Gå til innhold
Arkivverket

Fredrikstad, Rådalen, Glemmen, Glemmenbakken slekt

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger hjelp til å finne følgende personer, og helst deres etterkommere også :-)

Simen Johnsen, født i Rådalen 1801 (Rådalen utenfor Fredrikstad) død av kolera i 1835. Jeg vet ikke hvor han døde, hadde vært veldig interessant å vite det og mer om han. Vet hvor han ble født, vet at han står som husmann på rådalen gård så han overtar den tydeligvis etter foreldrene. Men døde han der på gården?

Cathrine Olsdatter, Simens kone. Hun er født 1804 dør 1858 kommer fra Kråkerøy. Hva døde hun av? Hvor døde hun? Vet hun skal ha tjent på Næs i 1828, regner med Næs ligger i nærheten av Rådalen gård utenfor Fredrikstad siden Rådalen var en husmannsplass under Næs. Men ville gjerne vite mer om Næs, hva var det for noe? En gård? HVor lå den i forhold til Rådalen?

Det skjer et skifte på Rådalen gård i 1858 når Cathrine dør, hvem overtok?

Simen og Cathrine fikk Johanne født 1829, Maren født 1831 og Simen født 1834, Johanne og Maren med etternavn Simensdatter og Simen med etternavn Simensen.

Jeg klarer av en eller annen grunn ikke å finne Simen og Maren i noen folketellinger eller kirkebøker, sikkert bare meg som ikke leter godt nok og som ikke har tatt kurs i å lese gammel skrift. Setter pris på hjelp :-)

Johanne gifter seg i 1826 med Matros Jens Nilsen fra Nygårdsgrunn i Glemmen. De får 5 barn, Nils Martin Jensen født 1857 sansyneligvis på Rådalen gård. De neste barna blir født etter de flytter til Glemmenbakken i 1857 , Cathrine Jensdatter 1859, Andrea Petrine Jensdatter 1862, Severin Jensen 1865 og Simon Jensen 1866. Jeg finner de igjen på Glemmen i folketellingen av 1865 (med unntak av Simon som blir født året etter). Da har de fått to logerende, hvorav en fra Svergie. Men hva skjedde med barna? Jeg finner de ikke etter 1865? Og i 1865 finner jeg ikke Andrea i folketellingen, istedenfor en som heter Bolette. Hun/Han er født samme år som Andrea. Kan det være samme person?

Hvor langt er det fra Glemmenbakken til Rådalen Gård? Hvor ligger Glemmen og Glemmenbakken i Fredrikstad?

All hjelp mottas med STOR takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper dette fra prestegjelds- og soknehistorikken for Østfold (http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/OEstfold):

Glemmen

Lå i tida 1685 - 01.01.1883 under Fredrikstad, men hadde egne kirkebøker (fra 1733). Kirkelige handlinger for Vestre Fredrikstad (Forstaden) ble innført i Glemmens kirkebøker, men fra 1871 i egne kirkebøker - se Vestre Fredrikstad. Byutvidelse 03.03.1866 overførte bl.a. til Glemmen de bygninger og tomter på Kråkerøy som hørte under Fredrikstad. Kråkerøy ble skilt ut som eget prestegjeld fra 01.07.1909 ved kgl. res. av 11.05. s.å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe, du har ikke tilfeldigvis en link til et kart? For meg som aldri har vært i det området så sier ikke det så mye. Sender deg en PM om noe som er off topic men som har å gjøre med slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn -Fant alle barna til Simen Johnsen og Cathrine Olsdatter født i Tune tune fra 1829 til 1834.

Cathrine Olsdatter døpt 27 jan 1805 i Glemmen av foreldre: Ole Jensen og Maria Ougensdatter

Alleraed Kråkerøy.

Du nevner Johanne født 11 apr,døpt 3 mai 1829 .

Hun gifter seg med matros Jens Nilsen (Kan umulig være i 1826 !)Når giftet de seg?Det første barnet Nils Marthin,døpt

12 apr 1857 i Tune

Raa/Raadalen lå jo i grenselandet mellom Glemmen og Tune på denne tiden,så det er mulig dine søk bør

være i Tune/Glemmen.

mvh KarlJohnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl og takk for hjelpen.

Jo det har du rett i, så ikke det med giftemålet med Jens Nilsen før du sa det. Skulle gjerne likt å vite hva som skjer videre med Johanne og Jens sine barn og Simen og Maren, de to barna til Simen og Cathrine jeg ikke fant. Hadde også vært artig å vite skjebnen til Johanne og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være du traff rett der Grethe, takk skal du ha :D Da er vi et lite stykke på veg videre i puslespillet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn - Tror dette må være Maren(1831) Giftet seg i Glemmen 30 mars 1860 med ungkar og matros

Hans Olsen,25 år fra Lillebek.Hun nevnt som Maren Simensdatter 28 3/4 år fra Glemmingebakken.

Finner dem i 1801 tellingen for Glemmen/Glemminge østre,med et barn Oline Karine født i Glemmen

19 juli 1861.

Alder på Hans og Maren i 1801 tellingen er feil.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn - Med disse opplysningene kan du jo gå inn i kirkebøkene,og folketellingen å finne dette selv.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Karl, jo men det gjør det jo litt lettere for meg om du også legger ut lenker til det du finner. :D :D blant annet fordi du skriver du finner dem i 1801 tellingen når Maren er født i 1831. Mener du da 1900 tellingen eller 1910 tellingen eller 1901?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brems litt nå Karl, nå trekker du konklusjoner som jeg ikke er enig i. :angry: Jeg kom til det her forumet med den forståelsen at vi hjalp hverandre her inne og jeg har vært helt åpen på at jeg er 100% ny på dette. Jeg har 0 peiling på å lete i kirkebøker, jeg har så vidt begynt å forstå folketellinger hvordan jeg skal lete der og jeg kan så vidt lese enkelte kirkebøker om de er skrevet på noen lunde forståelig pen måte. Men den tonen du tar der er så spesiell Karl at jeg begynner å lure på om dette er et forum kun for eksperter hvor vi nye ikke er velkommen...........Og jeg er helt enig med deg, det går ann å lete selv. Men når de som finner noe skriver galt årstall på det de har funnet og ikke vi legge ut lenker, så må man jo vel ha lov til å spørre??? :o Så du er direkte frekk Karl når du sier at jeg vil ha "det meste servert, uten å gjøre noe selv!"

Ønsker bare å tilføye noe, når jeg sier "Hei igjen Karl, jo men det gjør det jo litt lettere for meg om du også legger ut lenker til det du finner. :D :D blant annet fordi du skriver du finner dem i 1801 tellingen når Maren er født i 1831. Mener du da 1900 tellingen eller 1910 tellingen eller 1901?" så bruker jeg to smilefjes fordi jeg ønsker å følge rettningslinjene om å ha en positiv og god tone her inne. Jeg kan ikke skjønne Karl hvordan du kunne tolke meg dithen du gjorde. Men vi har alle rett på å ha en dårlig dag og vi har alle rett på å forsvare oss når vi blir utsatt for urettferdigheter.

Men bare så det er sagt Karl, jeg tilgir deg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørn - I fare for å bli betegnet som direkte frekk igjen.Ser du har vært medlem i forumet siden 31 des 2011,

og med 32 innlegg.Synes vel da muligens du burde gi avkall på din egen betegnelse som 100 % ny.

Og når du får henvisning til personer/familier med dato og sted,trodde jeg det var mulig for deg å finne dette.

Er helt enig med deg i at vi på forumet,er her for å hjelpe,muligens bli hjulpet i våre søk på slekt.

Du nevner eksperter kontra nybegynnere,tror verken du eller jeg kan innlemmes i disse kategoriene.

Og det at jeg ga deg feil tellingsår i innlegg 8 får jeg bare beklage,håper du hadde nytte av de andre opplysningene.

For egen del ønsker jeg ingen mere diskusjon omkring dette,vi får holde fred i stova.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita :-) Jo det er det, tusen hjertelig takk for hjelpen.

Lurer på en ting - hva er den beste måten å søke i folketellinger på? Når jeg søker på siden til digitalarkivet under avansert personsøk så får jeg ofte forskjellig resultat i forhold til når jeg søker inne på databasen hvor du kan søke i alle baser på en gang.

Selv om jeg ble registrert som medlem i 2011, så har jeg vært et sovende medlem helt til nå, så all hjelp mottas med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet dette:

De bodde på Raadalen under Rekustad som ligger på Rolvsøy.

Husmann Simen Johannesen Raadalen døde 2 sept 1834, 35 år gammel.(Colera)

63) http://www.arkivverk...y&idx_side=-183

I skifte etter ham 8 des 1835 har han disse barna

Sønn Simen 1 år gl.- datter Johanne 6 år gl.-og Maren 4 år

Enken Cathrine Olsdatter var da trolovet med Olaves Nilsen Straalsund

nr 50) http://arkivverket.n...read/34101/386/

Trolovet 29 nov 1835 og viet 10 febr.1836 Enken Cathrine Olsdatter født Allerød Kragerøen ( Kråkerøy ) og

ungkarl og matros Olaves Nilsen 23 aar Straalsund.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-273

Cathrine Olsdatter døde 24 juni 1858, 53 år gl. http://www.arkivverk...y&idx_side=-231

Allerød 1801: http://digitalarkive...1&merk=391#ovre

Straalsund 1801: http://digitalarkive...ostnr=406#nedre

Hvem søkemotor som er best ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Rita, ja hvilken søkemotor er best? Den på fremsiden til digitalarkivet eller en av de andre? jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg ikke finner Simen Simensen født 1834, sønn av Simen Johnsen og Cathrine Olsdatter. Det eneste jeg klarer å finne om han er at han flyttet til Lia i Glemmen i 1859, men så virker det som han blir borte.

De to andre barna til Simen og Cathrine har jeg kontroll på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen Simensen er født 1 sept døpt 28 sept 1834 : nr 87) http://www.arkivverk...ny&idx_side=-42

Når hans søster Maren giftet seg med Hans Olsen i Glemmen 1860 var stefaren Olaus Nilsen forlover. I 1875 er Olaus Nilsen død for da har hans kone giftet seg på nytt med Karl Pettersen. Simen finner jeg ikke.

1865 : http://digitalarkive...66&merk=66#ovre

1875 : https://familysearch...M9.1.1/SP95-TC7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen kan være død, dratt til sjøs,men da skulle han vel være oppført med et bosted i land, eller kanskje emigrert...Vanskelig å si. Han har jo ikke tatt over Raadalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn - Den beste måten å søke i folketellingene, etter min mening er å gå inn på de gamle tellingene

før Digitalarkivet lanserte de nye.Det er litt trist at du må smyge deg inn på disse.Gå inn på telling 1875,

så kan du fritt velge 1801-1865 og 1900.Der kan du også søke på gårdsnavn,som er viktig !

Fant Oline Katrine født 19 juli 1861,datter av matros Hans Olsen og Maren Simensdatter.Hun gifter seg

17 feb 1882 i Glemmen med Olaf Rasmus Jacobsen,født 6 juni 1856 i Drammen. Hans foreldre: Jacob Olsen

1829 i Drammen og Johanne Dorthea Arnesdatter 1831 Drammen.

Barn av Olaf og Maren: Hanna Jacobine 13 apr 1885 - Robert 8 des 1886 - Anna kristine 19 des 1887 -

Antonie sofie 28 feb 1892 og Johanne Mathilde 9 sept 1900.Alle barna med adresse "Bilet"Glemmen.

Du finner familien i Glemmen i Tellingen 1900.

Tror ellers Hans Olsen er født i Glemmen 23 juli 1834,av foreldre :Arbeidsmand Ole Marcusen og Maren

Jørgensdatter.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Karl Johnny :rolleyes: Jeg var ikke klar over at man kunne gå inn på 1801-1865 og 1900 tellingene på den måten. Har alltid vært så frustrert over den "avansert personssøk" muligheten, fordi det er alltid mange jeg ikke finner der men som jeg finner på den siden som står på nynorsk (har ingen anelse hva den heter) hvor du kan søke gjennom alle databasene med ett trykk.

Du skriver barn av Olaf og Maren, mener du da barn av Olaf og Oline? Fant på familysearch Olaf og Oline hvor Olaf skrives som Oluf som skal ha fått en Maren Johanne Jacobsdatter som dør i 1951. Var det denne Maren du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider