Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Marie Lemvig f. ca. 1722 og halvbror Eskild Griis f. ca. 1712


Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Hej,

 

 

Der blev holdt skifte efter Berthe Marie Lemvig d. 31 august 1772 på gården Østenbøl i Enebakk, Akershus.

 

Hun havde som enke giftet sig i 1766 med enkemanden Hans Amundsen på Østenbøl, som var død 1771.

 

Hendes eneste arving var en halvbror, Eskild Griis, som boede i danmark.

 

Ved FT 1787 befandt han sig i Ferring præstegård:

http://ddd.dda.dk/ny...d=117750&sort=e

 

 

Er der nogen, som kender ophavet til Berthe Marie Lemvig og Eskild Griis ?

 

Hans Amundsens første ægteskab og barn har jeg styr på.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Eskild Griis er etterkommer av rådmann i Christiania, Christen Eschildsen Griis, som det ble skiftet etter 1694-95. Hans enke var Kiersten Pedersdatter Leuch, som skal ha vært kone nr. 3.

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 1 , 1692-1701, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

I Københavns studentmatrikkel 1739 er Eskil nevnt uten patronym - Ezechiel Griis. Sammen med ham står oppført Nicolaus Christianus Griis, som kanskje er en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Eskild Griis er etterkommer av rådmann i Christiania, Christen Eschildsen Griis, som det ble skiftet etter 1694-95. Hans enke var Kiersten Pedersdatter Leuch, som skal ha vært kone nr. 3.

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 1 , 1692-1701, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

I Københavns studentmatrikkel 1739 er Eskil nevnt uten patronym - Ezechiel Griis. Sammen med ham står oppført Nicolaus Christianus Griis, som kanskje er en slektning?

 

Nei, ikke etterkommer, hans (og broren Niels Christian) farfars far var Niels Lauridtsen (Ruus) g.m. Anne Eschildsdatter. Deres sønn var Niels Nielsen Griis som i første ekteskap med Boel Hansdatter fikk .bl.a. Lars Nielsen Griis gift med Karen Lemvig i hennes første ekteskap. De fikk nevnte sønner. Karen Lemvig ble g. 2. gang med Rasmus Hansen (Øverbye) og fikk bl.a. datteren Birthe Marie som brukte navnet Lemvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Geir - flott å få dem plassert rett.

 

Da er den Niels (Nicolaus) Griis Alstrup, som er nevnt i studentmatrikkelen sammen med Eskil og Niels, deres søskenbarn. Hans mor var Lars Nielsen Griis' søster Anna Margrethe Griis, gift med Peder Hansen Alstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Eschildsen fikk barn fra 1642 og må vel være født omkring 1620.

 

Eschild Christensen Griis 1581-1634 var gift c1624 (i Gausdal ?) med Maren Arildsdatter Gyldensø c1608-etter 1683. Hverken hans eller hennes mor het Anne så oppkalling er det ikke av en Anne.

 

Det finnes også en Søfren Eskildsen Griis 1608-1666 gift med Anne Thorkildsdatter -1661 som kan være sønn av ovennevnte, men da i et tidligere ekteskap.

 

Dette er usikre opplysninger for meg, men kan kanskje bidra allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Eschildsen fikk barn fra 1642 og må vel være født omkring 1620.

 

Eschild Christensen Griis 1581-1634 var gift c1624 (i Gausdal ?) med Maren Arildsdatter Gyldensø c1608-etter 1683. Hverken hans eller hennes mor het Anne så oppkalling er det ikke av en Anne.

 

Det finnes også en Søfren Eskildsen Griis 1608-1666 gift med Anne Thorkildsdatter -1661 som kan være sønn av ovennevnte, men da i et tidligere ekteskap.

 

Dette er usikre opplysninger for meg, men kan kanskje bidra allikevel.

 

Jeg har aldri sett Eschild Christensen (han som var gift med Maren) skrevet Griis. Jeg kjenner heller ikke hans farmors navn annet enn antakelsen om at hun er en Bertel Flor-datter. (Det finnes en Eschild Christensen til på samme tid uten at jeg har sett noe som tilknytter denne person til den aktuelle Anne). Søfren Eschildsen som døde i 1666, var skomaker og far til den mer kjente Michel Søfrensen (stadskapteinen) - hvor har du Griis-navnet fra?

 

Geir, finnes det noen kilder som viser at Anne Eschildsdatter var søster til rådmannen Christen Eschildsen (Griis)?

Ikke meg bekjent, jeg er ganske sikker på "det motsatte" uten at jeg kan dokumentere det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreks, Geir.

 

Jeg ser nå at Søfren Eschildsen ikke har noe med Griis å gjøre.

 

Når Griis-navnet kom inn i Griis-slekten er vel vanskelig å avgjøre fordi man stort sett bare brukte patronymet den gang. Det er vel her som så mange andre tilfeller at Griis er tillagt forfedrene "automatisk". Jeg har ikke sett at noen av brødrene til Eschild har blitt tillagt Griis-navnet, men det nevnes (altså trolig feilaktig) på faren, sognepresten i Gausdal.

 

Mine usikre opplysninger går ut på at sogneprestens hustrus fornavn begynner på B. (B. Bertelsdatter). Ref. "Familien Abelsted, en gren av Christiania-slekten Leuch".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Mange tak for indspil.

 

Geir:

 

Rasmus Hansen (Øverby) ?

Jeg forstår det som Rasmus Hansen fra gården Øverby. Var det Øverby i Fet - eller en af de andre Øverby-gårde ?

 

 

Jeg ser i registeret for NST, at familien er nævnt i nr. 5: 35 og at Berthe Marie Lemvig 1.g. havde været gift med en Bechmann.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Mange tak for indspil.

 

Geir:

 

Rasmus Hansen (Øverby) ?

Jeg forstår det som Rasmus Hansen fra gården Øverby. Var det Øverby i Fet - eller en af de andre Øverby-gårde ?

 

 

Jeg ser i registeret for NST, at familien er nævnt i nr. 5: 35 og at Berthe Marie Lemvig 1.g. havde været gift med en Bechmann.

 

Vh,

Berit Pagh.

 

Øverby i Sigdal

Niels Danielsen Bechmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.