Gå til innhold
Arkivverket

Lystløgnere i familien eller bare dårlig datakvalitet i arkivet?


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Er det vanlig med upålitelig informasjon i arkivene, eller er slekta mi lystløgnere?

Min oldemor Theoline i følge kirkeboken født 6 april:

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Ministerialbok nr. A 9 (1861-1871), Fødte og døpte 1870, side 121.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=814&idx_id=814&uid=ny&idx_side=-126

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131030126.jpg

Hvorfor står det da I folketellingen for 1910 at hun er født 27 oktober?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036554003555

 

Og mannen hennes. Hvis man søker opp Kasper Svanø, finner man to versjoner, begge født samme dato, men forskjellig sted og år. Er han en luring eller?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?fornavn=Kasper&etternavn=Svan%C3%B8&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoene i folketellingen 1910 er upålitelige. Jeg vet om flere feil i egen familie, til dels grove. Temaet ble tatt opp nylig i en annen tråd. Det var visst ikke alltid personene selv som førte dataene i pennen.

 

Dataene i en kirkebok må i denne sammenhengen regnes som mest pålitelig, selv om feil kan forekomme der også (at barnet har fått feil navn innført, for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Camilla

Det er vanlit å finne motstridende informasjon i de ulike kildene. Kirkebøker er nok som oftest mer korrekte enn folketellinger, men også der er det mye feil.

 

Når det gjelder Theoline kan du få bekreftet fødselsdato ved å finne:

- dåpsinnførselen i klokkerboken (klokkerens bok)

- konfirmasjonen hennes

- dødsfall / grav i kirkebok, databaser, aviser, gravregistreringer el. (ta et google-søk så finner du mange kilder)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdato var på langt nær så viktig informasjon for vanleg folk i 1910 som i dag. I dag brukar vi fødselsdatoen som identitetsbevis, det gjorde dei ikkje då, og dersom det t.d. var husfaren som blei brukt som informant om ein stor barneflokk er det ikkje sikkert han ropte ut til kona på kjøkenet og spurde kva som var rett dato, og då kan ein lett forstå kvaliteten på opplysningane -

 

- og her kjem eg med ei kollektiv orsaking til dei mennene som har god greie på fødselsdatoane i familien; etter å ha laga 13 slektsbøker med totalt 8-10 000 etterkomarar etter tip-tip-oldeforeldra mine må eg nok fortelje at de er i mindretal ;-)

 

Men spøk til side - fødselsdatoane i 1910-tellinga fortener ikkje å bli brukte som kjelde, til det er dei jamt over for upresise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla.

Det er sikkert upopulært å henvise til et annet forum (disnorge.no), men det beror på at jeg ikke hadde lyst til å publisere tilsvarende innlegg to steder.

 

Her er en link til en av de mange feil jeg har funnet i folketellinger. Jeg har også eksempler på at en feil innføring i kirkebok - i et tilfelle at presten leste feil dåpsdato ved konfirmasjon av min oldefar - forplantet seg videre til andre kilder, bl.a. noen folketellinger.

 

Frustrasjon over feil i FT1900 og FT1910 for Eidsvoll

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla.

Det er sikkert upopulært å henvise til et annet forum (disnorge.no), men det beror på at jeg ikke hadde lyst til å publisere tilsvarende innlegg to steder.

 

Her er en link til en av de mange feil jeg har funnet i folketellinger. Jeg har også eksempler på at en feil innføring i kirkebok - i et tilfelle at presten leste feil dåpsdato ved konfirmasjon av min oldefar - forplantet seg videre til andre kilder, bl.a. noen folketellinger.

 

Frustrasjon over feil i FT1900 og FT1910 for Eidsvoll

 

Mvh, Olaf

 

Det er fullt lovlig å henvise til et annet forum, så ikke ha dårlig samvittighet av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg hadde gjort feil. Det finnes to stk Theoline i Tvedestrand født i 70-71. Men jeg måtte lete i en del bøker. MEN det forklarer ikke hvorfor jeg finner to stk Kasper Svanøe med bursdag 3 April. En i Kinn, bosatt i Arendal, født i 1962. Og en i Arendal født i Tinn i 1968.

 

 

Dette er den uriktige Theoline. Som jeg fant først :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at de to blad Kasper Svanøe i 1910 er en og samme person.

 

Kasper i Øyestad (ved Arendal) er stenarbeider, født 3. april 1862 og er oppført med fødested Tin (Tinn, Telemark)

 

Kasper i Tinn er anleggsarbeider fra Arendal, født 3. april 1868 i Nordfjord.

 

Ved folketellingen har nok Kasper vært bortreist som steinarbeider på anlegg i Tinn. Feilen er at 8-tallet er blitt til et 2-tall, eller motsatt. Og at Tinn er blitt oppført som fødested i stedefor oppholdssted.

 

Ved folketellingen 1900 er Kasper Svanø bosatt i Øyestad som graastensarbeider, født 1869 i Sønfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke klare å oppdrive noen Kasper/Kaspar/Casper/Caspar e.l. med fødested Tinn eller Telemark ved folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dåpen til Kasper Svanø. Nå ser jeg at de samme personene er debattert i en annnen tråd. En annen gang kan det være lurt å opplyse om det du vet, så slipper andre å kaste bort tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var et litt annet tema. Jeg ville stille spørsmål ved hvorvidt det kunne finnes to nesten like eksemplarer av samme person. Jeg er litt ny her og kjenner ikke til alle reglene ennå, men regnet med at spørsmål angående datasikkerheten ville være ok i egen tråd, siden det var litt på siden.

Men det skal sies at folk her er veldig hjelpspomme og man finner slekta si superfort. Hvis ikke man passer seg så ender man opp med å ikke lete noe selv, men bare få alt gratis. I og for seg er det jo ikke noe galt i det. Jeg får et kick av å plutselig finne noen i en støvete gammel bok, men snirklete skrift ettter å he lett i timesvis. Man blir litt avhengig av dette her. Og jo mer man kan, jo morsommere er det nok, siden man etterhvert får kunnskap om sogn, folketellinger etc etc,.

Jeg er ikke i mål enda med å finne hele slekta, spørsmålet er vel egentlig: når bør man stoppe? Finnes det noen standarder for det? Når er det det pleier å butte for de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt, før kirkebøkenes og skifteprotokollenes tid er det så tynn luft at det er meningsløst å gjette på mulige sammenhenger.

 

Selv om jeg har en enkeltgren dokumentert til 1598, er 1600-tallet for meg stort sett en ormegård av spørsmålstegn som jeg ikke gidder å spekulere mer på. Jeg har satt meg som mål å føre alle grener ned til pluss/minus år 1700. Hvis jeg kommer dit vil jeg heller bruke tiden på sidegrener og å finne fjerne slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.