Gå til innhold
Arkivverket

Jordpåkastelse hvor jeg trodde det skulle være dåp.

Petter Rimtun
 Del

Recommended Posts

Hei

Leter etter dåpen til Anders Daae 1814-1887, sønn av sogneprest Ludvig Daae i Leikanger, Sogn og Fjordane.

I følge alle søk på internett som omhandler Daae-familien, samt familysearch så er han født 24.januar 1814.

I gjeldene kirkebok finner jeg følgende:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-48

Står det ikke der: 13.januar Leganger "Jordpaakastet Anders Daae gammel 9 dage"?

Er det noen som kan hjelpe meg å oppklare?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er døypt nederst på sida før, så her er det ikkje mykje rom for tvil.

Dei som brukar andre datoar har truleg ikkje gått i originalkjelda!

Alternativet er at det kan finnast ein familiebibel e.l. som har innført andre datoar, men eg ville ha stolt på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så det betyr at han blir begravet 9 dager senere?

I familieboka, geni, og familysearch står det at han er født 24.januar 1814 i Leikanger.

Han dør jo i 1887, så dette var merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene kan ha fått en sønn året etter, eller til og med senere samme år, som de ga samme navn. Det er det jo ikke sikkert at internett-kildene har oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser også Anders fødd 24.januar, sønn av Ludvig Daae.

Nei dette gir ingen mening for meg..

Kan det være snakk om at sognepresten og kone adopterte et barn som de kalte opp etter sønnen de mistet?

Det kan evnt forklare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står 24. sammes, altså november - døypt 3 dagar gammal. Kan nok lesast januar med god fantasi, men ingen, verken prest eller lekmann, ville vente 10 mnd med å døype barnet sitt. Fyrste Anders døyr i januar, andre Anders blir fødd 24. november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprestens sønn Anders ble døpt 27. november 1814, og han var født 24. "samme" (altså november), slik jeg leser det.

Det var veldig vanlig at moren ble gravid raskt igjen, dersom hun mistet et barn. Det er altså ikke merkelig at de døpte et nytt barn Anders i november, når den første Anders døde i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg.

Jeg var sikker på at det sto "januaris".

Desverre er ikke tolkning alltid min sterkeste side:)

At hun får barn snaut 11 mnd etter at et barn døde, og at de bruker samme navn igjen, har jeg sett flere ganger tidligere andre steder også.

En tipptipp av meg i sverige er faktist tredje forsøk på 2 år med samme navn etter at de to første døde.

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskrift på denne kirkeboksiden står det "Actus Ministeriales" som rett og slett betyr kirkelige handlinger.

Her er det derfor dåp og konfirmasjoner og jordpåkastelser - og vielser - om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider