Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte på Fjulsrud i Hole, 1717

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-28

En av mine tipper kjøpte Fjulsrud på Hole i 1717 av Anne, sal. biskop dr. Hans Munch for 300 rdl.

Han het Knud Olsen, og jeg lurer på om noen kan lese gjennom skiftet og se om det står noe mer om ham, evt. gårdsnavn eller sted hvor han kom fra. Jeg har lest så godt jeg kan, men kommer nok til kort...

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det står desverre ikke noe om hvor han kom fra eller nevnt andre gårdsnavn. Det er et ganske standard oppsatt skjøte, Selgersken gis forkjøpsrett på det tømmeret han måtte komme til å selge, og om det skulle bli tvist og sak om gården (ved at noen tok den igjen på odel), så skulle selgersken skaffe kjøperen en like så god og beleilig gård.

Men ... på motsatt side f. 27a er en kontrakt som begynner slik:

Underforseglede Knud Olsen Paa Egen

vegne, Herman Olsen paa min Hustrue Dorthe

Olsdatters vegne og Thore Ager paa min Qvinde

Berthe Olsdatters vegne af Hoels Annex,

underliggende Aals Præstegield i Hallingdahlen,

Kiendes og herved for alle vitterligt giør

at vie af Frie villie og velberaad hue hafver

Solt, skiødt og Afhendt, som og hermed fra

os og voris Arfvinger Selger, Skiøder og alde-

lis Afhender til voris Kiære Broder og

verbroder Ærlige og velforstandige Mand

Ole Olsen Uthuus i bemelte Hoels Annex,

ald den Ræt og odels tilstand i Søre Uthuus

som os paa bemelte voris Hustruers vegne

udi bemelte Søre Uthuus er tilhørende som

besagde voris Kiære broder og verbroder

nu er paaboende ...

Dette er en kontrakt datert 1715, men ikke tinglyst før i 1717, og ikke lang tid etter kontrakten på Fjulsrud. Kan dette være din Knud Olsen, eller er det bare en annen med samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge!

Espen: takk for kontrakten fra Søre Uthuus (jeg har aner derfra også, trur eg), men dette må være en navnebror. Hvis jeg tyder rett, så viser Knud Olsen til sin hustru

Dorthe eller Berthe? Olsdatter, og "min" Knud Olsen var gift med Kirsti Jacobsdatter fra Frogner/Bærum, som døde i januar 1730, 49 år gammel. Han var faktisk gift 4 ganger og døde i februar 1768, 74 år gammel. Da det hersker en viss usikkerhet hvor han kommer fra (kan være Fjulsrud), hadde jeg håpet at det sto noe mer i skjøtet....

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider