Gå til innhold
Arkivverket

tolking av verdi- og vektenheter skrevet i gotisk ca 1820-1880.

Terje Juelsrud
 Del

Recommended Posts

Hallo !

I arbeidet med å lage en enkel gårdshistorie for det gårdsbruket vi har, har vi startet med å gå igjennom panteregisteret for eiendommen som er ført ifra 1824. Da støter vi på gotisk handskrift som vi prøver å forstå/oversette etter beste evne. I denne forbindelse lurer vi på om det er noen i forumet som kunne ha et tips til en kilde, som viser transkribering av verdi-/ vekt-/ volumenhetene slik de er skrevet på gotisk i panteregisteret, ca perioden 1820-1880. Gjelder altså å forstå det som står handskrevet ved feks angivelsen av verdien av "skyld" i skjøter/ skylddelinger og vekter/ mengder i livørekontraker.

Beste hilsen

Terje Juelsrud

terje@juelsrud.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har gått inn på "Snarveier" midt på hjemmesiden og søkt på "skannede pantebøker og panteregistre (Tinglysing). Deretter valgt inngang "panteregister" øverst til venstre og så fylt ut med Buskerud og Ådal og søkt. Da får jeg opp panteregister Ringerike og Ådal med III 1d og III 9. Ved å klikke på III 1d og så fylle ut med sidenr 62 kommer førstesiden av løpenr 359 Enger opp. Alternativt kan en bruke III 9 og fylle ut med sidenr 190. Det første spørsmålet melder seg allerede i headingen: hva betyr de tre betegnelsene som er oppført etter "af Skyld": 7? 10? 16 ? Det neste gjelder oversettelsen av teksten bak de oppførte tallene i punkt 2, 7 og 8.

mvh

terje@juelsrud.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått inn på "Snarveier" midt på hjemmesiden og søkt på "skannede pantebøker og panteregistre (Tinglysing). Deretter valgt inngang "panteregister" øverst til venstre og så fylt ut med Buskerud og Ådal og søkt. Da får jeg opp panteregister Ringerike og Ådal med III 1d og III 9. Ved å klikke på III 1d og så fylle ut med sidenr 62 kommer førstesiden av løpenr 359 Enger opp. Alternativt kan en bruke III 9 og fylle ut med sidenr 190. Det første spørsmålet melder seg allerede i headingen: hva betyr de tre betegnelsene som er oppført etter "af Skyld": 7? 10? 16 ? Det neste gjelder oversettelsen av teksten bak de oppførte tallene i punkt 2, 7 og 8.

Panteregister III 1d, s. 62.

Panteregister III 9, s. 190.

Det dreier seg om skyld etter 1838-matrikkelen, målt i pengeverdiene (specie)daler, ort og skilling (1 speciedaler = 5 ort = 120 skilling). Skylda for løpenummer 359 Enger var 7 daler 1 ort 16 skilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svaret !

Kan jeg også få spørre om den skylden som står oppført helt til høgre i headingen på side 62 er 5 Lispund og hvilke enheter som er brukt for jordavgiften bak tallene i pkt 2 ?

Da føler jeg at jeg etterhvert er i mål !

Alt godt og takk ifra

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste gjelder oversettelsen av teksten bak de oppførte tallene i punkt 2, 7 og 8.

Jeg har tatt utgangspunkt i panteregister III 1d.

2. Ifølge dette Skjøde [dvs. dokument nr. 1] paahviler d[enne] e[iendom] aarlig Jordafgift 1 Tønde 1 Skp og 5 Ltt Byg og kornrente 3 Td 2 Skpr 3 2/3 Fjrdkr byg.

Skp og Ltt tror jeg står for skippund og lispund, mens Skpr og Fjrdkr nok står for skjepper og fjerdingskar. Tønde og Td er tønne®.

7. D[itt]o [dvs. en obligasjon, jf. dokument nr. 6] fra D[itt]o [dvs. fra Elling Paulsen, jf. dokument nr. 4, 5 og 6] til Marte, Mari, Kirsti og Bergit Paulsdøtre for tils[ammen] 87 Sp[eciedaler] 3 [ort] 1 s[killing], dat[ert] 19. aug[ust], t[ing]l[yst] 28. Oct[o]b[e]r 1841.

8. Skyldsætning af 28. august 1844 hvormed et (til Ole Olsen, Ole Ellingsen, Elling og Ole Olssønner Blætvedt) solgt Skovstykke kaldet Tronelunden[??] er Skyldsat for 1 [specie]dal[er] 1 ort 2 s[killing] - see udi Extraretspr[otokollen] fol[io] 151 1/2.

Kan jeg også få spørre om den skylden som står oppført helt til høgre i headingen på side 62 er 5 Lispund.

Ja, det er oppgitt at eiendommen før 1838-matrikkelen hadde matrikkelnummer 114 og skyld 5 lispund (korn/tunge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nok en gang !

Da takker jeg på det beste for en fin, rask og inspirerende tilbakemeldlng ! Dette gir et veldig godt grunnlag for å gå videre i arbeidet med gårdshistorien.

Beste hilsen

Terje Juelsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider