Gå til innhold
Arkivverket

John Joys (f.1757)

Wilhelm J.A.
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter noen opplysninger om min forfader John Joys (f. 1757, London, d. juni 1832, Farsund). G.J. Lomen (1928) har ham oppført som partner i et firma sammen med J. Gibson, John Fullon et al. Charles Antoine Delgobes notater plasserer ham som «betjent i det britiske ostindiske compagni».

Han var på vei tilbake fra koloniene i Calcutta i 1794 da «a combination of circumstances» tvang skipet han seilte med til havn i Farsund. Hvorvidt det var uvær eller franske skip som var årsak vites ikke. Mens skipet ble reparert møtte John Joys en viss Anna Bolette Margrethe Mundgaard (f. 16/2 1771, d. 21/3 1837). De to giftet seg 14. september 1794.

Jeg har to spørsmål:

1. Finnes der noen oversikt over utenlandske skip med anløp i Farsund i 1794? Hvilket skip kom min forfader med? Det var sannsynligvis britisk, sannsynligvis tilhørende det ostindiske compagni.

2. Da John og Anna giftet seg behøvde John etter sigende kongelig dispensasjon. Dette skal være dokumentert et sted. Men hvor?

G.J. Lomen sier:

"The marriage certificate, now in the Norwegian archives, reads

in part: According to royal dispensation the honorable merchant

and grand negotiant John Joys, English national, and the noble,

virtue-crowned Miss Anna Bolette Margrethe Mundgaard were

joined in marriage, September 14, 1794."

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi kan ikke se å ha noen registre over skipsanløp i Farsund 1794.

I bispearkivet vårt ligger det ekteskapsbevillinger bl.a. for 1794, men de gjelder bare ekteskap mellom slektninger. Der fant vi ikke noe som gjaldt John Joys. Danske Kanselli skulle behandle ekteskapsbevillinger som gjaldt f.eks. ekteskap uten forutgående trolovelse og lysning, så kanskje søknaden og bevillingen kan ligge i kanselliarkivet i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider