Gå til innhold
Arkivverket

Fra gammelt forum #9927: Christen Svendsøn med tilnavn Biring i Trondheim

Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Jan Engedahl stilte i 2002 spørsmål i det gamle forumet om nokon kjente til ein "Christen Svendsen med tilnavn Biering i Trondheim".

I tråden går det fram at han skulle vere født "like før 1700", vere gift i Trondheimsområdet. I følgje eit skriv frå 1738 skal ha vere død der, med etterlatte barn. Knut Bryn nevner at det kan vere ei tilknytning til Verket på Røros eller Meldal, og for meg ser det ut til vere sistnemnte:

I manntalet 1701 finn vi på Svorkmo smeltehytte ved Meldalsverket Kulfoged Christen Biering, 34 år. Ved gjennomgang av kyrkjebøkene opptrer han like før dette (2. mai 1700) som forlovar ved ei truloving. Han er da kalla Kulfogd Christen Svendsen Biering. Denne Christen Biering vart gift på Svorkmo i 1707, og hadde tre born som kom i vaksen alder. Sonen Nils vart seinare Kullfogd på same stad.

Det er eit par ting som ikkje stemmer heilt inn: Han var 34 år i 1701, så nok ikkje født rett før 1700. Han er òg fortsatt i live i 1742, ved skiftet etter kona (link), så han er ikkje død i 1738...

I same tråden refererer Lars Steinar Hansen til eit skiftet etter Peder Biering i Trondheim (link) der ein Christen Biering ved Meldals kaaberverk og broren oppgitt som arvingar. Ut frå innførsel i manntall for Trondheim 1687 er nemnt "Peder Biering med hans quinde, 4re børn, 2 tiennestefolch", og konkludert med at denne Christen nok er ein son av Peder. Dette trur eg er feil: I skiftet finn ein på fol. 29 opplista "Enchens 4 børn" og dei ser ut til å vere born av ein Jens frå eit tidlegare ekteskap. Peder Biering i Trondheim er såleis død utan born.

Spørsmålet er da kva slags slektskap Peder Biering i Trondheim og Christen (Svendsen) Biering på Svorkmo hadde - var dei brør? I skiftet er arvingen "andgifuet at vere Christen Biering, paa Meldahls Kaaberverk og hans broder". Er ikkje dette ei bekrefting av at Christen er bororen? Om det var to brør som arva burde vel begge vere nemngitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at denne saken kommer opp igjen. En del her passer fint annet ikke.

Når jeg skrev i den opprinnelige saken at han var født like før 1700, så viser det seg å være veldig upresist. Kullfogden nevnt her som da er født ca 1667 kan jeg per i dag ikke ekskludere ut i fra alder. Det som ekskluderer ham ut i fra de kildene jeg har er følgende uttalelse fra 1738

Christen Svendsøn med tilnaufn Biering, blev gift udj Trundheim og der samme stæds hendød, og efterladt sig børn om hvis tilstand ingen beskafvenhed viides.

Jeg vil ikke påberope meg full oversikt over "min" Christens søskenflokk, men jeg kjenner heller ikke til noe Peder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det ein anan ting som ikkje passer: Dersom Christen på Svorkmo er arving av broren Peder i Trondheim skulle alle sysken i andre delar av landet vere arveberettiga òg. Om der er slik at "din" Christen hadde andre sysken i live vil det bety at det

1. må vere ein anna samanheng mellom Peder og Christen, eller
  2. det er ikkje same Christen.

Eg klarer ikkje heilt å sjå for meg kva samanheng mellom Peder og Christen det kan vere som ikkje inkluderer eventuelt andre sysken anna enn: Christen på Svorkmo har ein (ikkje namngitt) bror, dei er born av Peder i fyrste ekteskap. Problemet med denne varianten er at det ikkje er dokumentert andre Christen Biering på Svorkmo enn Christen Svendsen i 1701 (ingen Christen Pedersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å trekke ut det som er viktig fra Skiftet etter Peder Biering:

Skifte etter Peder Biering, 26.7.1699, Trondheim

Avdød: Peder Biering

Enke: Anne

...... efter begiering, af Enchen Anne Sl. Peder Bierings, og hendis børn .... samtlig forsamllede udi ermlte sahl. Peder Bierings huus og gaard ......

Arvinger:

Anne PedersDatter paa dend eene og dend sl. Mands arfvinger, saa vit her opfistes, som blef andgifuet, at vere Christen Biering, paa Meldahls kaaberverk, og hans broder, paa dend anden side.

Enken og de tilstedeverende børn, erettede ellers at Martinus Lind som hafvede til ægte, dend eene hindis Datter, Anne Maria, hafvde bekomet andselligt, baade huusgeraad, som eller bekostning, til fæsterøl, brøllup og deslige, ...........

Boeds schyldige gield:

Blef først andgifuet at Enchens 4re børn nafnl. Jens Jensen, Anne Maria, Catharina, og Anne Jensdatter, har her udj boet indstaaende deres fædrene arf saa som ............

Skiftebrefuits Indhold af dato 9de September 84 Rdlr.? 600

Hvilchen arf Capital Christen Povelsen som børnenes beskichede formønder paastod forlads? ud af boet fremfor nogen anden gield, eller? Creditorernes Krauf? maatte udleedes, Saa som det baade udj Skifte ..... efter Sl. Jens Christenss. Drejer, framfor alle andre, udj gaard grund og løsøre, er Prioriteret. Item? og ved eet Seenere? Pantebref, af Peder Biering d. 20de Desember 93 for Sichred og Stadfæst, Saa bemeldte Børn udj det som nu udj boet forefindes og for hen Registrerit.........

For hvilche tvende pigebørn Cathrine og Anna Cathrina Jensdøttre blef efter formønderen Sr. Lorends Hansen holtis giorde foreslag, Beskichet deris Broder Jens Jensen, til verge, og formønder efter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Inger - eg fikk ikkje med meg alt under fordelinga. Der er Christen kalla Christen Povelsen, så det ser nok ut til at dette er ein anna enn kullfogden på Svorkmo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Ved ein ny gjennomgang av dette ser eg at eg feilaktig har kobla Christen Povelsen med Christen Biering. Det er vel ingen ting i skiftet som skulle tilseie at dei er same person.

Ellers når det gjeld Peder Biering i Trondheim. I "Trondhjems bakerlaug" (Wallem, 1926; s. 231) er nemnt følgjande:  "Peder Biering faar 3. okt. 1685 kongeleg bevilgning at komme i bakerlauget i Trondhjem, og tar borgerskap 3. dec. 1686. Død 1699. Gift med Anne Pedersdatter, enke efter Jens Drejer"

Spørsmålet da blir, kor finn ein i så fall kjeldene til overnemnte bevilgning og borgerskap, og er det mogleg å finne ut noko om Peder Biering sitt opphav der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei,

En Christen Biering nevnes i skiftet etter en Halvor Johannesen på Lysaker i Østre Bærum i 1714. Arvingene var for unge til å drive gården så den forpaktes bort til Mons. Christen Biering med hustru. Skriften er svært vanskelig å tyde, men Biering nevnes nede på s. 157a og oppe på s. 157b: SAO, Aker sorenskriveri, H/Hb/L0006: Skifteprotokoll, 1710-1727, s. 156b-157a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081006610579

Vh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lystad skrev:

Hei,

En Christen Biering nevnes i skiftet etter en Halvor Johannesen på Lysaker i Østre Bærum i 1714. Arvingene var for unge til å drive gården så den forpaktes bort til Mons. Christen Biering med hustru. Skriften er svært vanskelig å tyde, men Biering nevnes nede på s. 157a og oppe på s. 157b: SAO, Aker sorenskriveri, H/Hb/L0006: Skifteprotokoll, 1710-1727, s. 156b-157a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081006610579

Vh Nina

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lystad skrev:

Mons. Biering nevnes også i tingboka for Aker 10. des. 1716 som forpakter gården Lysaker: SAO, Aker sorenskriveri, F/Fb/L0032: Tingbok, 1712-1720, s. 245b-246a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090211390604

Vh Nina Lystad

Fint hvis du kan endre Lystad til fullt navn også. Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...