Gå til innhold
Arkivverket

Årstall og sted bilde ca. 1888

Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har ett gammelt bilde som vi tror kan være min oldefar som konfirmant i 1888 i Domkirken, Bergen eller muligens hans sønn som stod som konfirmant i 1926 i Odda kirke. Er det mulig å datere ett slikt bilde utifra kvalitet og bakgrunn og eventuelt fotograf? Jeg synes bildet ser langt eldre ut enn fra 1926 og bakgrunnen er såvidt jeg forstår ihvertfall ikke likt Odda kirke.

Legger ved bilde i håp om at noen har ett forslag :)

post-698-0-33807200-1364414804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok tatt i et fotoatelier. Om du ser nøyere på bildet så ser du gulvteppe, gardiner osv.

Det ligner heller ikke på Bergen domkrk. iflg. de bildene jeg har av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, klesstilen er den mer typisk for slutten av 1800 tallet eller 1926? Har prøvd å google litt på dette, men er vanskelig å finne så mye svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om fotograf, eller hva kan du fortelle om papiret bildet er laget på ? tykt, tynt, står det noe stempel bakpå, Agfa, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre Tom, det er noen andre i familien som eier fotografiet. Jeg har sendt dem en forespørsel om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal velge en av årstallene så må det bli 1926. Gutten har press i buksa, og "amerikahatt". Før det brukte de flosshatt eller bowlerhatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå har vi funnet ett annet bilde fra Sigurd sin konfirmasjon og min grandtante sier at det står Emanuel bak på fotografiet så da er det faktisk fra 1888 så da har jeg fått det avklart :)

Takk til dere alle for hjelp og innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider