Gå til innhold
Arkivverket

Efterlysning Abraham Carlsson (Carlsen)

Roy Johansson
 Del

Recommended Posts

Sjömannen Abraham Carlsson, född den 7 juni 1829 i Karlskrona, kom till Arendal i februari 1880 och gifter sig den 1 april 1880 (löpnr 6) med Agnete Mathilde Mortensen, född 6 juni 1845 i Arendal.

Den 26 december 1880 föder Agnete en dotter, Ingeborg Marie, som dessvärre dör den 20 aprl 1881

(löpnr 16).

Jag har försökt finna några skannade uppgifter om vart Abraham tog vägen sedan, eftersom Agnete står ensam i Folketelling 1885 och framåt ända tills hon dör 1927. I Folketelling 1910 står hon som

änka (e) i Arendals kjöpstad, Arendals kreds 275c.

Jag har läst igenom dödboken för Arendal ända från 1880 och till 1910 men inte funnit någon död

Abraham Carlsson (Carlsen).

Som bakgrund vet jag att Abraham, som en tid bott i Göteborg, reser till Stockholm och mönstrar på barken Hudiksvall (källa Hudiksvalls sjömanshus) 1865. I registret från Härnösands sjömanshus finns en Abraham Carlsson (inget födelseår finns angivet här), som mönstrat på i Rio de Janeiro

den 31 januari 1880 på skeppet Juno, och det skulle kunna stämma med att han kommit till Arendal i februari. Vet någon om detta skepp anlöpte Arendal. Skeppet hade vidare destination Lissabon och enligt uppgiften skulle Abraham ha mönstrat av i Härnösand 1880-07-24, alltså efter vigseln med

Agnete.

Landsarkivet i Härnösand hittar ingen uppgift om vad som hänt med Abraham, inte heller har jag funnit någon uppgift om att han dött i Sverige.

Det borde väl finnas någon uppgift om att Agnete underrättats om makens död, t.ex. genom förlis-

ning, även om han dödförklarats efter en viss tid, eftersom hon står som änka.

Tacksam för alla tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje det sto et årstall for nårtid Abraham døde, i dødsmelding etter Agnethe. Men der står kun sønnen Anton f. i 1868 nevnt ,samt at hun er enke etter seilmaker Abraham Carlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider