Gå til innhold
Arkivverket

Okänd bestefar Ernest Wiig/ Wiik

Nina Karlsson
 Del

Recommended Posts

Tack så mycket för e-mailet Anne- Lise! Och för all fantastisk hjälp i timmar! Mycket, mycket uppskattat! Jag var litt osäker på hvor jag skulle sående spörsmål om Ernst och Magnild dödsdatum och om de hade noen barn. Det er ikke så lätt å lese norsk hvis man er svenska da ;)

Jeg har fått ett svar från Carsten Schanche, da han pröver å finne ut noe mer hvor Ernst tok veien i / etter fengsel. För hade vi fått fram att Ernst blev flyttet fra Bredtveidt fengsel till Möllergata 19. Nå har det kommit uppgifter på att han blev flyttet til Tyskt fengsel......

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/33790/641/?size=medium&mode=0

Ernst er icke registrerat som noen av de som falld i krigen och han eller Magnhild finns ikke med i Aftenpsotens Arkiv sier Carsten.

Det finns ju en Magnhild Wiik (fru) med i adressböckerna 1949-1950. Sen veit vi ikke mer.

Finns det noe sted man kan söke etter de som försvann i Tysk fengsel? Jag antar att han kanske dog där, men man kan ju alltid hoppas att han var en av de som överlevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen Takk Carsten!!!!

Tror vi att det är han? Er ju född samme år och skredder, helt klart.

Ser annonsen ut sån eller går det å få fram mer exakt når han föddes, mellomnamn, osv för att sikte att det är han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ju egentlig fantastiskt hvis han giftet sig på nytt!. Da är ju möjligheten stor för att han har yngre barn som kan leva ännu idag :) Om han fick barn med Else så borde nu desse barn vare födde etter 1945? Jeg tänker att Tyskerne ikke släppte ut noen ur Tyskt fengsel förrän 1945. Möjligheten att han fått barn med Magnhild är ju också stor. De hade ju trots allt sju är sammen mellan 1933- 1940 som kan leva idag såklart :) Magnhild står ju uppsatt som fru i adressböckerna 1949-1950 i Oslo, men da finns ikke Ernst. kanske dog hon sedan och Ernst gifte om sig? För man skilde sig inte så ofta på den tiden va?

Ja, står det Ernst. R. Wiik och skredder så är det nok sannsynligt! Så glad jag blir!!

Nå må jag finne Grete och Bengt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel de to barna som står i dødsannonsen, Bengt og Grete. Siden Bengt bor i USA i 1964, så er han nok født før eller under krigen. Det er ikke sikkert han ble i fangenskap hele krigen, noen slapp ut igjen. Om han har skilt seg eller blitt enkemann før han giftet seg igjen, er vel vanskelig å si, det er jo litt merkelig at han ikke står oppført sammen med Magnhild i 1950. Det er vel mest trolig at det er Magnhild han har barna med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det tänkte jag inte på Inger Karin att det borde vara Magnhilds barn da Bengt måtte vare ganska gammal för att ha rekkt å flytte till USA och gifte sig 1964! Jag blir så imponert o allt ni finner, ni är riktige dektektiver, ni släktforskare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina, sidan det no kan verv nokså sannsynleg at vi snakkar om nolevande personar sender eg deg ei privat melding med eit tips. Vi skal vanlegvis ikkje legge ut informasjon om nolevande her. Meldinga er sendt - svar meg i melding tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänker på Bengt Wiik som Aase föreslår :) Jag vill ju helst inte det ska vara han eftersom han dött och jag så gärna vill att barna till Ernst skall vara i livet. Men är det troligt att de Magnhild och Ernst fick ett barn 1928 och väntade ända fram till 1933 med att gifta sig? Eller borde de ha löpt till korken fortare än så hvis det er deras son? Borde en ev son stått med på vigselattesten?

Jag menar att de borde ha löpt till Kirken, dvs gift sig fortare hvis de fått barn. Pc:n min endrer automatiskt til mer svenske ord så ser litt rart ut ibland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Aase har i innlegg #54. Initialen R står trolig for Reidar:

Name: Bengt R. Wiik

SSN: 055-24-9379 Last Residence: 10924 Goshen, Orange, New York, United States of America Born: 27 Oct 1928 Last Benefit: 10924 Goshen, Orange, New York, United States of America Died: 2 Mar 1991 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gifter seg trolig igjen før Magnhild er død?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. II 63 (1948-1948), Borgerlig viede 1948, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50968&idx_id=50968&uid=ny&idx_side=-373

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20110307310373.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt muleg vi snakkar om nolevande personar no, og då tykkjer eg vi ikkje skal legge ut meir informasjon her, men heller sende direkte til Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så jättemycket Inger- Karin!!!Det virker ju som han skilde sig och giftet sig på nytt!

I adressböckerna fra 1937 bodde det en Elsa Hansen med en Ernst Wiig ( bryggearbeider) sammen på Sigurtsgate 2 (3). Jag är dock inte säker på att det är de da det i adressböckerna sedan blir litt rart och Ernst var ju skredder og ikke bryggebaider. Men kan man ha skiftet arbeid under krigen? Jag har Hela tiden tänkt att dette är en annan person.

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49271/2377/?size=medium&mode=0

Elsa flyttade sedan och Ernst Wiig ( bryggearbeider) bodde på Sigurtsgata 1941 også. 1944 flyttet han ( bryggeabeider) till Jens Bjelkes 80 (5) och blev 1946 Ernst Viig ( bryggearbeider) som bodde där till 1950. Inget spår av någon Elsa som han gifte sig med 1948. Villospår antagligen, men kunde inte släppa att hon hete Elsa ( inte Else dock) Hansen 1937.

Synd hvis Bengt er död! Men er det troligt att Magnhild er mor till Bengt? Hvis han föddes 1928 och Ernst o Magnhild giftet sig 1933...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner fru Else Wiik i Schleppegrells gate 30III i 1950:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1950-1950, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 72. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49280/2095/

Dette er den adressen det står i vielsen at de skal ha, så hvorfor Ernst ikke er oppført, kan skyldes at han er falt ut fordi han har meldt adresseendring akkurat når adresseboken lages det året. Han står nemlig ikke oppført på adressen han har ved vielsen; Romsdalsgata 3:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Adressebok, Bok , 1950-1950, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 72. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49280/2065/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt muleg vi snakkar om nolevande personar no, og då tykkjer eg vi ikkje skal legge ut meir informasjon her, men heller sende direkte til Nina.

Nina. Det er regler om en grense på 60 år for adresseopplysninger og (etter 1930) 100 år på fødselsopplysninger i Norge og levende personer skal ikke omtales i forumet.

Som Aase sier, bør nyere opplysninger sendes direkte til deg. Imidlertid kan kanskje de som gjør det legge inn et innlegg i tråden her om at de f. eks. har sendt informasjon om etterkommere etter enten sønnen eller datteren til Ernst, uten at navn opplyses her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kan alle legge inn årane - eg har nettopp snakka med familie på telefonen og Nina har fått ein slektning! Artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej allesammen!

Jeg har fått slekt i Norge!! Jeg vil takke alle som deltat i detta så hemskt mycket! Det betyder massa för min familj og speciellt för bestemor min :) Så tusen, tusen tack alla ni som letat i timmar för att vi fick detta som resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider