktig Mari Povelsdatter i FT 1801, født 1795 og bosted Lie i Romedal, for i denne dåpsinnførselen heter hun Bakkeeje og det er vel noe annet?:

http://digitalarkive...snummer=&page=2

Mechel Monsen greier jeg ikke å finne ut av, leter i FT 1801 etter ham også, men finner liksom ikke ut noe med hold i, finner et par Mechel Monsen i Vang, men det kan da umulig stemme, eller kan det det?:

http://digitalarkive...l==

Dette er det jeg har av opplysninger og resonnement så langt, det var så dårlig med årstall på Mechel Monsen og Mari Povelsdatter Bakkeeje ved denne dåpsinnførselen i 1828.

Er det noen av forumets brukere som kjenner noe til disse to`s opphav, og om det eventuelt står noe om dem i bygdeboka for Romedal?

Den videre slekta til etterkommerne av Mons-greina (sønnen) kjenner jeg godt til, men hadde vært litt interessant og visst om de hadde flere barn?

På forhånd takk

mh Reidar

Ps: Nå fant jeg Romedal Bygdebok i digital utgave, men er ikke sikkert det hjelper når en ikke er kjent der?

Så hvis det er noen som har tips om hvor jeg evt. skal lete i bygdeboka tas det imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke mye til hjelp, men min 3xtippoldefar er Mari Povelsdtr sin bror Johannes Povelsen. Jeg sliter også med denne greina,selvsagt mest fordi det er så dårlig med kirkebøker! Min Johannes gifter seg 1813 med Kirsti Olsdtr fra Heckneby eie, de bruker ei Mari Povelsdtr som fadder for sin datter Marthe i 1817 hun bor da på Ribsrud. Mari og Michel bodde på Ribsrud eie ved sønnen Mons sin dåp i 1828, jeg har tre barn på disse Povel i 25 Mons i 28 og John i 30. Tror jeg har funnet hvor det ble av alle tre. (Stange og Løten)

Broren Ole Povelsen bodde også ei tid under gården Ribsrud.Hans 1.kone dør der, han gifter seg anden gang 1845 med Kirsti Pedersdtr fra Stange

Vet ikke om dette stemmer men Mikkel Monsen kan være den 67 år gamle enkemannen som er logerende tømmermann på gården Toppen i 1865

Jeg har ikke mye på foreldrene, men faren Povel Simensen var i sitt tredje ekteskap i 1801, Hans kone var i 1764 Anne Eriksdtr de er da husmenn under gården Lund. 2.gang var han gift med ? mens han da tredje gang ble gift 7/10 1785 med Marte Olsdtr.

Legdslem Pol Simensen Tomte eie ble begravet 25/11 1810,75 år.

Povel hadde helt sikkert barn i sine to første ekteskap, Mulig at Simen Povelsen g 1783 m Johanne Jensdtr Bryni er hans eldste sønn, 1801 bor han i Løvlien.

Men uten kirkebøker å lete i er det vanskelig med aner i Romedal, veldig synd! Ikke funnet spor av dem i Romedalsbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke mye til hjelp, men min 3xtippoldefar er Mari Povelsdtr sin bror Johannes Povelsen. Jeg sliter også med denne greina,selvsagt mest fordi det er så dårlig med kirkebøker! Min Johannes gifter seg 1813 med Kirsti Olsdtr fra Heckneby eie, de bruker ei Mari Povelsdtr som fadder for sin datter Marthe i 1817 hun bor da på Ribsrud. Mari og Michel bodde på Ribsrud eie ved sønnen Mons sin dåp i 1828, jeg har tre barn på disse Povel i 25 Mons i 28 og John i 30. Tror jeg har funnet hvor det ble av alle tre. (Stange og Løten)

Broren Ole Povelsen bodde også ei tid under gården Ribsrud.Hans 1.kone dør der, han gifter seg anden gang 1845 med Kirsti Pedersdtr fra Stange

Vet ikke om dette stemmer men Mikkel Monsen kan være den 67 år gamle enkemannen som er logerende tømmermann på gården Toppen i 1865

Jeg har ikke mye på foreldrene, men faren Povel Simensen var i sitt tredje ekteskap i 1801, Hans kone var i 1764 Anne Eriksdtr de er da husmenn under gården Lund. 2.gang var han gift med ? mens han da tredje gang ble gift 7/10 1785 med Marte Olsdtr.

Legdslem Pol Simensen Tomte eie ble begravet 25/11 1810,75 år.

Povel hadde helt sikkert barn i sine to første ekteskap, Mulig at Simen Povelsen g 1783 m Johanne Jensdtr Bryni er hans eldste sønn, 1801 bor han i Løvlien.

Men uten kirkebøker å lete i er det vanskelig med aner i Romedal, veldig synd! Ikke funnet spor av dem i Romedalsbøkene.

Tusen takk Else Kari! Dette var jo mye det, og artig at du kom borti disse, så da forstår jeg at disse er litt innviklet å komme til bunns i?

Men det er nok gode resonnementer du har her :)

Jeg skal lese litt bedre gjennom det du skriver seinere, for det spørs om en må ut en tur i finværet, tusen takk skal du ha for responsen, og hvis du har mer så mottas det med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med at Povel Simensen ved forloverærklæringen i 1785 kalles Storhougen, alle tre barna ble født på Storhaugen, og moren Marte kalles Haresetstuen. Uten at det hjalp så mye i forbindelse med bygdeboka eller skifter. Dog kan Marte være datter av Ole Olsen og Kari Andersdtr Haraset . Vi får prøve å samarbeide mer om dette, kanskje finnes det noen andre derute som har noe ?

God tur i finværet!

Kan jo legge inn vielsen til Mikkel og Mari så du har alder å gå etter http://www.arkivverket.no/URN:kbread?idxkildeid=9103&idxid=9103&uid=ny&idxside=-202

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513090425.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Mikkel Monsen det ser ut til at han kom fra Vang , ekteparet Mons Mikkelsen og Marthe Olsdtr får barna Mikkel f 28/8 1799 Tomter eie og Oliv f 11/1 1803 Holstad eie. begge i Vang,deretter flytter de nok til Romedal hvor sønnen John blir født 1/10 1807 og datteren Siri 3/6 1811.

Under vaccinerede 1808 i Romedal vaccineres Mikkel,John og Oliv Storhofs eier samtidlig. Blant konfirmanter finner vi Oliv Monsdtr Storhofs eie konfirmert i 1818 attest fra Wang Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513090443.jpg Ved Mikkel sin konfirmasjon står derimot ikke Mons Mikkelsen og Marthe Olsdtr som foreldre men derimot Mons Hansen og Marte Olsdtr Hochaasen , men disse hadde ingen sønn som het Mikkel så enten har presten skrevet feil eller så var Mikkel i tjeneste der,dog kalles han Lillevold? Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513110207.jpg

Vielsen til Mons og Marthe i Vang http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890585.jpg

Mikkel og Mari bruker en John Monsen som fadder til Mons i 1828, og en John Løchen? som fadder til sønnen John i 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Else Kari, morsomt!

Du hadde kommet langt med disse folkene du, så å komme borti lokalkjente er morsomt :)

Og tusen takk for lenken til Mechel og Mari`s giftemål, det har jeg lurt på hvor jeg kunne finne!

Men hva er det det står, Mechel Monsen Lille......? Sliter med å tyde hele innførselen!

Så nå blir det noe å studere på om kveldene i påska, for dette er blanke ark for meg!

Men tror du at en av kandidatene fra Vang i FT 1801 kan være "vår" mann?

Mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror Mikkel Monsen som blir født i Wang 1799 er en sterk kandidat . Skal se mer på søsteren Oliv,hun flytter til Stange i 1823, broren John gifter seg forøvrig i Løten 16/6 1833.Flytter etter vielsen tilbake til Romedal. Kanskje han bruker broren som fadder til noen av sine barn ? Siri f 1811 har jeg ikke sett noe på ennå.

Mikkel Monsen sitt bosted ved vielsen leser jeg som Lille Frening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror Mikkel Monsen som blir født i Wang 1799 er en sterk kandidat . Skal se mer på søsteren Oliv,hun flytter til Stange i 1823, broren John gifter seg forøvrig i Løten 16/6 1833.Flytter etter vielsen tilbake til Romedal. Kanskje han bruker broren som fadder til noen av sine barn ? Siri f 1811 har jeg ikke sett noe på ennå.

Mikkel Monsen sitt bosted ved vielsen leser jeg som Lille Frening.

Tusen takk igjen, dette ser morsomt ut og samarbeider som du var inne på mer enn gjerne om dette ja hvis det er noe jeg greier:

Ja kanskje Mechel som var født i Vang 1799 er en aktuell kandidat likevel?

Ser ut som Mons, Mikkel, Mechel osv. har vært mye brukte navn på Hedmarken på denne tiden, så det var mye å velge i!

Det er veldig interessant og morsom det du har, og dette betyr at vi er litt i fjern slekt også hvis jeg forstår det rett?

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da blir du om jeg ikke tar helt feil,femmenning med min mormor! Litt fjernt må det vel kalles !

Ja blir vel noe sånt, så det har vel "løpt ut i det fri" for å si det på den måten ;)

Men får rote litt videre med Mechel og Mari, syns det har vært langt på vei et "sjumils-steg" i dag :)

Artig at det gikk an å komme et skritt videre!

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke funnet dødsfallene til Mikkel og Mari,det hadde kanskje vært greit å ha på plass?

Det hadde sikkert vært greit ja om en hadde funnet de?

Ser at han ( Mechel) ved konfirmasjonen kanskje kaltes Lillevold, og når han giftet seg så var det Lille-Frening eller noe slikt, har disse navnene sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hochaasen navnet er fra Romedal,du finner paret som står oppført ved Mikkels konfirmasjon i 1816 under Hochaasen Søndre i 1801, med barna Hans 6 og Ole 3 år. Oppgivet alder på Mikkel er 17 år så han skulle i såfall vært nevnt der. Det er jo som du sikkert vet ingen Mikkel Monsen i tellingen for Romedal i 1801.

Jeg er nok heller ikke kjent i Romedal, så jeg vet lite om gardene der desverre.

Johannes Povelsen sin datter Marthe flyttet fra Romedal til Furnes og giftet seg der, så Johannes og kona er de eneste anene jeg har fra Romedal.

Jeg føler meg nokså sikker på at vi har rett Mikkel f på Tomter i 1799, Vet ikke om du har sett på vaksinasjonen ? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513090190.jpg

Jeg mener iallefall dette må være en søskenflokk, og når vi ved konfirmasjonen får vite at Oliv er født i Wang mener jeg dette må være barna til Mons Mikkelsen og Marte Olsdtr..

Det hadde jo vært greit å finne dødsfallene til disse to (Mons og Marte) også ? Skifter er det vel dårlig med kanskje ? Men vi kan jo ha flaks ! Nok å gjøre fremover med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hochaasen navnet er fra Romedal,du finner paret som står oppført ved Mikkels konfirmasjon i 1816 under Hochaasen Søndre i 1801, med barna Hans 6 og Ole 3 år. Oppgivet alder på Mikkel er 17 år så han skulle i såfall vært nevnt der. Det er jo som du sikkert vet ingen Mikkel Monsen i tellingen for Romedal i 1801.

Jeg er nok heller ikke kjent i Romedal, så jeg vet lite om gardene der desverre.

Johannes Povelsen sin datter Marthe flyttet fra Romedal til Furnes og giftet seg der, så Johannes og kona er de eneste anene jeg har fra Romedal.

Jeg føler meg nokså sikker på at vi har rett Mikkel f på Tomter i 1799, Vet ikke om du har sett på vaksinasjonen ? http://www.arkivverk...70513090190.jpg

Jeg mener iallefall dette må være en søskenflokk, og når vi ved konfirmasjonen får vite at Oliv er født i Wang mener jeg dette må være barna til Mons Mikkelsen og Marte Olsdtr..

Det hadde jo vært greit å finne dødsfallene til disse to (Mons og Marte) også ? Skifter er det vel dårlig med kanskje ? Men vi kan jo ha flaks ! Nok å gjøre fremover med andre ord :)

Takk igjen ja, da er det oppklart dette med Hochaasen i hvertfall, og forlater Solør/Åsnes :mellow:

Vaksinasjonen hadde nok ikke jeg sett nei, og da er det slik at det ser ut som det er Mikkel (Mechel) fra Vang vi har med å gjøre?

Ja, ser ikke ut som en blir "arbeidsledig" med det første her nei ;)

Leita etter både vielser og dødsfall m.m. på Mechel og Mari i går, men alt rant ut i sanden.

Vi får sjå, plutselig dukker de opp et sted?

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Mikkel Monsen det ser ut til at han kom fra Vang , ekteparet Mons Mikkelsen og Marthe Olsdtr får barna Mikkel f 28/8 1799 Tomter eie og Oliv f 11/1 1803 Holstad eie. begge i Vang,deretter flytter de nok til Romedal hvor sønnen John blir født 1/10 1807 og datteren Siri 3/6 1811.

Under vaccinerede 1808 i Romedal vaccineres Mikkel,John og Oliv Storhofs eier samtidlig. Blant konfirmanter finner vi Oliv Monsdtr Storhofs eie konfirmert i 1818 attest fra Wang Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70513090443.jpg Ved Mikkel sin konfirmasjon står derimot ikke Mons Mikkelsen og Marthe Olsdtr som foreldre men derimot Mons Hansen og Marte Olsdtr Hochaasen , men disse hadde ingen sønn som het Mikkel så enten har presten skrevet feil eller så var Mikkel i tjeneste der,dog kalles han Lillevold? Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70513110207.jpg

Vielsen til Mons og Marthe i Vang http://www.arkivverk...70512890585.jpg

Mikkel og Mari bruker en John Monsen som fadder til Mons i 1828, og en John Løchen? som fadder til sønnen John i 1830.

Kan det da være Mikel som døpes her da tro, øverst på venstre side?

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Klokkerbok nr. 2 (1797-1803), Fødte og døpte 1799, side 18-19.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70512900172.jpg

Faddere, er det Aalstad og Tomter det står ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er nok rett dåp, faddere Lars Olsen Aalstad eie og qv,Christopher Mikkelsen Blæstad eie,Marte Olsdtr Tomter eie og Mari Mikkelstdr Aalstad.

Men foreldrene bor på Tomtens eie. Tomten og Tomter er to forskjellige gårder. 1801 bor familien under Helstad.

Ser vi på faddernavn er det mulig det er noen søsken av foreldrene her, kanskje det er hjelp å få i Vangs bøkene ?

Har forresten akkurat funnet ut at Mikkel Monsen Sørbryns eie var fadder for John Monsen sin sønn Mons dpt 26/10 1851, Din Mikkel Monsen bodde på Sørbryns eie på den tiden, det er iallefall bostedet til sønnen Povel Mikkelsen når han flytter fra Romedal i 1855. Håper du henger med her, men det styrker iallefall troen på at John Monsen og Mikkel Monsen var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er nok rett dåp, faddere Lars Olsen Aalstad eie og qv,Christopher Mikkelsen Blæstad eie,Marte Olsdtr Tomter eie og Mari Mikkelstdr Aalstad.

Men foreldrene bor på Tomtens eie. Tomten og Tomter er to forskjellige gårder. 1801 bor familien under Helstad.

Ser vi på faddernavn er det mulig det er noen søsken av foreldrene her, kanskje det er hjelp å få i Vangs bøkene ?

Har forresten akkurat funnet ut at Mikkel Monsen Sørbryns eie var fadder for John Monsen sin sønn Mons dpt 26/10 1851, Din Mikkel Monsen bodde på Sørbryns eie på den tiden, det er iallefall bostedet til sønnen Povel Mikkelsen når han flytter fra Romedal i 1855. Håper du henger med her, men det styrker iallefall troen på at John Monsen og Mikkel Monsen var brødre.

Må bare si tusen takk til deg igjen Else K. :)

Og det er litt morsomt og sjå navnene en kommer borti, og joda, jeg henger sånn noenlunde med i svingene når jeg får lest gjennom opplysningene dine litt grundig.

Og finner faktisk alle disse gårdene du nevner i Norske Gardsbruk, både Aalstad, Tomten, Tomter og Sørbryn, og det er ikke akkurat småbruk det er snakk om heller ser jeg, men Monsen-folkene bodde vel på husmannsplasser under disse hovedbølene?

Er det slik å forstå at fadderne også antagelig bodde på husmannsplasser under hovedbølene etter navnene å dømme, som Aalstad-eie, Blæstad-eie osv?

Og når en først kom borti Blæstad-navnet nå da, er det samme Blæstad som senere er blitt hagebruksskole?

Da er mye kartlagt rundt Mechel Monsen på et par dager, og har vært gjennom både dåp, konfirmasjon og vigsel, så det gjenstår nå vel snart bare å finne ut hvor han er gravlagt.

Tusen takk igjen

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider