Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan tolke et bilde for meg?

Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Er denne damen http://thumbnail.myheritageimages.com/570/951/203570951/500/500049_8444671c6nn31ftbby3550_C_96x128C.jpg

Den samme som denne damen? http://thumbnail.myheritageimages.com/570/951/203570951/500/500051_9872771e51r4g22i56dcbi_F_96x128C.jpg

Og hva slags bilde er dette egentlig? Hvorfor er det to menn og en dame på bildet?

Jeg vet at dame nr 1 er Teoline, min oldemor. Moren min tror at det er Teoline på bilde 2 også.

Jeg har ikke sett at Teoline har noen brødre. Hvem er da karene på bildet? Hvis dette er et bryllupsbilde, hvem er han andre fyren? For meg ser det jo ut som om mannen i midten er litt stolt av damen, og at det derfor er snakk om at de er et par.

Noen som er gode på å tolke bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få lagt inn større eksemplarer av bildene, tro?

Slik at man kan studere detaljer og annet.

Thumbnail-/"frimerke-format" er dessverre altfor smått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan legge inn link til stort bilete, dette ser ut til å vere link til ein "thumbnail" av det store.

Biletet med tre personar ser ikkje som brudebilete, i så fall uvanleg konstellasjon med femte hjul på vogna. Kanskje søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble veldig små ja. Og de var for store til å legge ved. Kan maile?

Prøv å gjøre orginalbildene litt mindre i ett bildebehandlingsprogram ved å lage nye versjoner av de! Ser at bildet er litt utydelig i utgansgpunktet. Er dette et foto av et bilde? - og i tilfelle så fotografer med "tulipaninnstillingen" for nærfotografering.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært lettere å sammenligne om bildet til venstre ikke hadde vært kuttet så mye i venstre billedkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til høyre har vest og jakke (og ene tommelen "karslig" i bukselinning eller -lomme).

Han til venstre har dressjakke på... ingen vest.

Damen har sannelig en nydelig kjole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til høyre har vest og jakke (og ene tommelen "karslig" i bukselinning eller -lomme).

Han til venstre har dressjakke på... ingen vest.

Damen har sannelig en nydelig kjole!

Spørs om vesten hadde blitt for trang da, så den hadde "krympet" med andre ord ;) !

Ja er vel silke i den kjolen kanskje?

Det var mye fint før i tiden!

Hva er møbelet som han til venstre støtter seg mot, de kan da ikke stø seg på ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om vesten hadde blitt for trang da, så den hadde "krympet" med andre ord ;) !

Ja er vel silke i den kjolen kanskje?

Det var mye fint før i tiden!

Hva er møbelet som han til venstre støtter seg mot, de kan da ikke stø seg på ovnen?

Nei, det er nok ikkje kakkelovnen han stør seg på. For meg ser det ut som ein pidestall eller ei søyle (til å ha ein lampe, ein oppsats eller ein vase oppå) med forseggjort utskjæring, altså eit slikt 'møbel' som var vanlig i heimane til dei 'kondisjonerte' på denne tida. Den eventuelle blomstervasen er i dette høvet fjerna for at han til venstre skulle ha noko å stø seg på, og for at fotografen ville 'komponera' biletet på akkurat den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg at bildet er tatt hos en fotograf. Det var ganske vanlig at fotografene hadde gjenstander som kunne pynte opp bildet litt. De to karene kan kanskje være Theolines brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som om kvinnen bærer en "omstendighetskjole". Som regel har vi bare sett ettersittende kjoler (korsetter), men her er det god vidde og en jakke som er skåret for å gi god plass. Hvis det stemmer, er det første gang jeg har sett det avbildet.

Hvorfor to menn? Det var for mange dyrt å bli fotografert. Hørte om et brudepar hvor bare han ble fotografert - hun hadde vært hos fotografen ganske nylig ;-)

Man gikk nok ikke til fotografen så ofte, og hvis dette ikke var et brudebilde kan det ha vært to brødre og den enes kone, eller bror og søster og hennes mann.

Edit: Hvis det er samme dame må det være noen år mellom. Portrettet er av en ganske ung jente - antagelig konfirmasjon - men frisyren kan ligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ettersom stadig flere billed-arkiv gjøres tilgjengelig på nett, kan det være mulig å søke i ett av disse dersom du gir oss etternavnet til T(h)eoline?

Hvis en finner originalen til gruppebildet, kan det jo stå hvem som er med på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om årstall her? Omtrent når vil Teoline være i rett alder, f. eks. konfirmasjonsalder og i gifteklar alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er født i 1871 i Tvedestrand.

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Ministerialbok nr. A 9 (1861-1871), Fødte og døpte 1871, side 137.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=814&idx_id=814&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131030142.jpg

Hun har flere brødre og søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mannfolka ser eldre ut enn henne, så storebrødre vil vel være et alternativ <_<

Når det gjelder kjolen vil nok den kunne passe til 1880-90-årenes stil.

Forøvrig kommer det en artikkel om akkurat dette i neste nummer av Genealogen, nemlig om datering av bilder spesielt basert på kjolestiler men også på bildeformater og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet du om damen bodde lenge i Tvedestrand, kan dette/disse bildene være tatt der?. Kanskje hos den lokale fotografen, lurer på om han het Brønnesbo, men er ikke sikker. Foreslår at du kontakter Tvedestrand historielag eller Tvedestrandposten, mange har fått svar på lokale spørsmål der, Historielaget kommer forøvrig ut med årboka "Den gang på våre kanter", der mye gammel historie finnes.

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det dreie seg om mann og en bror (eller bror av mannen)? Fotografer hadde møbler/søyler som dekorativt innslag i bildene. Når man skal sammenligne bilder, må man studere hårfestet, ørefasongen, formen på munn osv. Litt vanskelig når det ene er profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig godt forslag Lise! Det skal jeg jommen prøve på. Fikk massssssevis av spennende informasjon på nettet på hjemmesiden til Nissedals historielag om min oldefar. Han gikk plutselig fra å være en anonym fyr i et tre til å bli en skikkelig morsom fyr, som fortsatt siteres i bygda. Det var skikkelig kult, og mye mer enn jeg hadde forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider