Gå til innhold
Arkivverket

Handelsmann i Stavanger Thore Siversen Grødem (1729-1803), gift med Ingeborg Bjørnsdtr. Hveding (1736-1800). Hvem var foreldrene?

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Thore Siversen Grødem finner jeg som boende i Strandgaten i Stavanger ved folketellingen 1801. Han var da enkemann, 72 år og oppgis å være handlende.

Han ble gift i Domkirken, Stavanger 7 november 1758 med Ingeborg Biørnsdatter.

Thore Siversen Grødems hustru ble begravet fra Domkirken i Stavanger 20 mai 1800, 63 1/2 år.

Deres sønn var fogd Børge Hveding Thorsen (1779+1819). Etter det jeg har forstått hadde han Hveding navnet fra moren.

Jeg søker opplysninger om foreldrene til ekteparet Thore Siversen Grødem (ca.1729-1803) og Ingeborg Bjørnsdatter Hveding (ca. 1736 -1800). Kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Siversen/Siursen Grødem ble døpt i Randaberg 12. des. 1727, som sønn av Siur Grødem.

Rogaland fylke, Randaberg i Stavanger, Ministerialbok nr. A 2 /2 (1727-1737), Fødte og døpte 1727-1729, uten sidenr.

Han ble konfirmert i 1745, 18 år gammel.

Skiftet etter Ingeborg Hveding i 1800 finnes her: Rogaland fylke, Stavanger by, Skifteprotokoll BB 8A , 1793-1810, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

I samme protokoll, på side 380b, finnes skiftet etter Thore Grødem, som ble holdt i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Randaberg BBok:

Tore var en av 10 søsken (nr 9 i rekken). Skipper og kjøpmann i Stavanger. Foreldre:

Sjur Knutsen Grødem 1706 - 1746, g med lensmannsdatter Ingeborg Tjærandsdatter Øvre Haugland, Time, f ca 1685 d 1740.

Sjur sine foreldre:

Knut Toresen Grødem 1655 - 1706, gift 1 med Anna Nilsdatter Todnem d før 1668, gift 2 med Ingeborg Sjursdatter Håland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkalling av barna til Thore Siuersen Grødem og Ingeborg Bjørnsdatter (Børresesdatter?) Hveding tilsier at Ingeborgs mor het Karen.

Kanskje bør vi se etter ei Karen Hveding? Hans Olsen og Anne Marie Nielsdatter Hveding fra Troms skal ha hatt ei datter ved navn Karen, f. ca 1700, som jeg ikke vet hvor ble av. Hennes søsken brukte Hveding-navnet. Et skudd i blinde, men uansett verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom din Ingeborg Bjørnsdatter Hveding er av den slekten som hadde sitt arnested på garden Hveding(Kvitingen) i Kvitsøy i Rogaland vil jeg råde deg å sjekke ut den Ingeborg Bjørnsdatter som ble døpt Dom 21 1736:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Rennesøy, Ministerialbok nr. A 1 (1668-1737), Fødte og døpte 1737, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15840&idx_id=15840&uid=ny&idx_side=-125

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070621670223.jpg

Som mulige foreldre kan du sjekke ut paret Bjørn Bjørnsen og Karen Pallesdotter som ble viet samme sted Dom 13 1714:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Rennesøy, Ministerialbok nr. A 1 (1668-1737), Trolovede 1713-1718, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15840&idx_id=15840&uid=ny&idx_side=-82

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070621670180.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Øystein, her tror jeg du har funnet opphavet til Ingeborg - og mor heter Karen!

Et arveskifte etter foreldrene vil sikkert verifisere dette.

I 1701 finner vi den 15 år gamle Bjørn Bjørnsen på Hvidingsøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Likt med hva jeg skrev i mitt innlegg for få minutter siden ad. Hans Angel, født Larvik 21 mars 1757, har jeg vært bortreist i Mellom Amerika i 3 1/2 uke og har derfor vært taus som graven! Men dere som har bidratt med innlegg skal nå vite at jeg er veldig takknemlig for de opplysningene jeg her har mottatt. Jeg har også vært en tur på Statsarkivet og slått opp på gården Kviting i bygdeboka for Kvitsøy, og der fremgikk det tydelig at datteren på gården, Ingeborg Bjørnsdatter, må være den Ingeborg som var gift med Thore Siversen Grødem (står ikke direkte ektemannens navn, men en henvisning til Grødem).

Ellers er det vel slik å forstå at Hveding eller Hviding er en gammel skriveform for gårdsnavnet Kviting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider