Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke dåpen til Anne Jacobsdatter, Nes Akershus 1801

Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg fant konfirmasjonen til både Peder Larsen og hans hustru Anne Jacobsdatter.

Dåpen til Peder er også funnet, men hvor er Annes dåp ?

Konfirmasjonen, nr. 15:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Konfirmerte 1817-1818, side 488-489.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-249

Har sett gjennom boken flere ganger, men kan ikke finne den.

Skulle gjerne ha visst hvem foreldrene hennes var. Hun var bosatt på Lerengen ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anne Jacobsdatter i Lerengen i 1865: http://digitalarkive...&merk=2979#ovre Hun skal være født i Nes og mannen hennes heter Peder Pedersen og ikke Larsen.

Takk, Magne.

Det er nok en feilskriving i folketellingen og Larsen skal være det rette etternavnet.

Her er vielsen deres:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Ekteviede 1827, side 438-439.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7653&idx_id=7653&uid=ny&idx_side=-219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen Peder Pedersen i konfirmantlistene heller så jeg er kommet til samme konklusjon som du at det er det feil i folketellingen. Vielsen bekrefter til overmål dette.

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere !

Det er vel sannsynligt at det er samme mann som er far til Ane Jacobine. Aktiv kar, altså :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta.

Gir yrkestittelen substitutt noen mening for deg? Kan han være vikar for klokkeren eller er han huslærer?

Jeg mener bestemt at jeg har forsøkt å lete etter denne personen tidligere, (for min samboer hadde aner som er oppført her på Ullershov i 1801),

men Huseby-gårder finnes nesten overalt... I Skedsmo, Lier, Sandar, Rygge, Råde og sikkert mange flere steder..

Det hadde vært interessant å finne ut hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta.

Gir yrkestittelen substitutt noen mening for deg? Kan han være vikar for klokkeren eller er han huslærer?

Jeg mener bestemt at jeg har forsøkt å lete etter denne personen tidligere, (for min samboer hadde aner som er oppført her på Ullershov i 1801),

men Huseby-gårder finnes nesten overalt... I Skedsmo, Lier, Sandar, Rygge, Råde og sikkert mange flere steder..

Det hadde vært interessant å finne ut hvem han var.

Jeg tenker vikar, når jeg hører det, men ikke godt å si hva som ble lagt i begrepet dengang.

Jeg sjekket også Husby-garder og fant, som du, at dem er der mange av. Så det blir nok vanskelig å finne ut hvor han kom fra. Kanskje det kan stå noe om han ble gift eller ved hans død. Dersom han ble værende i Nes, da.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine damer .

Hvorfor ikke legge en etterlysning om Jacob Hansen Huseby i ett eget emne?

Han kan jo være en som reiser rundt og sprer sine gener.

Født ca 1765. Han kan ha vært mange steder før han blir barnefar i Næs.

Forresten hva er skrevet under hans navn ved barnedåpen til Ane. En henvisnig til ett eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigens 2det Leiermaal vid: P. 149 No. 6. 6te April.

På side 149 i denne boken finner jeg ikke Anne Jacobsdatter, så kanskje det er henvisning til en annen bok?

Fant det på side 150, nr. 6, 6. april 1794:

Pike Inger Olsdatter Biertnæs får datteren Marit med Anders Mogensen Fossen.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), "Uægte" fødte og døpte 1795, side 150.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine damer .

Hvorfor ikke legge en etterlysning om Jacob Hansen Huseby i ett eget emne?

Han kan jo være en som reiser rundt og sprer sine gener.

Født ca 1765. Han kan ha vært mange steder før han blir barnefar i Næs.

Forresten hva er skrevet under hans navn ved barnedåpen til Ane. En henvisnig til ett eller annet?

Ja, det kan jo være en ide :-)

Hermed iverksatt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider