Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Gildeskål i 1817

Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Sliter med å tyde det som begynner med "3 S: efter hellig 3 Konger" ca. midt på til venstre her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16608&idx_id=16608&uid=ny&idx_side=-97

Jeg ser at et par av mine slektninger er involvert - det ser ut som en dåp, men er ikke ført inn på samme måte som de andre barnedåpene i denne boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stirrer og stirrer. Mener det fortsetter med "ingen samling", og etterhvert "fra Fleinvær 4 mænder", med navnene til slutt.

Det var kanskje uvær og disse fire var de eneste som tok sjansen på å komme seg til kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikkje mykje eg skjønte, men kanskje det kan hjelpe nokon på veg (med solide atterhald om feillesing!):

3 S: efter hellig 3 Konger Jngen S__ Grueligt vejr

dette d__ til__ paa __ Kirke __ F__ 4 mandfolk

__ Gift mand Nils C: Christophers: Kjone(?), ungkal:

Hans Olaj Christophers: Qverde(?), Sivert N: ib – ungkal:

Christopher Nilss: ibidem

...kanskje dei omkom i det "gruelege vêret"?

Familien til Nils, Hans (og Sivert og Christopher?) er vel her i 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f18011838&gardpostnr=33&personpostnr=686#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til Atle og Kjell, tror jeg klarer å lappe sammen det meste av teksten nå:

3 S: efter hellig 3 Konger Jngen Samling Grueligt Vejr

dette dog? tilstette paa?.... Kirken, fra Fleinvær 4 mandfolch

Næmlig(??) gift mand Nils C: Christophers: Kjønø, ungkarl

Hans Olaj Christophers: Mevær, Sivert N: ib - ungkarl

Christopher Nilss: ibidem

De omkom nok ikke, for alle sammen opptrår seinere i kildene. Hans Olai ble gift, fikk barn og ble min tipptipptipp. Nils C: Christophersen holdt barnedåp sommeren 1817 (jeg trodde først det var den som var omtalt her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider