Gå til innhold
Arkivverket

Okänd bestefar Ernest Wiig/ Wiik


Nina Karlsson
 Del

Recommended Posts

Hej! Jag letar efter den okände Faren till bestefaren min, Jag fick nyss veta att personen jag letar efter heter Ernst Wiik/ Wiig och bodde på Romsdalsgata 3 i Oslo. Bestefaren min ( Per-Olov) föddes 8 Feb 1927 i Sverige efter att mor hans Hilma Margareta Nilsson ( född 28 juli 1905) varit och jobbat som piga i Norge. Jag har aldrig försökt mig på slektforskning förr o sliter lite med norskan, så undrar om någon kan hjälpa mig lite. Jeg lurer på födselår, huvor han kom fra, hvis han fick familj o kanske hvis noen av familjen hans lever idag?

 

Jag har tittat i adressböckerna för Oslo och hittar en Ernst Wiig på Romdalsgate 3 1927. Innan dess hittar jag honom inte på någon annan adress eller i folketellingen fra 1910 el tidigare. Er detta riktig? Tingen är att i våra papper står det att det var en Ernst Wiik på Romdalsgate 3, men vad jag finner så borde mannen jag söker vara denne Ernst Wiig. Jeg ser i hvartfall att Ernst hvar en sjömann o finner att han bodde på Romsdalsgata 3 tillsammans med flera andre som hett Wiig. Jag skulle gärna vilja veta vem som var vem av familjemedlemmarna om man kan finna sånt någonstans. Familjen bor i Romsdalsgata från 1916 (då Ingrid Wiig nåtlerska flyttar in), sedan flyttar mer och mer medlemmar av familjen in genom åren. Kanske bor familjen utanför Oslo efter som jag inte hittar dem i Oslo? 1927 är första gången jag finner Ernst o då bor han på Romsdalsgata. 1937- 1941 bor Ernst på Sigurtsgate och blir bryggearbeider, istället för sjöman. Håper det er samme person. Under 1937 bor Ernst allene med en fröken Elsa Hansen, kan dessa ha haft noe romantiskt o fått barn? Under desse år skrifte Ernst naven fra Wiig till Viig, men da han har samma arbeid så jag hoppas det är samma man. Från 1944- 1950 bor Ernst på Jens bjelkes Gates och är bryggearbeider. Fra 1948 -1950 bor han allene med en Maggie Bergström (fru) och är bryggearbeider. Kan dette hvart Ernst fru? Troligtvis er detta en fru till Fredrik Bergström som bodde sammen med Ernst på samme adressen 1946-1948 och sen försvann. Men kan det ha varit en syster/ kusin till Fredrik som gifte med Ernst? Jag vill så gärna att bestefaren min skall ha några systrar eller bröder :) Detta är det sista spåret jag har av Ernst o skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig att hitta något mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her finnes både en Ingrid og Ernst Viig i 1910: http://digitalarkive...f01036392166604

 

Her er dåpen hans 28. august, født 15. juli 1904:

Oslo fylke, Petrus, Klokkerbok nr. 3 (1899-1913), Fødte og døpte 1904, side 191.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-198

(nr. 234)

 

Ved dåpen bor familien i Københavngate 15.

 

Foreldrene, murerarbeider Karl Johan Viig og Anna Gustava Vestrum ble viet borgerlig 7/3-1891, står det til høyre på kirkeboksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, tack så jätte mycket för informationen!! Hela min släkt är här nå i påsk och blev väldigt glada och syns detta är väldigt spännande! Vi prövar att finna ting här på digitalarkivet men är inte så goda på norska så vet inte helt var vi ska leta.

 

Om någon vet så är vi väldigt nyfikna på om Ernst blev gift eller fick några barn? Vi vill så gärna ha några kvarlevande släktingar i Norge! Jag ser bara i adressböckerna för Oslo att Ernst bott runt Dalerenga/ Grunelökka till 1950, och ser ingen med samma namn på dessa adresser tyvärr. Hur vet man vad som händer efter 1950- talet och när Ernst dog?

 

Det virket som om de var många barn i familjen så hvis inte Ernst fått barn så kanske noen av de andre syskonen har fått det?

Tusen tack för all hjälp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn i fangenskap 1940-45: Ernst William Wiig, bryggearbeider, Oslo, f. 24-01-93. Arrestert 17-01-44, overført Grini ankomst 18-01-45 (fangenr. 16958), til freden.

 

Ernst Reidar Wiik, skredder, f. 15-07-44. Arrestert og overført 16-11-41 Bredtveit, overført 10-12-41 Møllergata 19, fortsettelse ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, tack för fina förslag! Jag finner den andre Ernst W, Wiig i gravminner. Kan man få fram vilken som är den riktige plånboken måste? Tänker att nr 1 har bott på samme adresse som Bestemor sa så det är troligare att det är är han? Jag lurer på hvis man på nåt sätt kan få veta på om Ernst gift sig eller fått barn?

 

Hej, tack för fina förslag! Jag finner den andre Ernst W, Wiig i gravminner. Kan man få fram vilken som är den riktige på noget vis? jag Tänker att nr 1 har bott på samme adresse som Bestemor sa så det kanske är troligare att det är är han. Men det finns väll ingen annan begravd Viig? Ernst Reidar Viigmåste ju också ha en grav någonstans. Jag lurer hvis noen veit på hvis man på nåt sätt kan få veta på om Ernst gift sig eller fått barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 26-5-1966, dødsannonse:

 

Min inderlig kjære mann og gode far, svigerfar, bestefar, vår bror, svoger og onkel Ernst Wiig gikk plutselig fra oss idag. Oslo 24. mai 1966.

 

Borghild Wiig

 

Eivind og Snefrid

 

Jan-Eivind og Per-Otto

 

Øvrige familie

 

Bisettes i Vestre krematorium, gamle kapell, tirsdag 31. mai kl. 9.45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad glad jag blir av så många engagerar sig! Nu blev jag lite förvirrad när det fanns fler Ernst Wiig/ Viig. Kanske är det är mest troligt att han hete Ernst Reidar Wiig / Viig och föddes 15 juli 1904 eftersom jag antar att det är denne person som uppgavs bo på Romsdalsgate 3 som Bestemor uppgav som adresse 1927 da hon blev gravid. Mange i Ernst Reider Viigs familje bodde på samme Romdalsgate så därför trur jag det är han.

 

Denne Ernst Reidar jobbet först som sjöman o flyttet siden och blev sedan Bryggearbeider?

Vad jag ser i adressböckerna så har jag spårat en Ernst Wiig/ Viig ( bryggearbider) som bodde på Sigurtsgate 1937-1941. Jag tänker att det är troligt att man går från att bli sjöman till att bli bryggearbeider och att Sigurtsgate inte är långt fra Romsdalsgate så det är troligt att han flyttat i nabolaget. Fra 1946-1950 bodde han på Jens bjelkes och var fortsatt bryggearbeider. Tror ni detta stämmer? Och hur vet jag vad som hände efter 1950? Giftemål? Barn?

 

Disse arresterade Ernst hördes ju spännande ut! Vad betyder detta? Fengsel? för vad? Hur länge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å svare på arrestasjonene. Han var arrestert for illegalt arbeid under 2. verdenskrig. Altså en som forsvarte Norge .

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien som bor i Romsdalsgt. 3 i 1927 er nok den Anne-Lise har funnet: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392166604

Mange av navnene der gjenfinnes. Det er derimot vanskelig å si hvor han havner senere, fordi det er Ernst William Wiig som dør i Oslo 1966, og som er født 1893 (Bryggearbeideren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alla! Tusen Takk för så många är engagerade! Jag tror nu som så många andra att personen jag letar efter är Ernst Reidar Viig född 15 juli 1904. Som både Inger Karin och Anne- Lise så hyggleigt säger ovanför så är han nog fra denne familjen:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392166604

 

Jag tror att Ernst flytten fra Romsdalsgata 3 og ut fra Oslo etter 1934 da jeg inte finner han i adressböckerna längre etter det. Jag finner icke noe mer vad som skedde med han etter 1934.

Jag trodde att han flyttet till Sigurtsgate och blev Bryggearbeider isteden och jobbet som det till hvarfall 1950 men jag finner nå att det finns en annan Ernst Wiig som jobbet som bryggearbeider allrede 1933 så sannsyligtvis är det denne Ernst Wiig som fortsatt jobbet som bryggearbeider.

 

Hvor tok Ernst veien? Gick han på sjön? Flytta ut av byen? Finns det noe sted där man kan söka om han har gift sig och fått barn? Vad jag skönner så finns det en Ernst Viig som begravdes 1966, men att detta inte är den Ernst Reidar Viig jag letar efter. Betyder detta att min Ernst inte är begravd i Oslo alls? Kan han ha utvandrat? Finns det noe register om sjöfolk man kan leta i?

 

Kan man se litt på syskonen hans o söka i nåt register o se när de dött och genom dödsannonserna få reda nåt om Ernst och ev kvarlevande slektinger till familjen min? Jeg har provat å sökt etter Viig i Gravminner men finner icke noe om noen av dem, men kan ha och göra med att norskan min icke är så god :)

Tack så jättemycket för god hjälp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Alf Carlo døpes 12. august 1900, bor de i Dælenenggaten 28:

Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 5 (1899-1903), Fødte og døpte 1900, side 74.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3502&idx_id=3502&uid=ny&idx_side=-78

(nr. 310)

 

Jeg fant familien i 1900 (tellingen ble foretatt i desember) i Sannergate 13: http://digitalarkive...7422&merk=97422

og da skulle de tilhøre Paulus menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn i fangenskap 1940-45: Ernst William Wiig, bryggearbeider, Oslo, f. 24-01-93. Arrestert 17-01-44, overført Grini ankomst 18-01-45 (fangenr. 16958), til freden.

 

Ernst Reidar Wiik, skredder, f. 15-07-44. Arrestert og overført 16-11-41 Bredtveit, overført 10-12-41 Møllergata 19, fortsettelse ukjent.

 

Regner med at fødselsdato på denne siste skal være 15-07-04? Og at det i så fall med stor sannsynlighet er personen vi leter etter. Da bruker han altså Wiik i stedet for Wiig, og han er skredder? I adressebøkene finner vi da en skreddersv. i Klingenberggt 14.i 1937 og 1939.

 

Broren Einar Wiig ser ut til fortsatt å bo i Romsdalsg. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren Alf C. bor i Oslo i 1944 på adressen Åsengata 17 på Sandaker / Torshov:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1944-1944, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 66. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49275/1728/

 

Om en kunne finne noen dødsannonser enten på Ernst eller noen av søsknene, vil jo etterkommerne stå oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg broren Erling gravlagt på Vestre gravlund i Oslo, død 12/2-1980, men graven ser ut tiil å være slettet, så da kan det hende en ikke får opplyst hvem som betalte for gravstedet:

http://www.begravdei.../result_page/10

 

Kontaktopplysninger Vestre gravlund: http://www.gravferdsetaten.oslo.kommune.no/gravlunder/vestre_gravlund/kontakt_vestre_gravlund/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Eugen Wiik født samme dato som Alf C er begravet i Oslo 1958...

lnr. 606542 i databasen

 

Erling A ID 667902 i databasen, død 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den samme adresseboken som over, finnes både en Bjarne i Østgaardsgate 16g og Erling i Munkedamsveien 55:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1944-1944, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 66. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n.../db/49275/1729/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Bra tips om födelsedatan Inger Karin! Tänkte inte på att födseldatan kan ha varit omkastat. Man skriver datum så i Sverige. Låter ju spännande om det kan vara vår bestefar som blev arrestert! Var han motståndsmann da eller hade han gjort noe slemt? Är han överfört till något arbetsläger/ fångläger (Bredveit) i två uker? Kanske icke var så farligt brott da de släppt han etter två uker? Spörsmålet är väl bare hvis det är han da han brukar Wiik isteden för Viiig. Men hvis man leser detta på svenske måten (og kanske tyska da) så kan Viig uttalas som Wiik och man skriver som sagt datum omkastat mot i Norge. Tingen är väl det om han var skredder... Går man från att vara sjöman till att bli skredder? Mange i familjen hans jobbet som arbeidere på Akersgata V vilket icke gör noen koppling till skredder. Syster Ingrid var visserligen nåtlerska och jobbet sannsynerligtvis hos en skomakare som bodde hos familjen. Så kanske fanns det litt sying- kunskaper i familjen :)

 

Väldigt göy att lese om brodern hans Alf, Anne- Lise,, och vad god du måste vare till att läse skrivstil. Selv ser jag nesten icke hävda det står :) Jag skall pröva och söka etter Ernst i sjömannsrullarna som du tipsade om!

 

Familjen Viig virker bo kvar på Romdalsgata länge, hvarfall till minst 1946. 1933 är sista gången pappa Karl är där. I hushållet bor da Karl ( arb) Ernst (sjömand) Einar ( arb) Och Alf (motormand). Sedan dör antagligen pappa Karl och hans enka Anna flyttar in 1937 med dottern Eldri. Eldri gifter sig antagligen o blir Fru Asbj, Lund 1939 men bor kvar i Romsdalsgata till 1941 då bara Mamma Anna o brodern Einar är kvar på Romdalsgata. Brodern Terje flyttar in en sväng 1944 men flyttar ut 1945 men återkommer till Anna o Einar 1946.

 

Jeg har också funnit en Ernst Wiig som dyker opp i Oslo 1939- 1946 och jobbet som assistent på Oslo sporveier och bor på Konvallv 26, Sogn Hageby, men jeg tänker att detta är ett lite finare jobb som vill ha en ung gått till ochkanske inte vår Ernst som da varen 35- årig sjöman? Så tellte nesten bort han direkte. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ble arrestert under krigen, var stort sett motstandsfolk.

 

Norge er (var) en sjøfartsnasjon, og det var vanlig at unge menn dro til sjøs en periode. Helt til mine dager. Det sier egentlig ikke noe om senere yrke. Mange ingeniører har vært på sjøen som unge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

 

Skrev akkurat ett långt svar som försvann!

 

Väldigt spännande med en arrestert Ernst Inger- Karin! Datumen stämmer ju om man laster om dem. Man läser datum så i Sverige (o kanske på tyska också)? Var han då en motståndsmann eller hade han gjort något slemt? Han var bara arresterad i en månad så da kanske inte brottet var så grovt? Och var det ett fångläger/ arbetsläger han var i? Spörsmålet är väl bara om han var skredder... Familjen hans jobbet som arbetare och murare så ingen direkt koppling till skrädderi. Men hans syster Ingrid var nåtlerska så kanske det fanns lite syingkunskaper i familjen :)

 

Jeg liker att det finns sjömannsrullarna Anne- Lise! Jag ska leta där. Sen förstår jag inte hur du kan vara så god till att läsa skrivstil, Jag ser nesten icke vad det står!

 

Jag har funnit en Ernst Wiig till i adressböckerna. Han dyker upp 1940 och jobbar då och hvarfall till 1946 på Oslo sporveier som assistent och bor på konvallveien 2c i Sogn Haveby. Jeg tänker dock att vår Ernst da är en 35 -årig sjöman och kanske inte helt passet in till denne jobben, så avfärdande honom lite... Kanske dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernst Reidar Wiik, skredder, f. 15-07-44. Arrestert og overført 16-11-41 Bredtveit, overført 10-12-41 Møllergata 19, fortsettelse ukjent.

 

Har var jo ikke bare arrestert en måned, Møllergata 19 var fengsel. Min onkel var der under krigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker att dere prövar å finne slektinger till familjen min!! Ni menar att jeg kan ringe å större vem som har ansvar för gravarna og på så vis kanske få fram info? Nu verkar dock familjen ha bytt namn till Wiik isteden för Viig, men det kanske var så att det berodde på vem som skrev akkurat då :) Synd att Erlings grav ser ut att vara slettet, men man kan ju pröva :) Jag skötte inte helt detta med Alf Eugen Wiik som föddes samma dag som Alf Carlos (Ernst bror) dog 1958. 'Menar ni att det kan vara hans son?

 

Jeg tänker på om Ernst blev arrestert, kan han ha dött där? Och detta är svårt att finna? För jag antar att Ernst först satt på Bredvik och sedan blev överflyttad till Möllergata. Ovisst hur länge va? Kan det ha varit så att de som blev satt i fengsel av tyskerne satt över krigen och de som överlevde blev utsläppta efteråt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.