Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Ole Jonsen, født 1793 Tune i Østfold.

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg prøver å finne ut hva som skjedde med Ole Jonsen, født 1793 Tune i Østfold på Raadalen plads, sønn av John Fridrichsen og Hilleborg Evensdatter. Han er døpt 30 Oktober 1793 og står til konfirmarsjon 1.Mai 1808 når han er i tjeneste på gården Richustad i Tune og står derfor i konfirmarsjonsboken som Ole Jonsen Richustad.

Jeg har sittet og sett igjennom alle kirkebøkene for ekteskap i Tune i perioden 1808 og utover. Kan godt være han står der og at jeg har oversett han fordi jeg ikke er vant med den skrifttypen enda.

Holder på å se igjennom alle døde for Tune, men ved 1820 så finner jeg han fremdeles ikke.

Men er det noen der ute som kan hjelpe meg å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, opprinnelig var det ikke tiltenkt til to saker om samme tema men det utviklet seg i løpet av dagen til å bli to saker av samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge inn lenke til dåpen til Ole. Jeg kan nemlig ikke finne noen dåp 30/10 1793.

Jeg har funnet følgende Ole av samme foreldre 1787 13/5 http://www.arkivverk...&idx_side=-30 1789 18/1 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-40 og til sist Ole 30/12 1792 http://www.arkivverk...side=-65

Og det er vel den Ole du leter etter, bare at du har oppgitt feil dato for dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole kan f.eks. ha blitt gift ett eller annet sted, fått barn og død før 1865. Sjekk utflyttede fra Tune. Kanskje du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Berit at jeg leste feil dato på dåpen til Ole, du fant rett person der. Takk for hjelpen :) Jeg tror også at Ole er død før 1865, men har ikke funnet han enda. Fikk god hjelp i en annen tråd til å finne skifteprotokollen etter Oles mors død, så å si umulig for meg å lese, har lagt den inn i forumet for skriftydning.

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan du finner samme person på 3 forskjellige årstall? Eller leser jeg det fullstendig feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så var det ikke samme person på 3 forskjellige årstall. Det var 3 forskjellige barn som ble døpt med samme navn.

Det var nok viktig for foreldrene å kalle en sønn for Ole, men nr.1 døde nok, og så ble nr. 2 også døpt Ole, og døde nok også. Men 3.gang var de heldigere for han levde opp. Jeg har riktignok ikke lett etter dødsfallet til de 2 første, men dette er ikke uvanlig.

Ang. skiftet. Jeg har bare klart å tyde litt i begynnelsen av det bare for å se hva det står om personene:

Aar 1825 28. mai blev efter forlangende af Ole Johnsen, registrering og vurdering foretagen? og afholdt paa plassen Raadahlen under Rikustad og Holme paa Rolfsøen i boet efter den ......... for noen tid siden ved døden afg. enke Hilleborg Evensdt. til følgende skifte og deling mellom hendes efterlade børn og arvinger, der blev opgivet at være følgende:

1 eldste sønn Ole Johnsen 33 år gl., tilstede. 2 yngste sønn Simon/Simen? Johnsen 24 år gl., fraværende. 3 eldste datter Elen Johnsdr. 36 år, gift med Ole Halvorsen og boer i Christiania. 4 andre datter Marie Johnsdr. 26 år, tilstede. 5 yngste datter Ragnild Johnsdr. 22 år, tilstede. Så starter vel selve skiftet og her er skriften verre.

Vil bare legge til at det kan være feil i min tyding av skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg litt mer, de fikk altså to Ole som døde også fikk de en tredje Ole som levde opp. Jeg visste bare om at de hadde en Ole fra før som døde. Det får meg til å lure på om Ole Halvorsen var fra Christiania i utgangspunktet. Fordi jeg har en annen kilde som sa at Ole Halvorsen var fra Christiania. Vet ikke hvor han fikk den opplysningen fra, men tenkte om han fikk den fra skifteprotokollen så kan han ha tolket boer i Christiania feilaktig som fra Christiania. Men det er jo et sidespor..................

Tusen takk Berit, får håpe at noen eksperter på skrifttolkning kan klare å tyde resten. :)

Som et lite tilskudd til den opprinnelige posten. Vi vet altså da at Ole er fremdeles i live i 1825, så nå har vi litt mer å gå utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider