Gå til innhold
Arkivverket

Kan en person født i Tune senere i 1865 stå registrert som født i Rakkestad?

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg er ikke lokalkjent i området, så derfor må jeg spørre. Men jeg leter etter en Ole Jonsen født 1793 i Tune, står til konfirmarsjon 1808 fremdeles i Tune prestegjeld. Jeg finner en Ole Jonsen i 1865 født i 1793, men han står telt med fødested i Rakkestad prestegjeld. Kan dette være samme person?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037996006199 Ole Jonsen 1865

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058206001231 Den Ole Jonsen jeg leter etter folketelt i Tune 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at personspørsmålet er oppklart.

Svaret på spørsmålet i overskriften må uansett bli nei, da Rakkestad aldri har vært en del av Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, interessant å vite til senere, men i dette tilfellet viste det seg jo at man fant samme person i 1801 tellingen på en helt annen gård. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholdt meg bare til spørsmålet slik det var stilt i overskriften. Sånn til en annen gang bør du kanskje forsøke å formulere spørsmålet litt mer spesifikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, interessant å vite til senere, men i dette tilfellet viste det seg jo at man fant samme person i 1801 tellingen på en helt annen gård. :)

Jeg har litt vanskeligheter med å tolke det du sier her om "samme person".

Innleggene 1 og 2 har hver sin lenke til FT 1801, og det er uten tvil to ulike personer med samme navn (på hvert sitt sted). Din lenke til FT 1865 gjelder Ole Jonsen i Rakkestad, mens "din" Ole Jonsen i Tune er en helt annen. Hvis du ikke finner ham i 1865, er han kanskje død tidligere?

Det pussige her er at begge Ole Jonsen også er like gamle. Du har funnet din Ole konfirmert i Tune i 1808.

Jeg vil tippe at det også finnes en Ole Jonsen som er konfirmert i Rakkestad i 1807 eller 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tror at han er død tidligere, sitter derfor og leter gjennom oversikten over døde men har så langt ikke funnet noe. Egentlig dumt at det ikke er noen søkemotor på døde og gravlagte innenfor Norge fra 1700 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er det evige spørsmålet i slektsforskning...hvordan få bekreftet at det er rett person :) Jeg vet desverre ikke om den du fant er rett person. Kan være - men er skeptisk siden det er så stor aldersforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår at det ikke er lett å vite hvis du ikke kjenner navnene på noen av hans etterkommere.

Her er det seks barn. Har du ingen holdepunkter i generasjonene etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner generasjonene etter hans søster Elen og broren Simen helt frem til 1900 for Simens del og delvis frem til vår tid for Elen. Men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg tar med dette.

Ole Johnsens mor, Hilleborg Evensdatter Raadalen døde 20 april 1825 : http://www.arkivverk...y&idx_side=-322

Her er skifte etter henne : http://arkivverket.n...read/25715/138/

Hun overdrager plassen Raadalen til yngste sønnen Simen. ( 2 sønner, Ole og Simen )

Døtrene Mari,Elen og Raghild og hvem de er gift med.( Ragnhild ugift )

Kan ikke se at Ole er oppført med et annet bosted. - Men det er mye her jeg ikke greier å tyde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita, kjempemessig. Takk skal du ha. :) Kjente til det at Hlleborg dør i 1825 og at ektemannen dør først og at Simen arver gården. Fant senere ut at han dør forholdsvis ung av kolera. Men det er et sidespor nå :) Jeg er helt enig med deg, det der var slettes ikke enkelt å tyde, men jeg legger det inn i forumet for skriftydning og ser om jeg får noe treff der, for jeg har en følelse av at den der besvarer veldig mange spørsmål. :D

Et spørsmål jeg med en gang fikk svar på er at de faktiskt hadde en datter til, jeg trodde Ragnhild var tjenestejente siden jeg ikke fant henne i folketellingen i 1801 men fant henne etter ektemannen til Hilleborg dør med yrke tjenestejente. Jeg trodde det var en Hilleborg hadde ansatt på gården hennes for å hjelpe henne etter ektemannens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det at det blir dobbelt, det var ikke tiltenkt det i utgangspunktet men det skle litt ut undervegs da jeg fikk en del svar som spant videre på det opprinnelige temaet og da ble det utilsiktet dobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn - De fikk to stykk Ragnild,den første 28 juni 1795,den andre 13 nov 1803,

og tre stykk Ole,den første 13 mai 1787,så Ole 18 jan 1789 og så din Ole 30 des 1792

Endret av Karl Johnny Sommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens,er ikke sikker på at jeg har funnet din Ole Johnsen?Om du har kjennskap til familien,

får du se på fadderne ved dåp av dette parets barn.

Ole gifter seg i Borge(Holm) 6 des 1816,han nevnt med adresse"Spigeren" i Thunø sogn 25 år gammel.

Han gifter seg med Kiersti Paulsdatter 19 år gammel.Cautionister:Hans Johansen"Sundtangen" og Per Thorsen.

Kiersti må være datter av Paul Larsen 39 år og arbeider under Hafslund,hans kone Dorthe Gulbrandsdatter 36 år.

Deres barn:Aase 11 år - Lars 9 år - Kierstin 5 år og anne 3 år.Kilde:1801 tellingen for Aarum nordre (Borge)

Ole og Kierstin fikk barna,alle døpt i Borge: Maren 12 jan 1817 - Ollia 17 jan 1819 - Johanne 26 sept 1821 -

Niels 11 juni 1824 og Anne Dorthea 18 juni 1826.Niels Kiøstelsen Fra "Sannesund" er nevnt som fadder ved

flere av barnas dåp.

Ole er nevnt som "Pramroer"Som var et yrke på denne tiden.Du finner Ole Johnsen død 24 juli,begravet 3 aug 1828.

Dødsårsak,falt ut av bordprammen og drugnede.Nevnt som arbeidsmand ved Sarp 37 år gammel.

Kilde Borge klok 1815/1835 - side 237 .post 10.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl, tusen takk :) Har alltid lurt på det der med Ragnhildene, fordi bygdeboken for Raadalen sier at det etter 1819 var bosatt en Ragnhild der som kom tilflyttende fra Glemmen samme år som Hilleborgs ektemann dør. (selvfølgelig så kan jo godt han som skrev bygdeboken ha tolket sine kilder feil, jeg har det i bakhånd). Så det var interessant å se at de har hatt to Ragnhild. Jeg må prøve å finne ut hva som skjer med den første Ragnhild. Det kan godt være at du har funnet den rette Ole, jeg satt i går og lette igjennom begravde i Tune helt opp til 1820 og fant han ikke der. Noen timer etter fikk jeg god hjelp til å finne skifteprotokollen for gården fra 1825 og da skjønte jeg hvorfor jeg ikke fant Ole siden han var i live i 1825 og tok initiativet til skiftet. Så jeg ser ikke bort i fra at dette er rett Ole siden jeg ikke finner "min" Ole i 1865 tellingen, så må han ha dødd før den tid. Sarp - blir det fremdeles Tune sogn?

Ser også at navnene til flere av Ole og Kierstins barne er navn som kommer igjen senere i "min" Ole sine søsken sine barn. Men - det var jo også vanlige navn sikkert på den tiden - så det kan jo også være forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Tror muligens,er ikke sikker på at jeg har funnet din Ole Johnsen?Om du har kjennskap til familien,

får du se på fadderne ved dåp av dette parets barn.

Ole gifter seg i Borge(Holm) 6 des 1816,han nevnt med adresse"Spigeren" i Thunø sogn 25 år gammel.

Han gifter seg med Kiersti Paulsdatter 19 år gammel.Cautionister:Hans Johansen"Sundtangen" og Per Thorsen.

Kiersti må være datter av Paul Larsen 39 år og arbeider under Hafslund,hans kone Dorthe Gulbrandsdatter 36 år.

Deres barn:Aase 11 år - Lars 9 år - Kierstin 5 år og anne 3 år.Kilde:1801 tellingen for Aarum nordre (Borge)

Ole og Kierstin fikk barna,alle døpt i Borge: Maren 12 jan 1817 - Ollia 17 jan 1819 - Johanne 26 sept 1821 -

Niels 11 juni 1824 og Anne Dorthea 18 juni 1826.Niels Kiøstelsen Fra "Sannesund" er nevnt som fadder ved

flere av barnas dåp.

Ole er nevnt som "Pramroer"Som var et yrke på denne tiden.Du finner Ole Johnsen død 24 juli,begravet 3 aug 1828.

Dødsårsak,falt ut av bordprammen og drugnede.Nevnt som arbeidsmand ved Sarp 37 år gammel.

Kilde Borge klok 1815/1835 - side 237 .post 10.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider