Gå til innhold
Arkivverket

Mouritz Lehr, kaptein på Bergenhus og Søndmøre på 1660-tallet

Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Jeg har fattet interesse for en muligens tysk offiser som først deltok i kampene i Skåne og senere fikk stillinger på Vestlandet. Han er relativt kortfattet omtalt i Hirsch og Hirsch:

Lehr (Lehrl, Leher) Mouritz, kapt. over Dragon Komp. af de Folk som Knud Ulfeldt haver udskrevet i Skaane. Opført 26/1 1650 med Afregning fra 5/8 57 (Bestillinger protok. 1657/60) Nævnes 17/5 1658 som staaende under Georg Steding (?min avskrift utydelig) - var efter Rupturen septemb 1658 Kapt i Kongens Liv Regt (Fred Ahlefeldt) (Rulle fra september 1658). Milit regnsk IV d 16 Kapt i Bergenhus nat Inf Regt i 1661 og 62 (Indl sag 3214/1661 og 6/1662) - nævnes endnu som Chef for søndmørske komp i 1672 og 73 (Wahl det gl Bergenhus Regt 37)

Ovenstad er enda kortere (s. 103):

Leherr, Mouritz. - Kpt. ved Bergenh. nasj. inf. regt. og chef for Hardangerske komp. fra 6/1 1662. - Fikk Søndmørske komp. i 1667.- Avgått, visstnok i 1672.-

En annen offiser Lorenz von der Lehr er trolig nær slektning, selv om skrivemåten av navnet hans avviker, de har bemerkelsesverdig felles karriere viser Hirsch og Hirsch (Lorenz har tydeligvis aldri vært i Norge og mangler derfor i Ovenstad):

v der Lehr Lorents - Kapt i Liifguarden 13/9 1657 (Indge Sag 17/9 1657) - Kapt for et Fodfolk komp af Knud Ulfeldts Opbud 26/1 1658 (An før 8/8 57) Bestill Protokol 1657/60 Var i 1658 fungerende Reg.kv.mest i Kongens Liv Regt tilfods Rulle af 24/9 1658, Milit Regnsk IV d 16 nævnes som Kapt i Liv Regt i Sept 1661 og mai 1662 (indl sag 503/1661 og 172/1662) samt fra 63-65 (Kbhvns Garnisons prot. for 1663) + Nakskov 1665 (Garnisons prot. 1665).

Dette er foreløbig alt jeg vet om Mouritz. Håpet mitt er at det "er noen der ute" som vet noe mer om Mouritz, for eksempel fra tiden på Vestlandet.

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider