Gå til innhold
Arkivverket

Flukt fra fengsel: Hvor kan jeg finne dommene?

Bjørg Skjønhaug og Håkon Skjønha
 Del

Recommended Posts

Hei,

Min oldefar Hakon Nikolai Hansen, også kalt Skrøna og noen ganger Martin Olsen, født 8.okt 1847 i Aker, Oslo, hadde flere dommer. Hvor kan jeg finne dem? Og hvordan leter jeg etter slikt?

Det står en artikkel om Håkon i Aftenposten i 1872: Forsøk på Undvigelse: Den farlige Tyvforbryteren Hakon Nikolai Hansen af Christiania der i Marts Maaned d.a. dimmiteredes fra Bergens? Tugthus og samme Måned forøvede Tyveri i Egersund, blev ved Underretten idømt 2 1/2 år Strafarbeide, men appellerede Dommen til Overretten, hvorfor han mideleritidg er insat i Stavanger Amts Distriktsfengsel på Ladegaard. Oppholdet der maa ha forkommet ham mindre hyggeligt thi Nat til isøndags havde han i følge Stavgr. ? brudt et saa stort Hul i Melllemvæggen til nærmeste Celle at han kunde slippe ud derigjennem, i Haabet om at derfra at komme udi Gangen, da han antagelig på sin Vei til Gaarden havde lagt mærke til at døren til de Celler, der ikke havde belæg undertiden stod aaben. Han blev imidlertid skuffet heri og maatte gaa tilbake til sin egen Celle og lappe hullet bedst muligt. Det ved Arbeidet fremkomme Brud havde Fangen gjemt i sin seng og for den havte Illeilighet? blev han belagt med Jern.

post-4116-0-02461100-1364773418_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tuktuhusprotokollen i Bergen står han to ganger. Etter dom i Midhordland 13. juli 1871 ble han satt inn 20. juli 1871 for å sone 8 måneder. Han slapp ut 20. mars 1872, og havnet da - som avisutklippet dokumenterer - inne etter dom hos sorenskriveren i Jæren (?) på 2 1/2 år.

Han returnerte til Bergen, og fikk ved Bergen bytings dom 7. april 1879 5 års fengsel for "5te Gangs Tyveri etter fylte 18 Aars Alder". Han satt inne fra 9. april 1879 til 9. april 1884. Hans merittliste opp til 1879 lar seg lese ut av dommen.

Dommene i Midhordland og Bergen er å finne i Statsarkivet i Bergen, mens hans meritter i Rogaland er skriftfestet og arkivert ved Statsarkivet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjapt levert! Tusen takk!

Hvis jeg vil se selve dommene, kan jeg gjøre det på nett, eller må jeg fysisk sitte i Statsarkivet i Bergen og Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider