Gå til innhold
Arkivverket

Husmenn i Stange

Wainy Røhne Ommundsen
 Del

Recommended Posts

Bygdebøkene for Stange inneholder for det meste bare opplysninger om gardseierne og ikke husmennene og folkene som jobbet der. Av den grunn står jeg helt fast når det gjelder anene mine på farssiden. Kirkearkivene er vanskelige å følge lengre bakover enn begynnelsen av 18oo tallet da det ved for eksempel giftemål ikke ble oppgitt fars navn eller hvor de var født. Når de jeg søker i tillegg har flyttet rundt fra gård til gård og har helt vanlige navn som det er flere av er det vanskelig å være sikker på at jeg har tak i rett person. Noen som har forslag til hvordan jeg kommer videre. Finnes det andre arkiv, bygdebøker eller oversikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Stange inneholder for det meste bare opplysninger om gardseierne og ikke husmennene og folkene som jobbet der. Av den grunn står jeg helt fast når det gjelder anene mine på farssiden. Kirkearkivene er vanskelige å følge lengre bakover enn begynnelsen av 18oo tallet da det ved for eksempel giftemål ikke ble oppgitt fars navn eller hvor de var født. Når de jeg søker i tillegg har flyttet rundt fra gård til gård og har helt vanlige navn som det er flere av er det vanskelig å være sikker på at jeg har tak i rett person. Noen som har forslag til hvordan jeg kommer videre. Finnes det andre arkiv, bygdebøker eller oversikter?

Noen ganger kan eneste løsning være å finne alle med likt navn (fornavn og patronym) i kirkeboken, følge dem til eventuelt giftermål og deretter luke ut dem som åpenbart giftes med andre kvinner/menn enn din forfar/-mor. Sjekk ut hvem som døde unge, om noen flyttet ut av bygda osv. Ta også utgangspunkt i barns faddere, for å se om det kan være besteforeldre, foreldres søsken, svogere eller lignende. Konfirmantlister kan også gi hint om opphav. Slik kan en lang liste bli kortere.

Dette kan være både tidkrevende og frustrerende, men ofte den eneste løsningen når det gjelder husmenn med vanlige navnekombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I tillegg er oppkallingsreglene et godt hjelpemiddel ihvertfall i Stange på 1700-tallet. Dessuten har undertegnede etter 30 års hobbyvirksomhet en ganske omfattende database med Stange-slekter. Jeg bidrar gjerne med litt assistanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Takk for tipsene jeg har fått fra flere av dere

I tillegg er oppkallingsreglene et godt hjelpemiddel ihvertfall i Stange på 1700-tallet. Dessuten har undertegnede etter 30 års hobbyvirksomhet en ganske omfattende database med Stange-slekter. Jeg bidrar gjerne med litt assistanse.

Til deg Steinar hadde det vært veldig fint med litt assistanse, men kan vi ta det privat???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja, du er velkommen til å ta kontakt. Romedal er ikke alltid like lett som Stange p.g.a. manglende kirkebøker på 1700-tallet, men jeg kan gjerne gjøre et forsøk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider