Gå til innhold
Arkivverket

Fredrikstad, Rådalen, Glemmen, Glemmenbakken slekt

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Takk Karl Johnny :rolleyes: Jeg var ikke klar over at man kunne gå inn på 1801-1865 og 1900 tellingene på den måten. Har alltid vært så frustrert over den "avansert personssøk" muligheten, fordi det er alltid mange jeg ikke finner der men som jeg finner på den siden som står på nynorsk (har ingen anelse hva den heter) hvor du kan søke gjennom alle databasene med ett trykk.

Selv om dere gjerne må bruke gamle Digitalarkivet, så vil det være lurt å venne seg til de nye nettsidene og søkingen der. Gi oss heller beskjed om feil eller mangler ved det nye systemet framfor å la være å bruke det. Det gamle systemet skal slås av om bare noen måneder og det er viktig at alt virker slik det skal.

Avansert søk på de nye nettsidene er bra - det søker gjennom alt av tilgjengelige data (både folketellinger og kirkebøker). Men nettopp fordi det søker gjennom alle tilgjengelige data vil du også få mange treff som kanskje ikke er så relevante når du vet hvor i landet du skal søke etter en person, eller hva slags type informasjon du er på jakt etter.

I Finn kilde http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde kan du lete fram en bestemt kilde å søke i, eller du kan bruke søkeskjemaene du finner lenker til i høyre marg. Da kan du f.eks. søke utelukkende i 1910-tellingen, dåpslister, osv. og velge om du også vil snevre inn søket til kun å gjelde et bestemt sted, et fylke, eller plukke steder og fylker fra listen.

Søkingen på de nye nettsidene er helt forskjellig fra de gamle nettsidene. I stedet for å velge "er lik", "byrjar på" osv. i en meny, bruker du nå * til erstatning for deler av navnet/søkeordet. Så søk etter Kristoffer kan f.eks. gjøres på denne måten *risto*

Jeg vil anbefale våre hjelpesider hvor du kan lese både om Finn kilde og søking: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere gjerne må bruke gamle Digitalarkivet, så vil det være lurt å venne seg til de nye nettsidene og søkingen der. Gi oss heller beskjed om feil eller mangler ved det nye systemet framfor å la være å bruke det. Det gamle systemet skal slås av om bare noen måneder og det er viktig at alt virker slik det skal.

Avansert søk på de nye nettsidene er bra - det søker gjennom alt av tilgjengelige data (både folketellinger og kirkebøker). Men nettopp fordi det søker gjennom alle tilgjengelige data vil du også få mange treff som kanskje ikke er så relevante når du vet hvor i landet du skal søke etter en person, eller hva slags type informasjon du er på jakt etter.

I Finn kilde http://digitalarkive...t.no/finn_kilde kan du lete fram en bestemt kilde å søke i, eller du kan bruke søkeskjemaene du finner lenker til i høyre marg. Da kan du f.eks. søke utelukkende i 1910-tellingen, dåpslister, osv. og velge om du også vil snevre inn søket til kun å gjelde et bestemt sted, et fylke, eller plukke steder og fylker fra listen.

Søkingen på de nye nettsidene er helt forskjellig fra de gamle nettsidene. I stedet for å velge "er lik", "byrjar på" osv. i en meny, bruker du nå * til erstatning for deler av navnet/søkeordet. Så søk etter Kristoffer kan f.eks. gjøres på denne måten *risto*

Jeg vil anbefale våre hjelpesider hvor du kan lese både om Finn kilde og søking: http://www.arkivverk...alarkivet/Hjelp

Jeg syns du skal låse denne viktige beskjeden på topp en stund Anette S. C., evt. opprette et eget tema om saken!

Selv om jeg selv egentlig ikke liker at det gamle blir borte så syns jeg beskjeden er litt viktig likevel!

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider