Gå til innhold
Arkivverket

Mann med øreringer

Sonja Madsen
 Del

Recommended Posts

Har et bilde fra muligens midten eller slutten av 1800 tallet av en mann med ring i begge ørene, ser også at han har en ring på lillefingeren. Siden det ikke er så vanlig, lurte jeg på om dere vet noe om det?

Mvh Sonja Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bilde fra muligens midten eller slutten av 1800 tallet av en mann med ring i begge ørene, ser også at han har en ring på lillefingeren. Siden det ikke er så vanlig, lurte jeg på om dere vet noe om det?

Mvh Sonja Madsen

Norsk heill` -_- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig vanlig blant sjøfolk å ha en gullring i den ene øreflippen, det hadde også min mormors far. Begrunnelsen slik jeg hørte det fra min mor var at den skulle bekoste begravelsen hvis en druknet og drev i land på et fremmed sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok mer vanlig blant den mannlige befolkningen. Jeg vet at min tippoldefar som virket som fiskerbonde i Husvær på Helgeland siste halvdel av 1800-tallet, bar en gullring i hvert øre.

Mvh

kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å laste bilde opp av mannen tidligere, tror nå at jeg har klart det.

Var en som fortalte meg nå at det var noen som gikk med ringer i ørene for at helsa skulle bli bedre, også få bedre syn og hørsel.., så det var visst flere grunner. Kjekt å få vite slike ting som jeg ikke har hørt om før :)

Nei klarte ikke å få opp bilde.. Ja Virker mest sansynlig at det er en sjømann, ser sterk og robust ut den karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonja

Dette med øreringer og sjøfolk er sant. I Nederland var det også "vanlig" at sjømenn/fiskere hadde verdisaker på kroppen som skulle dekke kostnadene

for en kristelig begravelse, på stedet der liket etterhvert drev i land.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeminneforskar Lily Weiser Aall har skrive eit hefte om emnet.

391.7 A

Aall, Lily Weiser, øst.-n., 1898-1987

Menn med øreringer i Norge / Lily Weiser Aall ; utgitt av Norsk

folkemuseum. - Oslo : Norsk folkemuseum, 1957 . - 71 s. : ill., port.

- (Småskrifter fra Norsk etnologisk gransking ; 5 )

Desse fag- og forskingsbiblioteka har heftet: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=822020556&kid=biblio

Heftet er også registrert hjå fleire folkebibliotek.

Med helsing Eli Randmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kanskje lastet opp bilde nå så dere kan se.

Ser at ringene ikke ligner Reidar, de er runde uten noe mer ser det ut for..Ringen på lillefingeren er vel kanskje en stein på..

Kjekt å få vite at han er en sjømann pga. ringene, så takk for hjelp.

post-3831-0-92311100-1365063333_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var opprinnelig ferjemannen som ferjet de døde over elven Styx til dødsriket ,som skulle få øreringene til betaling. Kristendommen vil ta æra for det som var skikk lenge før kristus .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert at han var sjømann... (kanskje sannsynligvis, da). Jeg har funnet beskrivelse av en omstreifer som rundt 1890 ble hektet, han hadde merker etter utrevne ringer i begge ørene, som en del av signalementet. Har ellers et foto av en sjømann/fisker fra Egersund landssogn, fra 1800-tallet, som har ring i ett eller begge øre. (Noe jeg har selv også for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkive...f01036625001247

Bernt Eriksen Hestnes fra Lædre i Egersund landssogn (1864-1939) var nevnt skomaker ved ekteskap rundt 1890, samt skomaker/ gårdbruker ved barnas fødsel. I tillegg hadde han nok en båt og drev litt fiske, siden Hestnesgården ligger ved havet (Søra Sundet i Egersund). I 1900 er han ført som fisker, i tillegg til skomaker og gårdbruker. Her er han, med sine 2 øreringer. Det heter at familien ikke var så stolt av at han brukte disse, uvisst av hvilken grunn. Det ble meg fortalt at han var sjømann. Det kan i så fall ha vært før han giftet seg? Jeg har ikke funnet bevis for at dette stemmer.

post-216-0-45162400-1365228572_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var artig å få se han også. Var kanskje litt fordommer da som nå, når folk skiller seg litt ut? Ikke godt å si..

Albumet hvor mannen med øreringer var i, tilhørte en skomaker/gårdbruker, og der var også sjømenn og båtbyggere i familien. Men desverre vet vi ingenting om denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Når du sier det kan det jo være det, har prøvd å forstørre opp bilde, men synest det er vanskelig å se..

Reidar: Jeg tror bildet kan være så gammelt, da det er andre bilder i albummet som jeg vet er fra ca. den tid.

Har en mann i samme album som jeg lurer på kan ha noen sammenheng med han med ringene, bildene står ved siden av hverandre i albumet og jeg synest at bildene kan se like gamle ut og hårfrisyren er ganske lik? Han er også helt ukjent for oss...Legger ut bilde av han også.

Kanskje noen kan se ut fra bildene ca årstall, og frisyre/mote? Mulig sjømann denne karen også?

post-3831-0-77061700-1365275666_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville neppe tolke "sjømann" ut av hans antrekk om jeg var deg... dette er vel et ganske vanlig antrekk for hvem det skulle være. Men klærne kan godt passe med 1860-180, eller noe senere, ville jeg tippe.

Nå titta jeg i et hefte "Gamalt frå Bjerkreim", der skriver avdøde Jørgen Skjæveland at det var mange fiskere/ sjømenn i "Øvre Fjerdingen", dvs i Helviksområdet i Egersund, som bar ringer i ørene. Dette skulle være til hjelp mot farer/ ulykker til sjøs, trodde man på den tiden, ifølge Skjæveland. Det handler om "atten-hundre-og-den-tid", altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider