Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blei det av Synnøve Jacobsdatter Indre Bøe, f. 1775, Innvik S&F?

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Foreldre er Jacob Arnesen og Johanne Olsdotter Tonning: døpt

Jeg finner en Synnøve på Eid i tellingen 1801 som kunne vært mulig, men det ser ut til å være en som er født på Eid. Jeg finner også en av passende alder i Norddal, som heller ikke er langt unna, men jeg ser det er født en Synnøve Jacobsdatter der, så det er kanskje henne som også er i tellingen.

Jeg finner henne verken død eller konfirmert i Innvik, men jeg har sett at konfirmasjoner ikke alltid er å finne på denne tiden. Her er kandidatene i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?fornavn=syn*&etternavn=jac*&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=177*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sett på ennå, for jeg følger morslinja. Morens foreldre er Ola Nilson Tonning og Mari Olsdotter Mindresunde. Søstra til Synnøve, Mari, gifter seg med en Tenden (Peder Jacobson).

Jeg kartlegger alle kvinner med samme mtDNA som min far har, og følger linjene så langt fram i tid som jeg kan. Slike spørsmålstegn som Synnøve er ikke gøy å ha "hengende i lufta". Supert hvis du har noen forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er trolig død ung, og da hun ikke finnes i konfirmasjonslistene er vel det den eneste forklaringen, der er jo heller ikke skifte etter faren, så sikkert svar får en jo ikke, der er store mangler i innførslene i KB Døde for Innvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg har lurt på. Får legge henne til side. Har sett manglende konfirmerte før, men ikke døde. Uansett er jo dette noe du kan ut og inn Rune, så jeg tar et tips fra deg selvfølgelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Aase. Det er vel derfra Synnøve navnet kommer. Jacobs søster Dorthe ble g m Ole Pedersen Lien hvor etterslekten benyttet Hammerstad som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider