Gå til innhold
Arkivverket

Anders Juulsen som døper sønnen Anders i Aker i 1832.

Sigmund Steinsbø
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har mer om denne karen; er det samme Anders Juulsen som får et uekte tvillingpar på Skedsmo 26.03.1821…?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Fødte og døpte 1832, side 133.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-136

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61110010523.jpg

Er det ellers mulig å finne mer informasjon om sønnen Anders?

Sigmund Steinsbø

mtDNA : H49a

YDNA : R1b1a2a1a1b1

Farmors mtDNA : H2a2a2

Morfars YDNA : R1b1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på ditt spørsmål om dette er sammen mann. Men jeg har opplysninger om han som fikk uekte tvillinger i Skedsmo i 1821.

Se innlegg #54 i denne omfattende debatten. "Hovedpersonen" i denne debatten er faren til nevnte Anders Juulsen.

http://forum.arkivve...sthagen__st__40

Du finner mer om denne slekten lenger bakover i mine slektsnotater. Gå til min nettside: http://home.no/oavesthagen/

Følg linken "Liste over mine aner". Finn nummer 2780 og 2781 i listen og følg linken der til mitt slektsnotat. Anders Juulsen som ble født i 1799 finner du på side 12.

Har du flere opplysninger om han i Aker? Hva står det når han giftet seg? Er han registert som innflyttet til Aker? Er det oppgitt noen alder på ham noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at du var aktiv i den tidligere debatten som jeg viste til, så dette kjenner du til fra før. Spørsmålet nå blir å finne mer om Anders Juulsen i Aker for å se om han kan være identisk med han som ble født i Gran i 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummeringen blir da:

• Lysning i Garnisonsmenigheten i Christiania: Ungkar og garversvenn Anders Syversen Ødegaard fra Kongsberg og piken Christine Thorine Jacobsdatter.
  • Vielse i Garnisonsmenigheten i Christiania 12. juni 1829: Ungkar og garversvenn Anders Syversen Ødegaard fra Kongsberg, 27 7/12 år og sønn av arbeidsmann Syver Halvorsen
  • Utflytting fra Garnisonsmenigheten til Aker 30. oktober 1830: Anders Syversen Ødegaarden og hustru Christine Thorine Jacobsdatter, han var garversvenn, de hadde ingen barn
  • Barnedåp i Aker, ministerialprotokoll: Anders født 29. september 1832, foreldre Anders Juulsen, oppasser, og Kirsti Thorine Jacobsdatter, bosatt på Ruseløkkbakken
  • Barnedåpen er i klokkerboka innført med farens navn som Anders Schultzen Ødegaard

Selv om farsnavnet er skrevet på tre forskjellige måter, synes det å være ganske sikker at paret som bodde på Ruseløkkbakken i 1832 er de som ble gift i Garnisonsmenigheten i 1829.

Han som ble gift i 1829 er i alle fall ikke identisk med Anders Julsen som ble født i 1799 på en husmannsplass under garden Nest-Egge i Gran og som fikk tvillingbarna Maren Juditte og Agnethe Marie utenfor ekteskap i Skedsmo i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere begge.

Det ser vel ut for at dette ikke er samme Anders Juulsen som er utlagt som far til tvillingparet som fødes i Skedsmo og det er han jeg ser etter.

Du har rett Ole, i at jeg var veldig delaktig i diskusjonen omkring Juul Arnessen, far til Anders Juulsen fødd 1799, siden dette er farslinjen min. Men hvor det ble av denne Anders Juulsen som var fødd i 1799, er foreløpig ukjent. Det er lite trolig det er han som døper sønnen Anders i Aker i 1832, men takk for gode bidrag likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummeringen blir da:

• Lysning i Garnisonsmenigheten i Christiania: Ungkar og garversvenn Anders Syversen Ødegaard fra Kongsberg og piken Christine Thorine Jacobsdatter.
  • Vielse i Garnisonsmenigheten i Christiania 12. juni 1829: Ungkar og garversvenn Anders Syversen Ødegaard fra Kongsberg, 27 7/12 år og sønn av arbeidsmann Syver Halvorsen
  • Utflytting fra Garnisonsmenigheten til Aker 30. oktober 1830: Anders Syversen Ødegaarden og hustru Christine Thorine Jacobsdatter, han var garversvenn, de hadde ingen barn
  • Barnedåp i Aker, ministerialprotokoll: Anders født 29. september 1832, foreldre Anders Juulsen, oppasser, og Kirsti Thorine Jacobsdatter, bosatt på Ruseløkkbakken
  • Barnedåpen er i klokkerboka innført med farens navn som Anders Schultzen Ødegaard

Selv om farsnavnet er skrevet på tre forskjellige måter, synes det å være ganske sikker at paret som bodde på Ruseløkkbakken i 1832 er de som ble gift i Garnisonsmenigheten i 1829.

Han som ble gift i 1829 er i alle fall ikke identisk med Anders Julsen som ble født i 1799 på en husmannsplass under garden Nest-Egge i Gran og som fikk tvillingbarna Maren Juditte og Agnethe Marie utenfor ekteskap i Skedsmo i 1821.

Jeg har en mistanke om at mannen selv kan ha kalt seg "Sjulsen" ("Sjurdsen"), som så har blitt fordansket til "Syversen", for så å ha blitt vridd til "Juulsen" og "Schultzen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at mannen selv kan ha kalt seg "Sjulsen" ("Sjurdsen"), som så har blitt fordansket til "Syversen", for så å ha blitt vridd til "Juulsen" og "Schultzen".

Hvorfor???, Det skulle være omtrent like mange Syver som Siul i Kongsberg på 1700.tallet. Og hvorfor er Siul mer "norsk" og hvorfor skulle man "fordanske" rundt 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor???, Det skulle være omtrent like mange Syver som Siul i Kongsberg på 1700.tallet. Og hvorfor er Siul mer "norsk" og hvorfor skulle man "fordanske" rundt 1830.

Folk skrev jo mer dansk enn norsk her til lands til etter 1900, så hvorfor ikke? En person som kalles Niklas i en kilde kan kalles Nicolai i den neste, så jeg finner det ikke noe merkeligere at en person både kan kalles Syver og Sjur/Sjul.

Jeg kan selvfølgelig ta feil - men bytter man ut "Syver" med "Sjul", blir altså uttalen av de tre tilsynelatende ulike navnene påfallende lik, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skrev jo mer dansk enn norsk her til lands til etter 1900, så hvorfor ikke? En person som kalles Niklas i en kilde kan kalles Nicolai i den neste, så jeg finner det ikke noe merkeligere at en person både kan kalles Syver og Sjur/Sjul.

Jeg kan selvfølgelig ta feil - men bytter man ut "Syver" med "Sjul", blir altså uttalen av de tre tilsynelatende ulike navnene påfallende lik, synes jeg.

Nå er ikke jeg en ekspert på Kongsberg, men når en prest konsekvent differensierer mellom f.eks. Siul og Syver, finner jeg at grunnlaget for "fordanskingen" ikke holder. Men at du kan finne eksempler som Juul o.l. er jeg helt enig i (med Siul som "grunnavn") selv om dette kanskje ikke er det beste eksempelet. Men som sagt, første "påstand" kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en ekspert på Kongsberg, men når en prest konsekvent differensierer mellom f.eks. Siul og Syver, finner jeg at grunnlaget for "fordanskingen" ikke holder. Men at du kan finne eksempler som Juul o.l. er jeg helt enig i (med Siul som "grunnavn") selv om dette kanskje ikke er det beste eksempelet. Men som sagt, første "påstand" kjøper jeg ikke.

Nå spiller dette i noen rolle i den aktuelle saken, Anders Syversen og Anders Juulsen er to forskjellige personer født på to ulike plasser, sønner av hhv. Syver og Juul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider